به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازشهر قم،،علیرضا قاری قرآن معاون شهرداری شهر قم در گفتگوی خبری با اشاره به اینکه خط A. مترو در ۱۴ ایستگاه از قلعه کامکار تا مسجد مقدس جمکران در دو مرحله هست، اظهار کرد: بحث احداث تونل مرحله نخست این پروژه تکمیل شده […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازشهر قم،،علیرضا قاری قرآن معاون شهرداری شهر قم در گفتگوی خبری با اشاره به اینکه خط A. مترو در ۱۴ ایستگاه از قلعه کامکار تا مسجد مقدس جمکران در دو مرحله هست، اظهار کرد: بحث احداث تونل مرحله نخست این پروژه تکمیل شده هست که از اواسط سال گذشته باتوجه به موافقت‌های انجام شده با پیمانکار‌ها توانستیم یک برنامه منسجم را در افق یک و نیم ساله برای مرحله اول مترو دارا باشیم.

وی با بیان اینکه وضع ارزی در بحث اجرای این پروژه دیرکرد ایجاد کرد، اضافه کرد: به سبب افزایش بیشتر از سه تساوی قیمت‌ها در بحث خرید امکانات با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

مترو در سال ۹۸ بازنمایی می‌شود، یادآور گردید: متاسفانه مساله حساس برای شهرداری خرید امکانات باتوجه به مشکلات موجود هست و بهره برداری از پروژه مترو نیز به خرید همین امکانات بستگی دارد.

معاون شهرداری شهر قم با اشاره به اینکه با تصویب دولت و طی قراردادی که با یک شرکت چینی بسته گردید ۳۹۵ واگن برای ۴ شهر که یکی از آن‌ها شهر شهر قم هست خریداری گردید، عنوان نمود: در افق بلند مدت برای مترو شهر قم ۳۰۰ واگن حدس کرده‌ایم که درحال حاضر ۸۰ واگن تهیه گردیده هست.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست مترو ۶ ایستگاه داریم، افزود: در این ۶ ایستگاه شاهد ۶۰ تا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی هستیم که بعضی از ایستگاه‌ها در سال ۹۸ آماده تکمیل هست.

قاری قرآن با اشاره به اینکه در برنامه ریزی نخست، تمام امکانات از شرکت‌های اروپایی باید خریداری می‌شد، تصریح نمود: با اتفاق هایی که در سال ۹۷ اتفاق افتاد بعضی تغییراتی در برنامه قبلی انجام شد که ازجمله آن‌ها می‌توان به استفاده از حجم شرکت‌های داخلی اشاره نمود.

معاون شهرداری شهر قم با اشاره به اینکه تمام پروژه‌های کشور با مشکلات مالی رو به رو هستند، گفته بود: به سبب وابستگی‌های موجود نمی‌توان حدس دقیقی برای بازنمایی پروژه مترو شهر قم دارا باشیم.

وی با بیان اینکه حدود هزار میلیارد تومان برای مترو در بودجه سال کنونی و سال آینده حدس کرده‌ایم، ابراز کرد: شورای عالی ترافیک کشور طبق بودجه‌های کشور پروژه‌های مترو را تایید و یا رد می‌کند.

قاری قرآن با اشاره به اینکه مسیر قطار فوری السیر نیز هنوز به تایید پایانی نرسیده هست، اضافه کرد: آمدن قطار فوری السیر به مرکز شهر یک چالش هست، ولی برقرار کردن رابطه با ایستگاه مترو یک حجم هست که می‌تواند در آینده ایجاد شود؛ تعیین تکلیف مونوریل نیز تاثیر زیادی در ادامه مسیر‌ها و یا امتداد خط‌های مترو دارد.

مترو باشد، اضافه کرد: در خط A. مترو شاهد رسیدن مترو شهر قم به قطار فوری السیر خواهیم بود؛ پیش از گرفتن هر تصمیم برای مونوریل ابتدا باید به قرارداد این پروژه رسیدگی کنیم و تحولات رخ داده در این پروژه را مورد ارزیابی قرار دهیم.