[ad_1] به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلیمن زیبایی نژاد در سلسله درس گفتارهای رمضانی که به همت پایگاه فقه حکومتی وسایل در سالن جلسات خبرگزاری شهرکریمه برگزار شد، با اشاره به الگوهای موجود در زمینه جمعیت و خانواده گفت: نخستین الگو، الگوی سنتی و دینی است که مرد، مدیر خانواده است و پس […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلیمن زیبایی نژاد در سلسله درس گفتارهای رمضانی که به همت پایگاه فقه حکومتی وسایل در سالن جلسات خبرگزاری شهرکریمه برگزار شد، با اشاره به الگوهای موجود در زمینه جمعیت و خانواده گفت: نخستین الگو، الگوی سنتی و دینی است که مرد، مدیر خانواده است و پس از آن زن قرار دارد اما جهان مدرن تلاش می کند این الگوی اقتدار گرایانه را دیکتاتوری نشان دهد.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: الگوی دوم نیز الگوی جهان مدرن است که مدیریت خانواده را اشتراکی می کند؛ در حالی که میان مشارکت و اشتراک تفاوت وجود دارد؛ اگر مرد سرپرست خانواده باشد اما مشارکت سایر اعضای خانواده را نیز در برگیرد مشکلی ندارد اما در این الگو، مدیریت میان زن و مرد تقسیم شده است و هردو مدیریت خانواده را در اختیار دارند.

خانواده مؤلفه قدرت نظام اسلامی است

الگوی پست مدرن در زمینه خانواده

وی با اشاره به الگوی پست مدرن و متأخر گفت: در این الگو مدیریت خانواده معنایی ندارد و گفته می شود پدر و مادر حق ندارند ارزش های خود را به فرزندان منتقل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد با طرح سؤالی مبنی بر ارتباط کوچک شدن خانواده و الگوهای مطرح شده، گفت: در خانواده هنگامی که میان فرزندان نزاعی صورت گیرد پدر و مادر به میدان خواهند آمد و در چنین زمان هایی جایگاه آنها مشخص می شود؛ در حوزه سیاست نیز گفته می شود در مرحله نخست، دموکراسی در خانواده ایجاد می شود و سپس به جامعه می آید.

وی ادامه داد: همچنین ولایت در مرحله نخست، در خانواده اجرا می شود و سپس ولایت اجتماعی خارج می شود بنابر این اگر می خواهید امامت در جامعه به درستی معنا شود باید در مرحله نخست امامت در خانواده به خوبی پیاده شود به عبارت دیگر هر زمانی که اقتدار گرایی در خانواده شکل گیرد نظام اقتدار گرایی در جامعه نیز صورت خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مساله تحدید نسل، گفت: مشکل امروزی جامعه ما در موضوع جمعیت این است که میدان را به افرادی سپرده اند که دارای صلاحیت میدان داری نیستند.

وی با اشاره به الزامات مورد نیاز فقیه در زمینه جامعه اظهار کرد: نخستین مورد شناخت تحولات جامعه است؛ فقیه باید بداند جامعه چگونه مسائل را درک می کند و چه افرادی برای جامعه معنا سازی می کنند؛ به عبارتی اگر در زمینه موردی به مصلحت دست پیدا شد این مصلحت بدوی است بلکه باید بررسی شود وضعیت جامعه در این زمینه چگونه است و شاید در برخی موارد مجبور شوند آن را کنار زنند زیرا امکان دارد اگر در جامعه مطرح شود، جامعه آن را عقب زند؛ حاکمیت در برخی موارد باید عقب نشینی کند و عقب نشینی نیز بخشی از وظایف حاکمیت است.

ضرورت شناخت فضای تخاطب

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد اضافه کرد: شناخت فضای تخاطب نیز از دیگر الزامات مورد نیاز فقیه در زمینه جامعه است؛ به عبارت دیگر فقیه باید بداند چه کسانی جامعه را مدیریت می کنند، معانی چگونه منتشر می شود و چگونه باید معنا را تولید و شکل داد؛ متأسفانه ما امروزه می خواهیم با استفاده از الگوهای پوسیده، فرهنگ دین را به جامعه ارائه دهیم که چنین موردی امکان ندارد.

وی با توجه به اهمیت بحث حجاب و سرمایه گذاری دشمنان و جریان های معاند و مغرض هر گونه تسامح و تساهل در این عرصه را زیان بار توصیف و تصریح کرد: اگر در خاکریز حجاب شکست بخوریم خاکریزهای دیگری را نیز از دست خواهیم داد و دشمنان مسائل دیگری را پیش خواهند کشید؛ برای این که در زمینه حجاب و جمعیت بدانیم چگونه نظر دهیم ابتدا باید به رساله عملیه مراجعه کرد و بعد به موضوع شناسی مسائل بپردازیم.

خانواده مؤلفه قدرت نظام اسلامی است

خانواده مؤلفه قدرت نظام اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد با بیان این که جامعه اسلامی جامعه ای است که نهاد خانواده در آن قوی و مقتدر باشد بر لزوم پرهیز از مداخلات بی جا در وظایف و رسالت خانواده ها تأکید کرد و گفت: مداخلات غیر هوشمندانه ظرفیت های نهاد خانواده را غیر فعال خواهد کرد، حاکمیت و دولت نباید خانواده را به نهادی بی مسأله تبدیل کنند چرا که مؤلفه قدرت نظام اسلامی خانواده و اجتماع است.

وی با تأکید بر اینکه در موضوع شناسی باید بررسی کرد که آن موضوع با چه رشته‌هایی ارتباط دارد، گفت: گاهی ماهیت موضوع میان رشته ای است؛ در این شرایط باید برای فهم بهتر موضوع اصحاب رشته‌های مختلف کنار روی مسأله کار کنند.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده ضمن تبیین نظریه گیدنز درباره دموکراتیزه کردن خانواده گفت: دموکراسی یعنی شهوت عمومی و این با ادبیات فقهی ما کارآیی ندارد.

وی با اشاره به نگاه آرمان‌گرایانه مردم به مسائل که از سوی هانتینگتن نیز مطرح شده است، گفت: وقتی نگاه واقع بینانه در مسائل جای خود را به نگاه آرمانی بدهد موجب می‌شود که سطح انتظارات مردم در همه امور بالا برود؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه ظرفیت‌های ما نسبت به آرمان‌های‌مان محدود است، این امر منجر به افزایش نارضایتی در جامعه می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در موضوع شناسی باید بررسی کرد که آن موضوع با چه رشته‌هایی ارتباط دارد، گفت: گاهی ماهیت موضوع میان رشته ای است؛ در این شرایط باید برای فهم بهتر موضوع اصحاب رشته‌های مختلف کنار روی مسأله کار کنند./۱۳۲۴/ج 

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید


 

[ad_2]