مرتضی براری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره امکان حل مشکل ریزگردهای نمکی قم با استفاده از خدمات فناوری فضایی، اظهار داشت: استان قم با دو چالش جدی خشکسالی و ریزگردهای نمکی مواجه است. کمبود شدید منابع آبی و حفر چاه‌های غیرمجاز آن چنان خشکسالی را در این استان تشدید کرده که از دو […]

 

مرتضی براری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره امکان حل مشکل ریزگردهای نمکی قم با استفاده از خدمات فناوری فضایی، اظهار داشت: استان قم با دو چالش جدی خشکسالی و ریزگردهای نمکی مواجه است. کمبود شدید منابع آبی و حفر چاه‌های غیرمجاز آن چنان خشکسالی را در این استان تشدید کرده که از دو هزار هکتار باغات این استان تنها ۲۰۰ هزار هکتار باقی مانده است.
وی با بیان اینکه یکی از منشا‌ءهای تولید گرد و غبار در این استان دریاچه نمک قم است، افزود: حل مشکل ریزگردهای نمکی استان قم ضروری است. در شعاع ۳۰۰ کیلومتری منشاء این گرد و غبار ۲۵ درصد جمعیت کشور زندگی می‌کنند و اگر این موضوع مدیریت و اصلاح نشود، اثرات زیست‌محیطی برای استان‌های هم‌جوار در پی خواهد داشت؛ زیرا این گرد و غبار از جنس نمک است و اثرات حادی برای سلامت انسان دارد.
رئیس‌سازمان فضایی ایران ادامه داد: با استفاده از فناوری فضایی و ماهواره‌های سنجشی، روزانه پدیده‌های روی زمین را پایش می‌کنیم و می‌توانیم مرکز تولید گرد و غبار و میزان آن را شناسایی کنیم. ۴۰ سال داده‌های ماهواره را ذخیره داریم و می‌دانیم از کدام منطقه شروع می‌شود و در کدام منطقه بیشتر است و برای حل مشکل نیاز نیست، کل منطقه تحت پوشش قرار بگیرد.براری تصریح کرد: قرار شده گزارش دقیق این حوزه را در اختیار مدیریت استان قم قرار دهیم و برای اصلاح منشاء تولید گرد و غبار مشاوره دهیم؛ سپس در استان‌ها وزارت جهاد وظیفه پیدا کردن راه‌حل برای رفع مشکل را دارد؛ مانند خوزستان که راه‌حلی برای مشکل منطقه دارند و اجرا می‌کنند.