×
×

خرید گندم و کلزا در قم آغاز شد/ واردات ۸ هزار تن شکر به قم – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان

  • کد نوشته: 15970
  • [ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، بهزاد رادمنش ظهر چهارشنبه در نشست خبری که در اداره غله و خدمات بازرگانی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی در سال جاری ۱۷ هزار ریال و قیمت هر کیلوگرم کلزا ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال تعیین‌شده است. وی ادامه داد: در زمان […]

    خرید گندم و کلزا در قم آغاز شد/ واردات ۸ هزار تن شکر به قم – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان
  • [ad_1]

    به گزارش خبرنگار شهرکریمه، بهزاد رادمنش ظهر چهارشنبه در نشست خبری که در اداره غله و خدمات بازرگانی استان قم برگزار شد، اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی در سال جاری ۱۷ هزار ریال و قیمت هر کیلوگرم کلزا ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال تعیین‌شده است.

    وی ادامه داد: در زمان خرید تضمینی گندم و کلزا، تمام برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارائه بهترین خدمات به کشاورزان استان صورت گرفته تا محموله‌های آنان در سیلوی قم در زمان کوتاه تحویل گرفته شود.

    مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم با اشاره به اینکه سال گذشته از ابتدای خرداد تا ۱۴ شهریورماه، ۱۷ هزار و ۸۴۰ تن گندم به‌صورت تضمینی باقیمت هر کیلوگرم ۱۳ هزار ریال از کشاورزان قمی خریداری شد، افزود: همچنین در سال ۹۷، ۲ هزار و ۴۰۱ تن کلزا از تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه تا سوم تیر با قیمت هر کیلوگرم ۲۸ هزار و ۶۶۵ ریال از کشاورزان خریداری شد.

    وی عنوان کرد: مانند سال گذشته پرداخت کرایه حمل به کشاورزانی که محصولات خود را به سیلو تحویل می‌دهند انجام می‌شود.

    رادمنش با اشاره به اینکه شرکت تعاونی روستایی جعفریه امحموله‌های کمتر از ۸ تن را تحویل می‌گیرد، گفت: علاوه بر مجتمع ذخیره‌سازی و سیلوی استان که متعلق به شرکت بازرگانی ایران است، یک مرکز خرید دیگری هم در بخش جعفریه پیش‌بینی‌شده است و در این منطقه سیلوی بتنی شهید نخعی با ۱۰۸ هزار تن گندم و ۳۶ کندو ظرفیت ذخیره‌سازی آن است.

    وی تصریح کرد: برای کلزا هم مرکز خرید تضمینی پیش‌بینی کردیم و این محصول در بخش جعفریه توسط شرکت تعاونی تولید روستایی گازران تحویل گرفته می‌شود.

    مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم عنوان کرد: در سال گذشته با توجه به برنامه هدایت مستقیم کشاورزان به سمت سیلوی قم برای تحویل محصولشان، ۶ میلیارد ریال صرفه‌جویی در فرآیند خرید نسبت به سال ۹۶ انجام شد.

    وی با اشاره به اینکه میزان تولید گندم کشاورزان تنها نیاز یک و نیم ماه قم را تأمین می‌کند، افزود: مابقی نیاز استان به گندم با واردات این محصول از استان‌های مختلف از جمله خوزستان، گلستان، لرستان، فارس انجام می‌شود.

    راه‌اندازی سامانه فرآیند خرید آرد

    رادمنش گفت: خرید تضمینی گندم از کشاورز معنایش این است دولت خرید تمام تولیدات یا بخشی از آن را به تولیدکننده ضمانت می‌کند که اگر کسی نخرید، من از شما می‌خرم و این طبیعی است که کسی در بازار توان خرید ۱۴ تن گندم را ندارد.

    وی ادامه داد: در مسائل اقتصادی برخی با شایعه‌پراکنی اذهان مردم را مشوش می‌کنند و در فضاهای مجازی یا غیرمجازی با نشر اخبار کذب جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند که از همشهریان تقاضا داریم به اخبار کذب در این زمینه توجه نکنند. کمترین بحران را در استان در زمینه واردات شکر و برنج داشتیم که این مهم حاصل تلاش و پیگیری شرکت غله و خدمات بازرگانی استان است.

    مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم با اشاره به واردات شکر به استان قم، بیان کرد: در پایان سال ۱۲ هزار تن شکر وارد استان شد و در سال جاری تاکنون ۸ هزار تن شکر وارد استان کردیم.

    مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم بیان کرد: در حال حاضر شکر مورد نیاز استان برای سه ماه آینده در انبارها موجود است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ بخش عمده این محصول برای استفاده مصارف خانوار تخصیص یافته است و از طریق شرکت‌های تعاونی مصرف و فروشگاه‌های معتبر استان توزیع می‌شود و مقدار قابل‌توجهی شکر نیز در اختیار کارخانه‌های قندریزی قرار گرفته تا قند مورد نیاز همشهریان را تولید و با قیمت مصوب به فروش برسانند.

    وی با اشاره به اینکه خروج آرد و گندم از کشور ممنوع و قاچاق اعلام شده است، تصریح کرد: گندم نمی‌تواند در فضای غیر استاندارد بماند بلکه باید در سیلوهای گندم در فضایی استاندارد نگهداری شود.

    رادمنش اضافه کرد: اتفاقات بعد از تحویل آرد و عرضه خارج از شبکه و قاچاق به عهده اتحادیه نانوایان و اداره صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات استان است.

    وی گفت: ابتدای دی‌ماه سال ۹۷، سامانه‌ای راه‌اندازی شد که نانوایان می‌توانند از طریق این سامانه خرید آرد را انجام دهند و این سامانه مصرف‌کنندگان، صنوف و صنایع آرد را ساماندهی خوبی داده و در فرآیند خرید و فروش، شفاف‌سازی و عدم اتلاف وقت و انرژی اتفاق افتاده است؛ حدود ۳۲۵ واحد صنفی پخت نان استان در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و آرد مورد نیاز خود را از طریق این سامانه دریافت می‌کنند.

    فعلاً افزایش قیمت در خرید آرد نداریم

    مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم عنوان کرد: با توجه به کیفیت بالای آرد استان و قیمت مناسب، سایر استان‌ها نیز از قم و از طریق همین سامانه آرد خریداری می‌کنند.

    وی با تأکید بر اینکه فعلاً افزایش قیمت در زمینه خرید آرد نداریم، ابراز کرد: تمامی تلاش ما در استان قم بر این بوده که تأمین گندم مرغوب داشته باشیم و عاری از هرگونه میکروب بیولوژیک باشد تا سلامت همشهریان حفظ شود و در همین راستا آزمایشگاه سیلو استان قم به انواع دستگاه‌های به‌روز و فنی مجهز شده و آزمایشگاه سیلو قم یکی از کامل‌ترین آزمایشگاه‌های فنی گندم در کشور است.

    رادمنش ادامه داد: گندم از لحظه چیده شدن و تبدیل به آرد تا قبل از پخت موجود زنده است و فعالیت متابولیسم دارد که باید در شرایط ویژه و استاندارد نگهداری شود تا آلوده، فاسد و دارای کپک نشود؛ بدین منظور هنگام تحویل محموله گندم در سیلوها برگه آزمایش و کنترل کیفیت باید صادر شود تا عاری از هر نوع آلودگی باشد.

    وی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای ما در زمینه نصب دستگاه نمونه‌بردار اتوماتیک در سیلو با اعتبار ۲ میلیارد ریال است که دخالت انسانی را در فرآیند نمونه‌برداری کنار گذاشته و امکان خطا را پایین بیاوریم و سپس به آزمایشگاه سیلو ارسال کنیم.

    مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم افزود: سازمان غذا و دارو، اداره بهداشت، اداره استاندارد در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانند بدون نیاز به هماهنگی از تمامی کندوهای نگهداری گندم در استان آزمایش و بازدید به عمل‌آورند.

    وی با اشاره به ترمیم و نوسازی سیلوهای استان طی دو سال گذشته با میلیاردها تومان اعتبار، تصریح کرد: ۷۰ میلیون تومان هزینه کردیم و یک آسانسور با رعایت تمام استاندارها راه‌اندازی کردیم.

    عرضه نان سبوس‌دار و سالم در قم

    رادمنش اظهار کرد: امروزه مردم قم نان با درصد سبوس استاندارد مصرف می‌کنند و در سال جاری میزان سبوس نانوایی‌های سنگکی ۱۲ درصد و سایر نانوایی‌ها بین ۱۵ تا ۱۸ درصد است تا گامی در راستای سلامت همشهریان برداشته باشیم.

    وی تأکید کرد: تمامی کارخانه‌های استان قم مکلف شدند میزان سبوس کمتری از گندم بگیرند چون سبوس هنگام تولید آرد جدا می‌شود.

    مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مهم سیلوهای استان وصل نبودن آنان به راه‌آهن است، ادامه داد: علیرغم تلاش و پیگیری‌های مکرر از طریق استانداری این مهم تاکنون محقق نشده و این یکی از ضعف‌های استان قم است که سیلو متصل به راه‌آهن سراسری نیست تا در هزینه‌های حمل‌ونقل گندم و آرد صرفه‌جویی انجام بگیرد.

    وی افزود: اداره راه‌آهن قم علیرغم قول‌های مؤکد هیچ اقدام مثبتی تاکنون انجام نداده در حالی که زیرساخت آن موجود است و اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند تأمین گندم استان در آینده با مشکلاتی مواجه می‌شود.

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.