×
×

دلایل گسترش طلاق در میان خانواده‌های ایرانی

  • کد نوشته: 5746
  • استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: نداشتن گذشت یکی از دلایل طلاق است و توصیه‌ من به زوج‌های جوانان داشتن روحیه امانت، صداقت و گذشت است.

    دلایل گسترش طلاق در میان خانواده‌های ایرانی
  • به گزارش شهر کریمه به نقل از فارس، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که شامگاه سه شنبه از شبکه سه سیما پخش شد، با اشاره به گسترش طلاق در جامعه اظهار کرد: متاسفانه شاهد افزایش طلاق در کشور هستیم در حالی که طلاق از نظر اسلام منفورترین کار است.

    وی ادامه داد: رسول اکرم(ص) در حدیثی فرمود محبوب ترین چیز نزد خداوند خانه ای است که با ازدواج بنا شود و منفوترین چیز نزد خدا هم خانه ای است که با طلاق خراب شود.

    استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: از انگیزه‌های طلاق می‌توان به توقعات بی جا اشاره کرد، به عنوان مثال شوهر دانشجو است یا تازه به سر کار رفته و از همان ابتدا این مساله را به زن گفته است که درآمد محدودی دارد و نمی‌تواند که طلا بخرد، ولی آن زن با فراموش کردن این مساله، شروع به بهانه گیری می‌کند.

    آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت ساده زیستی در ابتدای زندگی مشترک اظهار کرد: چه کسی در ابتدای زندگی دارای همه چیز است؟ بسیاری از افراد در خانه استیجاری زندگی می‌کردند و وسیله نقلیه نداشتند و به صورت تدریجی پیشرفت کردند و توانستند که این چیزها را بخرند.

    وی ادامه داد: یکی از دلایل طلاق چشم و هم چشمی است، به عنوان مرد با نگاه به جهیزیه خواهرش از جهیزیه زنش ایراد می‌گیرد و همسرش را ناراحت می‌کند، یا اینکه زن با نگاه به بستگان خودش از هدایای شوهرش ایراد می‌گیرد و این چشم و هم‌چشمی‌ها سبب می‌شود که زمزمه طلاق بین زن و شوهر شنیده شود.

    استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: دستور العملی در اسلام داریم که اگر همه به آن عمل کنند، خوشبخت می‌شویم، این دستورالعمل این است که به زیردستان نگاه کنیم و به بالادستان خودمان نگاه نکنیم، اگر به زیردست نگاه کردیم، همیشه خداوند را شکر می‌کنیم که وضعیت بهتری از او داریم، اما اگر به بالا دست نگاه کردیم، این کار موجب ناشکری می‌شود و نگاه به بالا دست انگیزه ای برای پاشیده شدن بذر طلاق در خانواده می‌شود.

    آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دلایل طلاق در خانواده‌ها اظهار کرد: اختلاط‌های نامشروع زن و مرد یکی از دلایل طلاق است، به عنوان مثال یک عروسی مختلط برگزار شده و این اختلاط نامشروع موجب چندین طلاق می‌شود چرا که اختلاط زن و مرد، فساد را به دنبال دارد.

    وی ادامه داد: اعتیاد یکی از دلایل طلاق در کشور است، اعتیاد مرد موجب تلخ شدن زندگی برای زن می‌شود، البته زنی که همسرش معتاد است، باید پیش از اقدام به طلاق برای ترک اعتیاد شوهرش تلاش کند، افراد بسیاری به مواد مخدر معتاد بودند، اما توانستند که این اعتیاد را ترک کنند.

    استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: فضای مجازی یکی از عوامل مهم طلاق است، زنان و مردان در چنین فضایی با مردان و زنان بیگانه ارتباط برقرار می‌کنند و این ارتباط‌ها به ملاقات‌های حضوری می‌رسد و بسیاری از طلاق‌ها با فضای مجازی ارتباط دارد.

    آیت‌الله مکارم شیرازی، نداشتن گذشت را یکی از دلایل طلاق دانست و تصریح کرد: یکی از توصیه‌های من به زوج‌های جوانان داشتن امانت، صداقت و گذشت است، اگر انسان در زندگی مشترک گذشت نداشته باشد، کارش در این زندگی به طلاق می‌رسد.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: دخالت خانواده‌ها در زندگی مشترک زن و مرد یکی از دلایل طلاق است، خانواده‌ها باید تنها نصیحت کنند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.