حضرت آ‌یت الله علوی گرگانی با گلایه از بانک‌ها بابت دریافت سود دیرکرد‌ وام‌ها، گفت: سنگین‌ترین باری که امروزه مردم را به ستوه و بیچارگی کشانده، دریافت دیرکرد‌های وام‌ها است که باید اصلاح شود.

به گزارش  شهرکریمه ، حضرت آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار محمد‌رضا هاشمی‌نژاد، سرپرست شعب بانک صادرات استان قم و جمعی از مدیران بانک صادرات استان قم، با اشاره به قدمت بسیار زیاد بانک صادرات، بیان داشت: بانک صادرات یکی از بانک‌های قدیمی و با سابقه کشور بشمار می‌رود.

وی با قرائت آیه «یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلْ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْرٍ فَلِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبینَ وَ الْیَتامی‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلیمٌ»، ابراز داشت: از پیامبر اکرم(ص) سوال کردند که انجام چه عملی برای ما ارزشمند است و چه عملی انجام دهیم تا خداوند از عمل ما خوشنود شود؟ که پیامبر اکرم(ص) آیه ۲۱۵ سوره بقره را قرائت کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: خداوند متعال در این آیه تأکید می‌کند تا انسان‌ها هیچگاه انفاق در راه خیر را فراموش نکنند، از این رو بر اساس اولویت در مرحله نخست باید به والدین احسان شود، چرا که پس از خداوند و پیامبر اکرم(ص) هیچ حقی بر حق پدر و مادر نمی‌رسد. حق والدین از همه حقوق بالاتر است به طوری که خداوند متعال در آیه‌ای شکر والدین را در کنار خود قرار داده است.

وی تصریح کرد:‌ در فراز دوم این آیه پس از والدین نوبت انفاق به خویشاوندان می‌رسد، از این رو اولویت دوم، توجه به اقوام و فامیل‌های نیازمند است.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی با بیان این که خداوند متعال انفاق را بر اساس حکمت خود تقسیم کرده است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال پس از انفاق به والدین و خویشاوندان تأکید می‌کند تا به یتیمان و مسکینان نیز انفاق شود، از این آیه آشکار می‌شود که پدر، مادر و خویشاوندانِ محتاج بر یتیمان و مسکینان اولویت دارند.

وی افزود: خداوند در این آیه یک دستور کلی داده و می‌فرماید؛ گمان نکنید کارهای خیر شما از قلم افتاده و به هدر می‌رود، چرا که خداوند از هر کار خیری که بشر آن را انجام می‌دهد آگاه است؛ خداوند در آیه ۱۲۱ سوره توبه تأکید کرده است که هیچ قدمی برداشته نمی‌شود مگر آن که در دفتر اعمال انسان ثبت شود.

وی با بیان این که خداوند از همه چیز آگاه است، ابراز داشت: برخی اعمال حجیم هستند و برخی دیگر با آن که بدون حجم به شمار می روند اما بسیار ارزشمند هستند، همچون نیت چرا که نیت کردن برای انجام عمل خیری هیچ حجمی ندارد اما بسیار ارزشمند است.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی حقوق مالی را سخت‌ترین عمل معرفی و خاطرنشان کرد: امام معصوم(ع) می‌فرماید دو حقوق همیشه در کنار یکدیگر هستند، نخست حقوق عملی و دیگری حقوق مالی است که حقوق مالی سخت‌تر است.

وی با تأکید بر این که کاری نکید حق الناس بر گردنتان بیفتد، گفت: حقوق عملی به اعمالی گفته می‌شود که انسان در روزمره خود آن را مرتکب می‌شود و جزاء و عقاب آن در دست خدا است و می‌تواند گناهان ما را ببخشد اما اگر در گردن انسانی حقوق مالی باشد، خداوند راضی نمی‌شود مگر آن که صاحب حق از حق خود گذشت کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با خطاب به مسؤولان بانک صادرات، تصریح کرد: کار شما طوری است که مردم به طور مستقیم به شما مراجعه می‌کنند، از این رو تلاش کنید تا مردم را از خود راضی نگه دارید، چرا که بندگان خدا متفاوت هستند. برخی به راحتی از کنار گناهانتان می‌گذرند اما برخی سالیان سال شما را خواهند بخشید.

حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، اظهار داشت: شکی در این نیست که مدیران و مسؤولان بانک صادرات در حال خدمت به مردم جامعه هستند و اما آنچه باید قابل توجه مدیران این بانک قرار گیرد آن است که آحاد مردم و تولیدکنندگان دچار مشکلات معیشتی هستند، بنابراین نباید سود دیرکرد‌ از آنان دریافت شود.

وی با گلایه از بانک‌ها بابت دریافت سود دیرکرد‌ وام‌ها، گفت: سنگین‌ترین باری که امروزه مردم را به ستوه و بیچارگی کشانده، دریافت دیرکرد‌های وام‌ها است. از این رو مدیران بانک‌ها می‌توانند با یک برنامه‌ریزی دقیق به گونه‌ای رفتار کنند تا دیرکرد وام‌ها را از مردم و تولید کنندگان دریافت نکنند چرا که این کار در قیامت گریبان مدیران بانکی را خواهد گرفت