نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز در همایش علامه مجلسی و ائمه جماعات گفت: دولت ایران هیچ نقشی در تعطیلی حج نداشت و عربستان عامل اصلی این اتفاق بود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت […]

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز در همایش علامه مجلسی و ائمه جماعات گفت: دولت ایران هیچ نقشی در تعطیلی حج نداشت و عربستان عامل اصلی این اتفاق بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز در همایش علامه مجلسی و ائمه جماعات اصفهان که با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان حج و زیارت برگزار شد، به تبیین دلایل تعطیلی حج امسال پرداخت و گفت: بعد از جمعه خونین و ماجرای میرزا ابوطالب یزدی چند سالی حج تعطیل شد اما پس از آغاز حضور حجاج ایرانی در حج، عربستان تغییری در رفتار خود نداد، لیکن به دنبال حج عزتمندانه برای مردم ایران بودیم.

 سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: سال گذشته نیز عربستان مانع از اجرای دعای کمیل شد که پس از مذاکراتی با ولیعهد عربستان بحمدالله ۴ دعای کمیل باشکوه برگزار کردیم، اما متأسفانه حادثه مسجد الحرام و منا خاطره بدی از حج ۹۴ در ذهن مردم باقی گذاشت.

 وی خاطر نشان کرد: عربستان در مسائل مختلفی چون سوریه، لبنان، بحرین و یمن با ما مشکل دارد و در بسیاری از امور تضاد منافع داریم، لیکن علی رغم همه تلاشها نتوانستند حضور و نقش ایران در منطقه را کمرنگ کنند.

 حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به متهم شدن عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر، گفت: در حال حاضر عربستان به حمایت از القاعده و طالبان متهم است و به همین دلیل وجهه خود را در دنیا از دست داده اند و با بازپس گیری فلوجه عراق از دست تروریست ها پیش بینی می شد بتوانیم با عربستان به توافق برسیم.

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت: وزیر سابق عربستان در دور اول دعوت از کشورها را با چند ماه تأخیر انجام داد و عملاً مذاکره با او هیچ نتیجه ای در بر نداشت.

 وی خاطر نشان کرد: وزیر جدید قبلاً به ایران سفر کرده بود و ذهنیت خوبی از حج ایران داشت، اما با او هم نتوانستیم بر سر مسائل مهمی چون کنسولگری ایران و عربستان یا صدور ویزا به توافق برسیم.

 سرپرست حجاج ایرانی از متشنج کردن افکارم مردم با اخبار کذب گلایه کرد و گفت: برخی علت تعطیلی حج را ممانعت عربستان از برگزاری دعای کمیل و برائت از مشرکین اعلام کردند، در صورتی که در طی مذاکرات عدم توافق بر سر مسائل مهم تر، مجالی برای مطرح کردن این موضوعات ایجاد نکرد.

 حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر گفت: نمی شود با حج بازی کرد؛ عده ای از روی نا آگاهی و یا با قصد خیانت، اندیشه دور کردن مردم از حج را مطرح می کنند و می گویند پولهایی که به عربستان می دهیم به فقرا اختصاص دهیم، این تفکر به منظور خدشه دار کردن اندیشه های دینی مطرح می شود.

 وی گفت: عده ای که این اندیشه را ترویج می کنند، چرا به سفرهای غیرضروری که به کشورهای منطقه و خریدهایی که از آنجا می شود توجه نمی کنند که سالانه مبالغ بسیاری را از کشور خارج می کند.

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: در سالهای اخیر زائران در سفر حج خود از اسراف پرهیز کرده و مبلغ کمی را به خرید اختصاص می دهند، مردم می دانند حج واجب و ارزش الهی است که هیچ کس نمی تواند با طرح مسائل باطل با آن مقابله کند.

 وی با تأکید بر این که تعطیل کردن حج کار درستی نیست، ادامه داد: وای به حال کسانی که از تعطیلی حج خوشحال شدند، ترک حج موجب از بین رفتن قوام جامعه اسلامی است و هیچ سودی در پی نخواهد داشت.

 حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسگر به حرکت عظیم پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: پیش بینی ما این است که امسال مردم بیشتری قصد زیارت اربعین می کنند، که برای رفاه حال زائرین سامانه سماء پیش بینی شده تا زائران با اطلاعات بیشتری سفر خود را آغاز کنند.