عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نیمی از جامعه فعال و تأثیرگذار را زنان تشکیل می‌دهند و اگر پیشاپیش به‌سوی داشتن یک نظریه و نگاه استراتژی تعریف‌شده نرویم، باید منتظر اتفاقی حاد و پیش‌بینی‌نشده بود که حوزه باید در باب زنان به‌سوی داشتن نظریه دینی پیش رود.

به گزارش شهر کریمه به نقل از تسنیم، آیت‌الله احمد مبلغی در دیدار جمعی از اعضای هیئت‌علمی کنفرانس زن و مذاهب اسلامی، با اشاره به اهمیت و جایگاه زن در اسلام و جایگاه کنونی آن در جامعه اظهار داشت: نیمی از جامعه فعال و تأثیرگذار را زنان تشکیل می‌دهند و اگر پیشاپیش به‌سوی داشتن یک نظریه و نگاه استراتژی تعریف‌شده نرویم باید منتظر اتفاقی حاد و پیش‌بینی‌نشده بود، بنابراین حوزه باید در باب زنان به‌سوی داشتن نظریه دینی مشخصی پیش برود.

وی با تحسین نگاه شهید مطهری به زنان و شناخت اهمیت و جایگاه آن‌ها در جامعه افزود: شهید مطهری با درک اهمیت و نقش به سزای زنان در جامعه و ورود به این مسئله در آن دوران توانست نقش زنان در جامعه را هدایت کرده و بسیار تأثیر گزار باشد، باید بدانیم در جامعه امروز پرداختن به این مسئله از اوجب واجبات بوده و نمی‌توانیم این موضوع را به حال خود رها کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با ارائه نظریه خود مبنی به لزوم پرداختن به نظریه کلامی در موضوع زنان قبل از مسائل فقهی آن خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از پیچیدگی موضوعات یا طرح احکامی ناپخته باید ابتدا به بررسی آیات و روایات پرداخته و به یک نظریه کلامی محکم در باب زنان برسیم، تا با داشتن نظریه فقهی، کلامی و تسلط کافی بتوانیم از شکل‌گیری احکام ناهماهنگ جلوگیری کرده و به تحول بزرگی در این موضوع دست پیدا کنیم.

وی داشتن طرح و برنامه و پیدا‌کردن نظریه کلامی و فقهی را به‌طور همزمان لازمه تمام موضوعات اجتماعی دانست و تصریح کرد: باید در طرح نظریه‌های مبتنی بر موضوعات روز جامعه تمرکز خود را بر سؤالات مهم بر خواسته از دغدغه‌های و مناسبات اجتماعی امروز در نظریه‌پردازی کلامی و فقهی قرار داده تا بتوانیم همگام با جامعه پیش برویم.

مبلغی به یکی از سؤالات رایج در باب زنان اشاره و بیان کرد: پاسخ به سؤالاتی ازجمله آفرینش زن در مرحله دوم و پرداختن به جایگاه زن و کرامت آن در نظام آفرینش نیاز به بحث‌های کلامی داشته و تبیین این اصل که زن فعل خداوند بوده و با تحلیل فعل خدا بر اساس سؤالات دقیق علمی به یک نظریه کلامی درست خواهیم رسید.

وی نیاز حوزه علمیه قم به فقه مسائل چندضلعی اجتماعی را موردتوجه قرار داد گفت: حوزه علمیه امروزه نیازمند یک نهضت علمی است که به‌موجب آن فقه را با همه ابعاد، اصالت و محتوا در قالب حقوق با همه ویژگی‌هایش ریخته تا به مدلی شبیه سن هوری دست پیدا کند تا هم نهفته‌های غنی فقه امکان ظهور و هم قدرت حضور در مناسبات اجتماعی را پیدا کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ناکارآمد دانستن بحث‌های تطبیقی در مسائل پیچیده امروزی ادامه داد: بحث‌های تطبیقی رایج نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات اجتماعی باشد، فقه باید بدون دوری از تمرکز بر منابع خود، به دغدغه‌های حقوقی، نگاه‌های مناسبات سنج حقوقی، ادبیات حقوقی، نظم دهی‌های اجتماعی حقوقی روی آورده و به‌صورت جامع و کامل به بررسی مجدد مسائل بپردازد.