×
×

دچار خود تحریمی علمی شده ایم/ مودت اهل بیت زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است

  • کد نوشته: 4226
  • آیت الله اراکی مودت اهل بیت(ع) را زمینه ساز ایجاد تمدن نوین اسلامی دانست و تاکید کرد که باید از خود تحریمی علمی و فکری خارج شویم.

    دچار خود تحریمی علمی شده ایم/ مودت اهل بیت زمینه ساز تمدن نوین اسلامی است
  • به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی امروز در نخستین همایش بین المللی وحدت و تمدن نوین اسلامی که با رویکرد نهادینه کردن فرهنگ تقریب در سالن همایش های مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به آیه «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ» اظهار داشت: عنوان صحبت های من اهمیت مودت ذی القربی در جهان اسلام و نقش آن در تمدن سازی اسلامی است؛ مودتی که اجر رسالت پیامبر قرار داده شده مراد اجر اعتقادی است و به معنای نتیجه، مقصود و محصول یک عمل است.
    وی افزود: ما دو اجر داریم یک اجر اعتباری و قراردادی است که وقتی فردی عملی را برای شخص دیگری می دهد آن شخص بر اساس قرارداد از قبل تنظیم شده به اجیر مزد می دهد ولی اجر حقیقی عمل، نتیجه مقصود از آن عمل است همچنان که مقصود رنج و زحمت کشاورز، میوه خوب است.
    آیت الله اراکی با بیان این که بدون شک اجری که به عنوان اجر رسالت پیامبر بیان شده از نوع اعتباری نیست، ابراز داشت: این اجر قطعا حقیقی است؛ حال ثمره و مقصود از رسالت به وسیله این اجر یعنی مودت حاصل می شود و خداوند نیز در جایی از قرآن می فرماید مقصود از رسالت اجرای عدالت است و در جای دیگری تأکید می کند ارمغان رسالت عدل فراگیر است که پایه و اساس تمدن نوین اسلامی است و مقدمه این عدل فراگیر مودت است.
    وی تأکید کرد: در روایات داریم این دنیا به پایان نمی رسد تا فردی که جهان را پر از عدل و داد می کند ظهور کند که همان عدل فراگیر جهانی است که همراه آن ظلم از جامعه رخت برمی بندد و حال این عدل فراگیر که ثمره رسالت پیامبر است همه کمالاتی که بشر می خواهد را نیز در بردارد و تمدن اسلامی هم برای همین مسأله برپا می شود و البته مقدمات آن امروز فراهم شده است.
    نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که برپایی عدل فراگیر جهانی مقدمه ای دارد، تصریح کرد: ایجاد یکپارچگی بین جهان اسلام مقدمه اصلی این مسأله است، چراکه اگر جهان اسلام جهان یک کلمه نباشد نمی تواند عدل فراگیر را به جهان عرضه کند؛ مگر می شود جهان از هم پاشیده، شکافته شده و درگیر جنگ و نزاع ها، عدل را به ارمغان بیاورد؟ بنابراین باید در جهان اسلام ابتدا یک همگرایی گسترده و توافق بزرگی برای این مسأله به وجود بیاید و از طرفی مودت ذی القربی آنچه که جامعه اسلامی را در مسیر اهداف محمدی قرار می دهد فراهم می آورد.
    وی یادآور شد: اساس و پایه تقریب ما دعوت به همین مسأله است و این را هم روی حدس و تخمین نمی گوییم، چراکه در روایتی از منابع اهل سنت و همچنین منابع معتبر شیعه از پیامبر وارد شده است که «اهل بیت(ع) من امان جامعه از اختلاف هستند»، بنابراین ایشان منشأ اختلاف را دور شدن از اهل بیت(ع) می داند و نزدیکی به آنها را تضمین کننده وحدت جامعه برمی شمرد و این مسأله نشان می دهد آنچه هلاک امت در آن است اختلاف است.
    آیت الله اراکی با تأکید بر این که وحدت رحمتی برای جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: به همان اندازه که وحدت مایه رحمت است، اختلاف انگیزی مایه هلاکت است و آنان که مشمول رحمت الهی می شوند به پیوستگی می رسند و رحمه للعالمین نیز که جهان را یکی می کند، وجود پیامبر، رسالت و پیام او است و اصلا توان وحدت بخشی در تمدن اسلامی یک عنصری است که در هیچ تمدن دیگری وجود ندارد.
    وی عنوان کرد: عنصر تمدن آفرین و آن انرژی که بتواند در درون دین جامعه را یکی کند همان محبت پیامبر و اهل بیت(ع) اوست، همچنانکه معیار وحدت انسان ها در فرمایش گرانقدر امام علی(ع) هم سویی در رضایت و تنفر ها است، و این هم سویی در حب و بغض جوامع را یکی می کند و در قرآن کریم نیز همگرایی امت اسلامی در محبت و دشمنی مورد تأکید قرار گرفته است، آنجایی که تأکید می کنند امکان ندارد مؤمنان به دشمنان محبت بورزند.
    استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که یکی از پایه های تمدن نوین اسلامی مودت است، خاطرنشان کرد: البته این مسأله مقدماتی دارد که در حوزه های علمیه شکل می گیرد که ما سیره و سنت و قول و فعل معصومان را می شناسیم ولی مسأله مهم تر خوب عرضه کردن است که در این مسأله هنوز ضعف داریم؛ علما و بزرگان در طول تاریخ بسیار رنج کشیدند و آثار گرانسنگی را به جای گذاشتند ولی ما در عرضه درست این مفاهیم و معارف کمبود داریم.
    وی افزود: یکی از دلائل پیدایش جریانات تکفیری همین قصورهایی است که در این جنبه صورت گرفته است، چراکه اگر جهان اهل تسنن با معارف اهل بیت(ع) آشنا بود این اتفاقات هرگز پیش نمی آمد؛ متأسفانه امروز اهل سنت با نهج البلاغه، فقه اهل بیت(ع) و صحیفه سجادیه آشنا نیستند تا جایی که یکی از اساتید دانشگاه های اسلامی خارج می گفت عده ای از اهل سنت ما هنوز نمی دانند امام حسین(ع) به دست یزید به شهادت رسیده است.
    آیت الله اراکی با اشاره به این که منابع دینی اهل بیت(ع) باید در مجامع اهل سنت وارد شود، ابراز داشت: یکی از فعالیت های ما در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همین مسأله است که معارف اهل بیت در بین مذاهب مختلف پخش شود، بنابراین باید در حوزه بنشینیم و فکر کنیم که چطور می توانیم معارف بزرگ دین و اهل بیت(ع) را به جهان اسلام  برسانیم.
    وی ابراز داشت: اگر هیچ تعاملی بین حوزه علمیه قم و حوزه اهل سنت نباشد و علمای حوزه قم با علمای اهل سنت و مراکز علمی دنیا ارتباطی نداشته باشند معارف اهل بیت(ع) به جهان نمی رسد و بدترین تحریم هایی که امروز بر خودمان تحمیل کرده ایم همین تحریم های علمی و فکری است؛ کار اصلی تقریب همین مسأله است که بگذاریم دنیای اهل سنت با سخنان اهل بیت آشنا بشوند، چراکه مودت ذی القربی زمینه سازی می خواهد و یکی از این زمینه سازی ها، رسیدن این معارف به گوش جهانیان است.
    دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که در جهان عرب برای ادبیات هیچ متنی عالی تر، جامع تر و بهتر از نهج البلاغه وجود ندارد، ابراز کرد: در حالی که ما حتی در جهان تشیع استفاده چندانی در بین خودمان از این کتاب نکرده ایم و در مورد صحیفه سجادیه نیز که از نظر ادبی از عالی ترین متون ادبی عربی به شمار می رود کاری نکرده ایم؛ انسان شرم می کند همین امروز در عراق که حرم اهل بیت و امیرمؤمنان است برای ادبیات عرب از سخنان حجاج بن یوسف، زیاد بن ابی و معاویه استفاده می شود.
    وی افزود: امروز درب مراکز علمی لبنان، سوریه، عراق و دیگر کشورهای اسلامی به سمت حوزه های علمیه باز است و حتی شمال آفریقا، پاکستان و هندوستان هم دست نیاز خود را به سمت حوزه های علمیه دراز کرده اند و اصلا هدف و ماهیت تقریب این است که دیوارهای بلند گرد حوزه های علمیه و سیم های خاردار دور معارف اهل بیت(ع) را از بین ببرد.
    آیت الله اراکی با بیان این که ما در این همایش دست خودمان را به سمت نخبگان حوزه دراز می کنیم، تأکید کرد: مسائل اقتصادی، سیاسی و مسائل از این قبیل مسائل فرعی تقریب مذاهب است و اصل موضوع همراهی و اجتماع کلمه مسلمانان است که با همگرایی و تلاش اساتید و بزرگان حوزه شکل خواهد گرفت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.