مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: خبرهای حوزه باید گره‌گشای مشکلات مردم باشد و از حیطه زندگی مردم دور نماند همچنین پرداختن به ریشه‌ها و اهداف انقلاب اسلامی و سخنان بزرگان و اساتید حوزه باید در قاب رسانه رسمی حوزه منعکس شود.

به گزارش شهر کریمه به نقل از تسنیم، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم تکریم روز خبرنگار و معارفه مدیرمسئول رسانه رسمی حوزه‌های علمیه که در محل خبرگزاری حوزه در قم برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و روز خبرنگار اظهار داشت: بخشی از بار سنگین خبری و اطلاع‌رسانی در جامعه بر دوش خبرنگاران است که باید در این زمینه قدردان آن‌ها بود.

وی بابیان اهمیت خبر و پیام‌آوری در دین مبین اسلام افزود: دین با عرصه خبر و پیام‌رسانی بیگانه نیست بلکه بخش بزرگی از دین در رابطه به اصل خبرآوری و پیام گسترانی بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به تاثیرگذاری رسانه‌ها در دنیای کنونی اظهار داشت: یک وجه دین خبرآوری از عوامل دیگر است که واژه رسول و نبی نیز به معنای خبر و پیام‌آوری هستند به این معنا که یکی از رسالت‌های مهم پیامبران الهی گزارشگری حقایق عالم دیگر است.

آیت‌الله اعرافی افزود: محور مهم در فعالیت خبری رعایت شرایط اخلاقی و فقهی آن است که صداقت و امانت از مهم‌ترین شرایط آن هستند مهم‌ترین رسالت یک رسانه، صادق بودن آن و مصلحت‌اندیشی در برابر جامعه است.

وی امانت را شرط اساسی در عرصه خبر پیام‌رسانی دانست و گفت: اگر در خبر صداقت و امانت حفظ شود مانند کار و شغل انبیاء الهی ارزشمند خواهد بود، منابع دینی اسلام نیز گزاره‌هایی را از عالم غیب به ما خبر داده‌اند که حوزه‌های علمیه وظیفه کشف و استخراج آن‌ها را بر عهده دارد که بسیار ارزشمند و مهم است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: خبرگزاری رسمی حوزه به خاطر اینکه اخبار و معارف اسلام عزیز که از دل حوزه‌ها برخاسته است را در جهان منتشر می‌سازد بسیار دارای جایگاهی بالا و ارزشمندی است.

وی بابیان ویژگی‌های یک رسانه سالم و دغدغه مند تأکید کرد: نقد منصفانه، انگیزه الهی در نشر و نقد خبر، خدمت به جامعه در راه اعتلای بیشتر آن و توجه به نیازهای جامعه ویژگی‌هایی است که باید یک خبرگزاری و رسانه در خط‌مشی آن حرکت کند.

آیت‌الله اعرافی پیچیدگی‌ها و سختی‌های عرصه خبر را مورد توجه قرار داد و گفت: اخبار معمولاً از یک خبر خام آغاز و در ادامه با پردازش و تجزیه‌وتحلیل و ارائه نظر وغیره به مرحله پختگی و کمال می‌رسد که سختی و پیچیدگی‌های خاص خود را در پی خواهد داشت.

وی به بیان انتظاراتی که از خبرگزاری حوزه می‌رود، تأکید کرد: پیشروی و سرعت عمل براساس اسناد علمی و متقن، تعامل سازنده و مناسب با سایر خبرگزاری‌های داخل و خارج از کشور، حضور در عرصه‌های جدید خبررسانی و شبکه‌های مجازی، فراملی شدن و بین‌المللی اندیشیدن، توجه بر انتشار و ترویج معارف، پیام‌آور بودن و حفظ وحدت و انسجام بین ملت‌های اسلامی اهداف و انتظاراتی است که از خبرگزاری رسمی حوزه‌های علمیه می‌رود.

امام‌جمعه قم تأکید کرد: خبرهای حوزه باید گره‌گشای مشکلات مردم باشد و از حیطه زندگی مردم دور نماند همچنین پرداختن به ریشه‌ها و اهداف انقلاب اسلامی و سخنان بزرگان و اساتید حوزه باید در قاب رسانه رسمی حوزه منعکس شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: حوزه میراث دار قرن‌ها فعالیت و تلاش علمای بزرگ در طول سالیان متمادی است که نگاه امروز حوزه نیز حفظ سنت‌های اصیل حوزه در کنار به‌روز رسانی‌های برخی ملزومات دنیای کنونی است که مطالبه‌گری و پاسخگو بودن از ویژگی‌های مهم آن است.

آیت‌الله اعرافی همفکری مراجع و اساتید برجسته حوزه را رمز موفقیت حوزه‌ها دانست و تصریح کرد: نزدیک به ۱۰۰ پیشنهاد از مراجع عظام تقلید و قریب به ۱۰۰۰ نظر‌گاه و درخواست از اساتید و طلاب در جهت بهتر شدن فعالیت‌های حوزوی در اختیار مسئولان قرار گرفته است که به‌زودی در تصمیم‌گیری‌ها آن‌ها را دخیل خواهیم کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بابیان اولویت‌های مهم حوزه در سال جاری ادامه داد: در سال جاری نزدیک به ۵۰۰ برنامه با نگاه اولویتی در بخش‌های گوناگون حوزه‌های علمیه رصد شده که ۱۰۰ مورد از آن‌ها در نوع خود نو و بدیع است.