×
×

دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ایجاد می‌شود/ ترسیم افق آینده بر مبنای ارزش‌های اصیل

  • کد نوشته: 13706
  • حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: بیانیه گام دوم انقلاب به قلم ناب مقام معظم رهبری نوشته شد و سندی تاریخی برای نهضت اسلامی در حساس‌ترین برهه‌های تاریخ این نظام، یعنی ورود به دهه پنجم رقم خورد. وی افزود: این سند در […]

  • دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ایجاد می‌شود/ تدیس در حوزهحجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: بیانیه گام دوم انقلاب به قلم ناب مقام معظم رهبری نوشته شد و سندی تاریخی برای نهضت اسلامی در حساس‌ترین برهه‌های تاریخ این نظام، یعنی ورود به دهه پنجم رقم خورد.

    وی افزود: این سند در ابتدا نگاهی ژرف و عمیق به گذشته دارد و در ادامه نیز افق آینده فراروی کشور را ترسیم کرده که رسیدن به همان تمدن اسلامی و اتصال آن به زمان طلوع خورشید عالم آفرینش یعنی حضرت بقیهالله(عج) است.

    بنیادی با بیان اینکه همه اقشار مختلف مردم اعم از روحانیون و دانشگاهیان مخاطب این پیام و بیانیه هستند، تصریح کرد: جوانان نقش ویژه‌ای به عنوان مخاطب این بیانیه دارند؛ زیرا آینده متعلق به آنان است و آنان هستند که باید آینده این کشور را تأمین کنند.

    نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این بیانیه دارای دو سرفصل اصلی یعنی گذشته و آینده است، تصریح کرد: تجربه ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی مبتنی بر معارف دینی و مجاهدات و زحمات اقشار مختلف مردم به ویژه مجاهدان در راه خدا بوده است.

    وی افزود: افق آینده نیز بر مبنای همین ارزش‌های اصیل انقلاب که ریشه در مبانی دینی و قرآنی دارد تدوین شده است؛ لذا استخراج و تبیین مبانی و اصول این بیانیه و در معرض عموم قراردادن آن وظیفه اصلی رسانه‌های کشور و حوزه علمیه است که بحث تبلیغ را بر عهده دارند.

    وی اظهار کرد: رسانه‌ها وظیفه ترویج اصل بیانیه را بر عهده دارند و حوزه و نهادهای نخبگانی کشور هم باید به تبیین و تحلیل این بیانیه و استخراج مبانی و شرح و بسط علمی و مبنایی آن بپردازند؛ زیرا این بیانیه سند مهم و تاریخی برای نظام اسلامی است.

    نقش نخبگان در تبیین بیانیه

    بنیادی با اشاره به تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقش نخبگان در این زمینه، تصریح کرد: در بحث این سند انتقاداتی بر حوزه و دانشگاه وارد است؛ زیرا رهبری از نخبگان خواستند که به صورت جدی به آن بپردازند و البته دبیرخانه‌ای هم در این زمینه فعال شد و زحماتی هم کشیده شد، ولی در سطح نخبگان عمومی نشد و مورد بررسی قرار نگرفت و کوتاهی در این مسئله صورت گرفت و نباید اجازه دهیم همین کوتاهی در مورد بیانیه گام دوم انقلاب هم انجام شود.

    نائب رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین اظهارکرد: باید دبیرخانه مستقل و یا به نمایندگی از دبیرخانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در سطح حوزه و دانشگاه‌های کشور تشکیل و این الگو مورد نقد و بحث عمومی نخبگانی قرار می‌گرفت. معتقدم همین کار باید در مورد بیانیه نیز صورت بگیرد و دبیرخانه‌ای نیز فعال شود.

    وی تاکید کرد: مهم‌ترین وظیفه حوزه این است که مبانی دینی بخش‌های مهمی از بیانیه را استخراج و تبیین نخبگانی و عمومی کند؛ همچنین تدریس آن توسط اساتید را در دستور کار قرار دهد.

    وی افزود: جلسه‌ای در روز گذشته در جامعه مدرسین برگزار و لزوم تدریس این بیانیه در سطح استادان عالی و خارج مصوب شد و باید سرلوحه کار در مدارس و حوزه‌های علمیه قرار بگیرد، البته این مسئله وظیفه شرعی تمام افرادی است که می‌توانند گامی در این زمینه بردارند.

    بنیادی با بیان اینکه این بیانیه دید بلندی به مخاطبان داده و ظرفیت فکری افراد را بالا می‌برد، تصریح کرد: همچنین در جلسه جامعه مدرسین مصوب شد تا دبیرخانه‌ای برای این بیانیه ایجاد و راه‌های ترویج و تبیین و ظرفیت‌سازی بیانیه بررسی شود.

    وظیفه حوزه در مورد بیانیه

    وی ادامه داد: استادان حوزه بالغ بر هزار و ۴۰۰ نفر در سطوح عالی و خارج هستند و جامعه مخاطب بزرگی را تشکیل می‌دهند و لازم است ابتدا بیانیه در این سطح تبیین شود.

    بنیادی با بیان اینکه گاهی فکر بدی به مردم القاء می‌شود که حوزه باید پاسخگو باشد بیان کرد: حوزه باید پاسخگو و مطالبه‌گر باش دکه البته مطالبه از مسئولان برای پیشبرد اهداف انقلاب به خصوص بحث اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات معیشتی مردم وجود داشته است.

    وی افزود: یکی از مشکلاتی که رهبری در بیانیه به آن تأکید فرمودند، تکیه بر اقتصاد مقاومتی است و حوزه هم در راستای تبیین اقتصاد اسلامی به عنوان مبنای این نظریه، تلاش کرده و آثار خوبی هم از سوی انجمن‌های علمی و  اشخاص مرتبط انجام شده، ولی حلقه اتصال میان پژوهش و اجرا برقرار نیست؛ لذا تحقیقات دینی به مرحله اجرا نمی‌رسند.

    وی اظهار کرد: اینکه تصور شود برای اقتصاد مقاومتی و اسلامی پشتوانه فکری و منبعی وجود ندارد حرف درستی نیست؛ زیرا اسلام در هدف‌گیری اقتصاد، غایت و برخی راه کارها سخن از اقتصاد به میان آورده است و حوزه نیز پژوهش‌های خوبی انجام داده، ولی فقدان باور برخی از مسئولان به اقتصاد اسلامی و مقاومتی و گاهی قطع بودن حلقه اتصال با اجرا سبب شده تا مشکلات باقی بماند؛ بنابراین مادامی که به اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها نسخه نجات‌بخش اقتصاد کشور باور نداشته و یا آن را جدی نگیریم مشکلات باقی خواهند ماند.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.