[ad_1] به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، سعید مشهدی دبیر نمایشگاه و دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال که در سالن شهید آوینی اداره کل برگزار شد، با بیان این که همه نمایشگاه های کشور معمولا به جای این که نمایشگاه باشد یک فروشگاه […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، سعید مشهدی دبیر نمایشگاه و دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال که در سالن شهید آوینی اداره کل برگزار شد، با بیان این که همه نمایشگاه های کشور معمولا به جای این که نمایشگاه باشد یک فروشگاه است، گفت: بر عکس این روال نمایشگاه های تخصصی است که نمایشگاه کتاب فرانکفورت از جمله آن است، دراین نمایشگاه کتاب به معنای فیزیکال آن فروخته نمی شود بلکه محل تجمع و ارتباط همه فعالان صنعت کتاب است که در آن اعم از مؤلفان و ناشران و تصویرگران و ادارات چاپ و نشر حضور دارند.

وی افزود: این رویکرد در نمایشگاه های کشور تا به الان نبوده است و چالشی برای صنعت کسب و کارهای فضای مجازی ایجاد می‌ شد، چراکه خود اینها نیز با توانمندی های یکدیگر آشنا نیستند.

مشهدی بیان داشت: ما در حوزه فضای مجازی چهار ضلع داریم که یک ضلع آن زیرساخت است که شامل اپراتورهای ثابت و دیجیتال می شود و ضلع دوم کسانی هستند که در ارتباط با اپراتورها کسب و کار خود را تعریف می‌ کنند و یکی دیگر از اضلاع این فضای کسب کار فضای تولید کنندگان محتوا هستند و ضلع چهارم مصرف کننده نهایی است که محتوا را استفاده می‌ کند.

دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی با اشاره به تاکسی اینترنتی به عنوان یکی از مصداق های بارز کسب و کارهای فضای مجازی تأکید کرد: این بحث موجب شد که خیلی از کسب و کارها دچار تحول بشوند، هرچند اشتغال را تحت تأثیر قرار نمی دهد ولی مدل اشتغال عوض می‌ شود، همین صنعت و همین چالش به زودی در حوزه خبر نیز اتفاق خواهد افتاد که اگر ورود جدی به این عرصه نداشته باشید دچار مشکل می‌ شوید.

وی عنوان کرد: پلت فرم هایی در حوزه خبر فعال شده اند که می‌ توانند خبرنگاران به این پلت فرم ها متصل شوند و بدون اتصال به رسانه های مکتوب اخبار خود را درون این پلت فرم ها قرار دهند که محلی برای درآمد و امرار معاش خبرنگاران می شود هرچند ممکن است به سرعت تاکسی اینترنتی نباشد.

مشهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه طراحی شده تا فرضا صاحبان خبرگزاری ها در بحث خبر با پلت فرم ها مذاکره کنند و نحوه تعامل خود را با شرکت های دیگر مشخص کنند چراکه این مسیر در دو سه سال آینده تغییر و تحولات جدی خواهد داشت.

وی با اشاره به برخی از شرکت های حاضر در این نمایشگاه اظهار کرد: برخی پیام رسانی های داخلی، پلت فرم های مبتنی بر اپ از جمله کافه بازار و ایران اپ به عنوان دو شرکت اصلی ارائه محتوا در زمینه برنامه های دیجیتال حضور خواهند داشت و همین طور پلت فرم های متعددی در حوزه آموزش حضور دارند که ذیل این نمایشگاه منجر به تولید محتوا شده اند.

دبیر نمایشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم ورود حوزه های علمیه در عرصه تعامل تولید محتوا در فضای مجازی ابراز داشت: حوزه های علمیه محتواهای غنی دارند ولی هیچکدام از این محتواها به محل درآمد تبدیل نشده است، دیروز با برخی از طلاب تولید گر فضای مجازی و همین طور برخی مسؤولان دفتر تبلیغات جلسه داشتیم که این عزیزان هم پای کار بیایند و از جمله پلت فرم های کتاب الکترونیک می‌ تواند با این عزیزان در ارتباط باشد.

وی یادآور شد: این نمایشگاه برای اولین بار در حوزه فناوری اطلاعات در کشور و در استان قم برگزار می‌ شود که امیدواریم بتوانیم با توجه به این که هشتاد درصد محتوای دینی در سطح کشور در استان قم صورت می‌ گیرد در این نمایشگاه ثمرات خوبی را داشته باشیم.

گفتنی است، اولین نمایشگاه رسانه های دیجیتال قم به همراه نخستین نمایشگاه تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی روز سه شنبه هفته آینده ساعت ۱۶ عصر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان قم جنب ساختمان استانداری افتتاح می‌ شود./۱۳۳۰/پ۲۰۲/ب۱

[ad_2]