به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از محور خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق شهر تهران، شامگاه سه شنبه، ۲۹ اسفند ماه در مراسم عزاداری شب شهادت امام هادی(ع) با اشاره به نحوه خلقت ۱۴ معصوم(ع) گفته بود: نخستین خلقت الهی نور محمد و آل محمد(ص) بوده هست. برای انوار محمد […]

خلقت همه 14 معصوم از یک نور و در سه فاز/ وظیفه ما در مقابل عترت

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از محور خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق شهر تهران، شامگاه سه شنبه، ۲۹ اسفند ماه در مراسم عزاداری شب شهادت امام هادی(ع) با اشاره به نحوه خلقت ۱۴ معصوم(ع) گفته بود: نخستین خلقت الهی نور محمد و آل محمد(ص) بوده هست. برای انوار محمد و آل محمد(ص) یک خلقت اولیه هست که نور اولیه خلقت اولیه مخلوق اول الهی یک نور بوده هست و آن نور، نور محمد و آل محمد(ص) هست که همه این ۱۴ معصوم(ع) در همین یک نور هستند و از همین یک نور خلق شده اند. ما با خلقت های بعدی ۱۴ معصوم(ع) آشنا هستیم و خلقت های اولیه آنان را نمی شناسیم در حالتی که همه این ۱۴ معصوم(ع) از یک نور و یک خلقت و یک موجود بیش نیستند.

آیت الله جاودان با اشاره به قسمتی از زیارت جامعه کبیره «وَ اَنَّ اَرْواحَکُمْ وَ نُورَکُمْ وَ طینَتَکُمْ واحِدَهٌ»، اظهار کرد: امام هادی(ع) در این بخش از زیارت جامعه می فرماید همه ۱۴ معصوم(ع) ارواحشان، نورشان، طینت شان، گِل اولیه آنان، همه یک چیز و از یک نور پاک و پاکیزه از هر پلیدی هست و آن یک چیز غیر از آن چیزی هست که ما گمان داریم، و همه آنان نظیر هم پاک و پاکیزه هستند. 14  14 معصوم(ع) در خلقت اولیه یک نور بودند که پیش از خلقت جهان خلق گردیدند و آن نور اولیه ۱۴ معصوم(ع) واسطه خلقت جهان هست.

فاز دوم خلقت ۱۴ معصوم(ع)

این استاد حوزوی به فاز دوم خلقت ۱۴ معصوم(ع) اشاره و گفته بود: همان گونه که بیان شد، فاز اول خلقت ۱۴ معصوم(ع) خلقت اولیه و خلقت یک نور واحد بود اما در فاز دوم خلقت این بزرگواران آن نور واحد به طور انوار متفاوت و ۱۴ نور خلق گردیدند تا دور عرش خدا بگردند و در این فاز این ۱۴ نور با یکدیگر متفاوت هستند که این فرق را خداوند برای آنان قرار داده هست.

وی اظهار کرد: اکنون در فاز دوم خلقت که یک نور به ۱۴ انوار تبدیل گردد ، بیان می کنند در زمان شهادت امام حسین(ع) فرشتگان به درگاه الهی شکایت بردند که یک بنده در روی زمین به این درجه داشتید و آن را به دست کفار سپردید که شهید شد، و خداوند در جواب فرمود به عرش ببینید، بعد فرشتگان نگاه کردند در عرش یک مجموعه انوار هست و یک نور آنجا ایستاده هست، و خدا فرمود آن آخرین نور از این ۱۴ انوار هست که با او انتقام خون حسین(ع) را می گیرم.

آیت الله جاودان اضافه کرد: در مورد نحوه خلقت این بزرگواران که چند سال طول کشیده هست، قابل محاسبه نیست و اگر بگویند به طور مثال ۱۴۰۰ هزار سال یا ۲۰۰۰ هزار سال اصلا از عدد و سال خارج هست و قابل محاسبه نیست و این بزرگواران واسطه خلقت هستند.  روایت داریم که خداوند همه اشیاء را به مشیت خلق کرده و مشیت را به خودش خلق کرده و ۱۴ معصوم(ع) آن مشیتی هست که واسطه خلقت هست.

فاز سوم خلقت ۱۴ معصوم(ع)

آیت الله جاودان به فاز سوم خلقت ۱۴ معصوم(ع) اشاره و اظهار کرد: در فاز سوم خلقت ۱۴ معصوم(ع) خداوند این بزرگواران را به طور ۱۴ آدم به این عالم فرستاد و آنان را در خانه هایی نزول فرمود که خداوند اذن داده که این خانه ها بلند مرتبه ترین خانه های روی زمین باشد و در قرآن نیز فرمود: «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ».

این استاد حوزوی با اشاره به نزول این آیه و تفسیر پیامبر(ص) از آن اظهار کرد: در حضور رسول خدا(ص) خلیفه اول و دوم آمدند و این آیه نازل شده بود و این ها اظهار کردند این خانه ها، خانه های انبیاء هست؛ و پیامبر(ص) فرمود بله این خانه ها که خدا خواسته برتر باشد خانه انبیاء هست، چون یک بنده برگزیده خداوند در این خانه در حال عبادت و تسبیح خدا هست به همین دل این خانه برتر از دیگر خانه ها هست.

وی دنبال کرد: پس از آن پیامبر(ص) در توضیح این آیه به خانه حضرت زهرا(س) اشاره نمود و فرمود این خانه برترین همه این خانه ها هست، در این خانه یاد خدا، ذکر خدا فراوان می گردد و همین سبب هست که این خانه برتر از همه خانه ها هست.

وظیفه ما در مقابل ۱۴ معصوم(ع)

آیت الله جاودان در ادامه به اطاعت و پیروی کردن از ۱۴ معصوم(ع) سفارش و گفته بود: وظیفه ما در مقابل امامان اطاعت و پیروی در همه امور زندگی هست. باید عملا و در اخلاق از آنان پیروی کنیم، علمای ما همه کوشش و کوشش آنان این بود که ذره ذره اعمال آنان متابعت کامل با ۱۴ معصوم(ع) داشته باشد.

وی دنبال کرد: آنان مواظب بودند که یک ذره اخلاق و عمل آنان با ۱۴ معصوم(ع) فرق نداشته باشد، چون اگر فرق داشته باشد در عالم دیگر آنان را نخواهند دید و نظیر امام نیستند، ما نیز باید بکوشیم که عملا و مشی نظیر امامان باشیم.

تبریک سال جدید و دعا جهت شکست دشمنان اسلام در سال جدید

آیت الله جاودان در ادامه شروع سال جدید را به مردم ایران تبریک اظهار کرد و گفته بود: طبق ساعت سال جدید تحویل شده هست و امید دارم این سال برای همه مردم ایران و مسلمین مملو از خیر و عافیت باشد.

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام