به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، آیت‎الله علیرضا اعرافی شب گذشته ۱۰ بهمن ماه در دیدار صمیمی با طلاب حوزه علمیه شهر قم در مدرسه فیضیه با اشاره به طرح‎های وسیع حوزه در عرصه مدیریتی اظهار کرد: ما مدعی آن نیستیم که در دو سال و نیم گذشته همه کارها را کرده‎ایم […]

درس ها خارج حوزه سامان‌دهی می‌شوند/ طراحی 200 رشته و گرایش در حوزهبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، آیت‎الله علیرضا اعرافی شب گذشته ۱۰ بهمن ماه در دیدار صمیمی با طلاب حوزه علمیه شهر قم در مدرسه فیضیه با اشاره به طرح‎های وسیع حوزه در عرصه مدیریتی اظهار کرد: ما مدعی آن نیستیم که در دو سال و نیم گذشته همه کارها را کرده‎ایم لکن مدعی هستیم که در مسیر عمل به مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع و علما و پی‎ریزی زیرساخت‎های لازم حرکت کرده‎ایم.

وی اضافه کرد: در همین راستا بر این باور هستیم که هرگونه دگرگونی در حوزه باید بر پایه‌های درست و عمیق و صحیح سنت‌های عمیق حوزه بنا گردد و با حکمت و البته جسارت پیگیری گردد و این درحالی هست که در سال‌های موخر با سخت‎ترین مشکلات مالی و امکاناتی رو به رو بودیم که در ۲۰ ساله گذشته مثل آن رویت نشده هست.

سند جامع راهبردی

وی اظهار کرد: من جمله تلاش‎های با اهمیت و ثمرات با اهمیت این دو سال و نیم آن هست که حوزه ما برای نخستین بار در تاریخ خود از فاز تدوین سندهای جامع راهبردی بیرون آمده و سال آینده نخستین پنج سال اول برنامه حوزه شروع می گردد.

مدیر حوزه تصریح نمود: در همین راستا مدیریت حوزه در برنامه ۵ ساله، ۹۰۰ عنوان طرح و برنامه پیش بینی  کرده هست؛ علاوه بر این چند برنامه کلان دیگر ذیل نظامات جامع پیش برده‎ایم که دربردارنده ۱۰۰ طرح بزرگ و بنیادی هست.

مدیر حوزه‎های علمیه کشور گفته بود: از فعالیت‎ها و طرح‎های با اهمیت، کارویژه‎های روحانیت در عصر حاضر هست که در چهار گروه، ۲۵۰ کارویژه ترسیم شده هست؛ طبق این کارویژه یک طرح آمایش تهیه گردیده هست که ۵۰ رسالت کلیدی حوزه در آن تشریح و طبق آن چندین تفاهم نامه و طرح در عرصه‌های متفاوت طراحی و تدبیر شده هست.

وی با اشاره به اهمیت طراحی و تدوین درختواره رشته‎ای حوزه اظهار کرد: این کار به حدی با اهمیت بود که به جئات می‎گوییم اگر چهل سال پیش این کار را کرده بودیم امروز در زمینه‌هایی چون بانکداری و اقتصاد مسایل متفاوت علوم انسانی و…

طراحی ۲۰۰ رشته و گرایش

اعرافی بر ضرورت اهمیت حرکت حوزه در مرزهای دانش پرداخت و اضافه کرد: یک و نیم سال هست که ۵۰۰ استاد با کار جهادی، بیشتر از ۲۰۰ رشته و گرایش را در ۱۶ حوزه دانشی در سطوح متفاوت حتی سطح ۵ طراحی کرده‎اند.

مدیر حوزه‎های علمیه گفته بود: از نکات مهمی که در این درختواره لحاظ شده هست توسعه درختواره دانشی در عرصه های فقه و اصول و علوم اجتماعی و تفسیر قرآن کریم هست؛ در حوزه درس خارج نیز در پی توسعه این درس ها و حرکت در مرز علم هستیم.

وی از انجام فعالیت‎های حوزه در جواب به نیازهای نظام اسلامی اطلاع داد و اضافه کرد: امروزه نیازهای زیادی در کشور وجود دارد که به حوزه ارائه می‌شود و حوزه نیز بنا بر ظرفیت‌های خود به آنان جواب می‎دهد؛ من جمله در حوزه پول و بانکداری، کار دقیقی از مجموعه فضلایی که در این زمینه کار کرده بودند ارایه کردیم و این لایحه ای که در حال انجام بود به همین سبب به دیرکرد افتاد.

اعرافی با اشاره به عکس العمل جدی و موثر حوزه در راستای سندهای بین‎المللی من جمله ۲۰۳۰ اظهار کرد: در این زمینه از همفکری طلاب نیز استفاده می‌کنیم چنانچه بنده روزی دست کم دو ساعت از وقت خود را صرف رابطه و جواب به نظرات طلاب می‌کنم.

توسعه درس ها خارج

..، ، سوق دادن دست کم ۲۰ درس از ۵۰۰ درس خارج در حوزه به سمت مسایل نوپدید جهان امروز و سامان‌دهی درس ها خارج من جمله اهدافی هست که دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: پیگری مسایل مربوط با حوزه تهذیب و درس ها اخلاق، رسمیت دادن و بررسی مستمر در ۲۰ درس خارج در استان‎ها، تنظیم و اصلاح نظام سفیران هدایت، کوشش در راستای افزایش روحیه بین‌المللی حوزه و پیگیری امور معیشتی علاوه بر این برنامه‏‎ای طلاب علی رغم همه مشکلات من جمله موضوعات دیگر هست که به طور جدی دنبال خواهد گردید.

دغدغه‌‌های طلاب

قبل از اظهارات مدیر حوزه‎های علمیه نیز چندین نفر از طلاب که از فرهیختگان تحصیلی و علمی و تبلیغی و آموزشی حوزه بودند نیز به ارایه موضوعات خود پرداختند.

علاوه بر این پیگیری عدم تحقق وعده‌های مسئولان عالی حوزه در زمینه‌های متفاوت و رفع کردن موانع، سهل الوصول تر شدن مسئولان در راستای حل مشکلات طلاب، پیگیری و برپایی درس ها اخلاق وسیع در حوزه بدون اجبار و با حضور اساتید سرشناس، رابطه زیادتر طلاب با علما، حل مشکلات مربوط به مسایل سفیران هدایت و رسمیت بخشیدن به فعالیت‌های آنان، پیگیری مسایل معیشتی طلاب، پیگیری مسایل مربوط با انقلابی‌‌گری در حوزه، اهمیت پشتیبانی از طلاب در مسایل متفاوت اجتماعی، ضرورت برخورد با افرادی که مانع حرکت حوزه می‌شوند و علاوه بر این دفاع با تمام وجود حوزه از مردم و اجرای تجمعات حمایتی زیادتر در فیضیه از مردم از دیگر موضوعات عنوان شده در این جلسه بود.

انتهای پیام