×
×

دستگاه قضایی نیاز به تحول دارد/ تأکید بر حل مشکل زندانیان مهریه – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان

  • کد نوشته: 14528
  • [ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم ضمن تبریک انتصاب آیت الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه، بیان کرد: امیدواریم با آمدن ایشان به قوه قضائیه تحولی در دادگستری‌ها ایجاد شود. این استاد سطوح عالی حوزه تصریح […]

    دستگاه قضایی نیاز به تحول دارد/ تأکید بر حل مشکل زندانیان مهریه – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان
  • [ad_1]

    به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر چهارشنبه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم ضمن تبریک انتصاب آیت الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه، بیان کرد: امیدواریم با آمدن ایشان به قوه قضائیه تحولی در دادگستری‌ها ایجاد شود.

    این استاد سطوح عالی حوزه تصریح کرد: مردم امروز از دستگاه قضائی راضی نیستند چراکه مشکلاتی در این دستگاه وجود دارد که باید حل شود.

    وی به کثرت پرونده‌ها و طولانی شدن وقت رسیدگی به پرونده‌های قضائی اشاره کرد و افزود: امروز مردم برای هر مشکلی سریع برای شکایت به محاکم قضائی مراجعه می‌کنند در حالی که باید همچون گذشته و با کمک بزرگ‌ترها و ریش سفیدها مشکلات را بین خود حل نمایند، لذا این مسئله یک مشکل فرهنگی است که نیاز به آموزش دارد.

    آیت الله مکارم شیرازی تشریفات دست و پاگیر را از دیگر مشکلات دستگاه قضا دانست و افزود: این تشریفات زمان بر است و زمان رسیدگی به پرونده‌ها را به تأخیر می‌اندازد که باید کم شوند و از بین بروند.

    وی یک عامل دیگر طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌های قضائی را وکلا دانست و گفت: برخی از این وکلا که وجدان‌های ضعیفی دارند عمداً با استفاده از پیچ و خم‌های قانونی موجب طولانی شدن وقت رسیدگی به پرونده‌ها می‌شوند تا طرفشان را خسته و حاضر به مصالحه کنند.

    این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه شرعا دفاع از باطل جایز نیست از وکلا خواست تا قبل از اینکه پرونده‌ای را قبول نمایند به حق و باطل بودن آن توجه داشته باشند.

    ارتباط دستگاه قضا با حوزه علمیه بیشتر شود

    وی مطرح کرد: دستگاه قضائی ما ارتباطش با حوزه علمیه کم است و باید ارتباط این دو بیش از این‌ها باشد چرا که راه حل بسیاری مسائل در همین ارتباط مشخص می‌شود؛ ما در دوران ریاست سابق قوه قضائیه گفتیم هزاران نفر از جوانان به خاطر مهریه در زندان هستند؛ بیایید بنشینیم و حل کنیم اما نیامدند؛ الان هم عرض می‌کنیم این‌هایی که به خاطر مهریه در زندان هستند بی‌گناه هستند و رفع مشکل آنها راه حل دارد.

    آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: ارتباط دستگاه قضائی ما با حوزه علمیه باید قوی باشد چراکه راه حل بسیاری از مشکلات در حوزه و درس‌های خارج و مستحدثه است.

    وی ادامه داد: در عین حال که تشکر می‌کنیم از زحمات کسانی که مخلصانه در این دستگاه زحمت می‌کشند و کار می‌کنند، اما معتقدیم باید تحولی در تشکیلات قضائی ایجاد شود؛ آقای رئیسی سوابق زیادی در دستگاه قضائی دارد و ابتدای کارش در این دستگاه نیست لذا باید بررسی کند و تک تک مشکلات را شناسایی و فهرست نماید.

    مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: یکی از مشکلات عظیم این است که گاهی اوقات جرم‌های بزرگ و کلان واقع می‌شود و بعد دستگاه‌ها خبردار می‌شوند؛ در رسانه‌ها دیدم در یکی از همین پرونده‌هایی که اخیراً در جریان است، ۲۴۲ حساب بانکی برای پسر هشت ساله باز کرده بودند که بعدها متوجه آن شدند.

    وی افزود: چرا باید مشکل و جرم به این درجه از بزرگی برسد و تازه فهمید و آن مبارزه کرد که زیبنده و سزاوار جمهوری اسلامی نیست.

    آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: برای پیشگیری از جرم تنها دستگاه قضائی مسئول نیست بلکه همه دستگاه‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند.

    تأکید بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی

    وی در ادامه به حدیث ۲۲۴ از نهج الفصاحه «الاقتصاد نصف العیش و حسن الخلق نصف الدّین» اشاره کرد و گفت: اقتصاد و میانه روی در زندگی ۵۰ درصد را تشکیل می‌دهد و حسن خلق نیز ۵۰ درصد دین انسان را تشکیل می‌دهد.

    استاد برجسته حوزه بیان کرد: اگر مردم صرفه جویی را در مصرف انرژی، تغذیه و در کل در اقتصاد خود رعایت کنند در مجموع همین صرفه جویی‌های اندک، می‌تواند مشکلات بزرگی را برطرف کند.

    وی به اهمیت حسن خلق در زندگی اشاره کرد و افزود: اسلام طرفدار حسن خلق است و روایات بسیاری در این زمینه وجود دارد؛ اسلام می‌گوید اگر نیازمندی به سراغ شما آمد با حسن خلق آن را رد کنید بهتر است از اینکه با بد خلقی انفاق کنید.

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.