همزمان با روز خبرنگار و دهه فرخنده کرامت جمعی از خبرنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه استان قم شامگاه یکشنبه با حضور در حرم حضرت معصومه (س) و با به تن کردن لباس های متحد الشکل طی آئینی نمادینی مضجع شریف و نورانی آن بانوی گرامی را با گلاب ناب غبار روبی و عطر فشانی کردند. […]

همزمان با روز خبرنگار و دهه فرخنده کرامت جمعی از خبرنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه استان قم شامگاه یکشنبه با حضور در حرم حضرت معصومه (س) و با به تن کردن لباس های متحد الشکل طی آئینی نمادینی مضجع شریف و نورانی آن بانوی گرامی را با گلاب ناب غبار روبی و عطر فشانی کردند.

امام جمعه موقت قم در این مراسم معنوی با اشاره به مسئولیت و رسالت خطیر خبرنگاران در امر اطلاع رسانی جامعه، اظهار داشت: خبرنگاران در حوادث و پدیده های مختلف با تهیه بهترین خبرها و گزارش ها نقش مهمی در راستای آگاهی بخشی مردم ایفا می کنند.
آیت الله سید محمد سعیدی با بیان اینکه رسالتی که خبرنگاران بر عهده دارند، پرتوی از رسالت بزرگ انبیای الهی است، گفت: آن بزرگواران نیز برای اینکه بتوانند خبرها را از منبع وحی بگیرند، و بر اساس شرایط خاص و منحصر به فردی که خداوند برای آنها تعیین کرده به بندگان ارسال کنند، وظیفه دشواری بر عهده داشتند.
وی خاطر نشان کرد: هر چند کار خبرنگاران با پیامبران قابل مقایسه نیست، ولی می توان از آن الهام و پیام گرفت، که اگر کار خبرنگاری در راستای کار انبیا، قرار بگیرد بدون شک جلوه ای از کار آنها خواهد بود.
سعیدی با تاکید بر متفاوت بودن شیوه کار خبرنگاران کشور با سایر خبرنگاران دنیا، گفت: خبرنگاران ما چون در جمهوری اسلامی به فعالیت خبری اشتغال دارند، باید مانند هر صنف و طایفه ای به احکام شرعی مترتب بر شغل و حرفه خود آگاه و عامل باشند.
وی با بیان روایتی از امیرالمومنین (ع) مبنی بر اینکه اگر عده ای بدون برنامه کار خود را انجام دهند، فساد در آن کار بیشتر از فایده و منفعت است، تصریح کرد: خبرنگاران نیز باید مانند دیگر اقشار و اصناف جامعه در مورد مسائل کاری خود از مراجع تقلید استفتا کنند، چرا که اگر احکام مربوط به خود را ندانند، خبری که منتشر می کنند، غیر مشروع و غیر شرعی خواهد بود.
رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر قم با بیان اینکه خبری که احکام شرعی در آن لحاظ نشده باشد، نا مشروع است، اضافه کرد: اخباری که خبرنگاران در رسانه های خود منتشر و پخش می کنند، باید مطابق راهبرد و دستور العمل تعیین شده از سوی خداوند، به هیچ وجه موجب تقویت دشمن و تضعیف مومنان و انقلابیون نشود.
سعیدی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی خبرنگار فقید خبرگزاری جمهوری اسلامی که در سال ۷۷ به دست نیروهای طالبان در محل کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید، افزود: شهید صارمی با حرکت در مسیر این راهبرد الهی با خبر رسانی دقیق و به موقع خود باعث تضعیف و ناکامی تروریست های طالبان به عنوان بدترین دشمنان اسلام و مکتب تشیع شد.
تولیت آستانه کریمه اهل بیت همچنین با بیان اینکه برخی از مکان ها و مکانت ها الزام ها و شرایط ویژه ای دارند، افزود: قم به عنوان یکی از این اماکن از آنجا که بواسطه حضور حضرت معصومه(س) به حرم اهل بیت تبدیل شده از جایگاه خاصی برخوردار است، و خبرنگارانی که در این شهر مقدس و جامعه ایمانی فعالیت می کنند، باید نوع کارشان با خبرنگاران دیگر مناطق تفاوت زیادی داشته باشد.
وی افزود: به عنوان نمونه معمولا در کشورهای دیگر خبرنگاران برای اینکه بتوانند از یک حادثه ای خبر تهیه کنند، در حالی که امکان جلوگیری از بروز آن حادثه وجود دارد، از هر گونه کمک دریغ می کنند، تا سوژه خبر مد نظر آنها ایجاد شود، در حالی که این اقدامات با هیچ کدام یک از معیارهای اخلاقی و ارزشی ما سازگار و منطبق نیست.
سعیدی همچنین با تاکید بر ضرورت تسلط و غلبه خبرنگاران بر احساس ها، سلایق و گرایش های سیاسی خود، خاطر نشان کرد: خبرنگاران در زمان تنظیم و مخابره خبر باید اصول حرفه ای کار خبرنگاری را به بهترین شکل ممکن رعایت کرده، و از انعکاس یک رویداد خبری مطابق امیال شخصی خود پرهیز کنند.

منبع: ایرنای قم