عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حوزه علمیه قم می‌تواند چهار کارکرد مهم در قبال تقریب شامل ” شبهه زدایی از تقریب”، ” ایجاد یک جریان آزاد تقریبی بین حوزه و مراکز جهان اسلام”، “مساهمت در تأسیس نهادهایی درون امت ” و “حضور فتوایی ” را در پیش بگیرد. به گزارش شهرکریمه به‌نقل از مرکز تحقیقات […]

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حوزه علمیه قم می‌تواند چهار کارکرد مهم در قبال تقریب شامل ” شبهه زدایی از تقریب”، ” ایجاد یک جریان آزاد تقریبی بین حوزه و مراکز جهان اسلام”، “مساهمت در تأسیس نهادهایی درون امت ” و “حضور فتوایی ” را در پیش بگیرد.

به گزارش شهرکریمه به‌نقل از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله احمد مبلغی در یادداشتی اظهار داشت: حوزه علمیه قم با همکاری حوزه نجف، حرکتی در تراز بین‌المللی و برخوردار از یک گفتمان نیرومند تقریبی را  پی بگیرد و در این زمینه از هر تلاش فکری، گفتگویی و حضوری در جهان اسلام به نفع امت و بر پایه مشترکات امت دریغ نورزد.

شبهه زدایی از تقریب

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌ضرورت شبهه زدایی از ساحت تقریب گفت:  حوزه به دلیل برخورداری از  ظرفیت‌های فکری می‌تواند جریانی فکری – تحلیلی را جهت شناسایی “شبهات متوجه به‌تقریب” ایجاد، و پاسخ‌ها و راهکارهای حل و رفع آن‌ها را ارائه، و خود در ترویج اندیشه‌های حاصل از آن، پیش‌قدم شود.

آیت‌الله مبلغی به‌عنوان نمونه خاطرنشان کرد: امروز الازهر مصر باوجودی که دارای درون‌مایه‌ها و رویکردهای فکری معطوف به‌تقریب مذاهب است، ولی به دلیل عوامل مختلف به‌صورت جدی این رویکرد را دنبال نمی‌کند.

وی گفت: یکی از این عوامل ( و طبعاً نه همه آن) ابهامات و تصوراتی است که با آن در زمینه تقریب مواجه شده است و  حوزه علمیه می‌تواند  تلاش‌هایی را در رفع ابهامات با تکیه‌بر اندیشه‌ها ازیک‌طرف و تجربه‌ها و واقعیت‌ها از طرف دیگر در پیش گیرد.

آیت‌الله مبلغی اظهار داشت: تجربه محقق جمهوری اسلامی در قبال اهل سنت در ایران، دستمایه بسیار مهمی است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی هویت مذهبی، موجودیت اجتماعی و میراث علمی و فقهی اهل سنت را به‌صورت آشکارا و با آرامشی برخاسته از اعتقاد به رسمیت شناخته است.

ایجاد یک جریان آزاد تقریبی

وی دومین کارکرد متوقع از حوزه را ایجاد و سازمان‌دهی یک جریان تقریبی دانست و گفت: بی‌گمان ایجاد یک جریان تقریبی آزاد متشکل از  حوزه و مراکز علمی جهان، به شکل‌گیری یک‌روند طبیعی‌تر، بی پیرایه تر، عمیق‌تر، تأثیرگذارتر  و رو به پیش‌تر  در ساحت تقریب منجر خواهد شد.

آیت‌الله مبلغی افزود: حوزه در این زمینه باید افزون بر تعامل با مجمع جهانی تقریب  و کمک جدی فکری، انسانی و فتوایی به این مجمع برای فائق آمدن بر چالش‌ها، به سمت بازتعریف یک تقریب فراگیر و غیردولتی در فضای امت و بر  بستری از  دانش‌های فقه و تفسیر حرکت کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: حوزه علمیه قم همچنین با همکاری حوزه نجف، حرکتی در تراز بین‌المللی و برخوردار از یک گفتمان نیرومند تقریبی را  پی بگیرد و در این زمینه از هر تلاش فکری، گفتگویی و حضوری در جهان اسلام به نفع امت و بر پایه مشترکات امت دریغ نورزد.

آیت‌الله مبلغی در این موضوع به حوزه علمیه قم پیشنهاد داد: تجربه آیت‌الله بروجردی در زمینه تقریب بین مذاهب اسلامی را به صورتی فراگیرتر و عصری‌تر دنبال نماید. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حوزه باید یکی از محورهای تلاش خود را دیپلماسی وحدت که رهبر معظم انقلاب به آن تأکید فرمودند، قرار دهد.

وی یادآور شد: آرامش و پذیرش در تقریب دو اصل محوری است که در تقریب حوزه با مراکز جهانی بیشتر تحقق می‌یابند.

حضور فتوایی جهت تأمین مصالح امت

آیت‌الله مبلغی با اشاره به اهمیت حضور فتوایی جهت تأمین مصالح امت اسلام گفت: اگر  مراجع معظم تقلید به ایجاد یک “جریان فتوایی قوی با رویکرد تقویت مناسبات امت”  دست بزنند، تقریب قدرت انجام مانور بیشتری را برای مبارزه با پدیده شوم تکفیر پیدا می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید بدانیم تکفیر اگر سالم از مرحله کنونی عبور کند، نهادینه خواهد شد و رسوخ می‌کند در آن صورت، همه و همه خسارت می‌بینند، بنابراین،  امروز مسئولیت بسیار سنگین است.

آیت‌الله مبلغی گفت: اقدام به ایجاد یک “اجماع فتوایی شفاف در جهت مصالح امت”، بسیاری از فرصت‌های به نفع تکفیر را از بین می‌برد و بسیاری از موانع موجود بر سر راه  تقریب را برمی‌دارد.

مساهمت در تأسیس نهادهایی درون امت و با رویکرد به امت

آیت‌الله مبلغی یادآور شد: باید کوشید یک خیزش آزاد مردمی – مؤسسه‌ای  در جهان در زمینه تقریب ایجاد شود و حوزه باید به این اهتمام خود را متوجه کند که گروه‌های جوشیده از فضای بزرگ امت اگر به صحنه بیایند و بارنگ و لعاب مردمی‌تر و غیردولتی‌تر عمل کنند تأثیرات عمیق‌تر تقریبی با کار ویژه‌های جدی‌تری ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: نهادهایی مانند حوزه و دانشگاه یا هر نهاد مردمی اگر به عرصه تقریب بیایند چون از موانع، رهاتر هستند و چهره طبیعی‌تر و دانشی‌تری دارند، بهتر می‌توانند موج‌آفرین باشند.

وی گفت: ما باید تجربه “نهادگرایی تقریبی” را که سید جمال در زمینه وحدت امت که مبتنی بر تقویت بنیان‌ها و نهادهای اجتماعی در فضای امت بود،  را الگو قرار دهیم و برنهادسازی در دل امت در زمینه تقریب پافشاری کنیم، در این صورت، مجمع تقریب، فعال‌تر، پرکارکردتر، حرکت آفرین تر  و ستادی‌تر به صحنه می‌آید.