[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها: هنوز ۱۰ روز از ماه رمضان سال دهم بعثت یعنی سه سال قبل از هجرت نگذشته بود که واقعه‌ای تلخ پیامبر اکرم (ص) را سوگوار کرد؛ رحلت حضرت خدیجه (س) برای رسول الله (ص) و مسلمانانی که در شعب ابی‌طالب در محاصره بودند آنچنان اندوهناک بود که این سال […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها: هنوز ۱۰ روز از ماه رمضان سال دهم بعثت یعنی سه سال قبل از هجرت نگذشته بود که واقعه‌ای تلخ پیامبر اکرم (ص) را سوگوار کرد؛ رحلت حضرت خدیجه (س) برای رسول الله (ص) و مسلمانانی که در شعب ابی‌طالب در محاصره بودند آنچنان اندوهناک بود که این سال را «عام الحزن» به معنی سال اندوه نام نهادند، زیرا این بانوی بزرگ اسلام برای آنان در شرایط سخت پشتوانه‌ای محکم بود و ثروت وی نقش مهمی در ترویج اسلام داشت.

حضرت خدیجه (س) در زمانی که بسیاری از زنان به علت ثروتمند نبودن پیامبر (ص) رقبتی به ازدواج با ایشان نداشتند با رسول اکرم (ص) ازدواج کرد و از قبل و بعد از بعثت همراه پیامبر (ص) بود و تا آخر عمر تمامی امکانات و ثروت خود را صرف ترویج دین اسلام کرد.

این بانوی بزرگوار در حالی با رسول گرامی اسلام (ص) ازدواج کرد که از ثروتمندان عربستان بود و شهرتی خاص در منطقه داشت ولی حضرت محمد (ص) هنوز به رسالت برانگیخته نشده بودند و ثروت چندانی نداشتند و فقط به دلیل کرامت، اخلاق نیکو و صداقتی که در رسول اکرم (ص) دید با ایشان ازدواج کرد.

طهارت و پاکدامنی حضرت خدیجه (س) موجب شد که ایشان به عنوان طاهره ملقب شوند و همه ائمه معصومین (ع) از نسل ایشان باشند؛ زنان و مردان جهان می‌توانند از صداقت، انفاق و ایثار این بانوی بزرگوار الگوگیری کنند.

صداقت از مهمترین ویژگی‌های حضرت خدیجه (س) بود و رسول گرامی اسلام (ص) در همه امور با ایشان مشورت می‌کردند و احترام خاصی برای همسر خود قائل بودند که این موضوع نشان از جایگاه بالا و رفیع این بانوی بزرگوار است.

حضرت خدیجه از برترین زنان پیامبر (ص) بود

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی طی سخنانی با بیان اینکه بعضی‌ها در مقایسه جایگاه زنان پیغمبر با هم دچار اشتباه هستند، تصریح کرده است: بدون شک حضرت خدیجه کبری از برترین زنان پیغمبر (ص) بود و ویژگی‌های داشت که هیچکدام از زنان رسول گرامی اسلام (ص) نداشتند.

این مرجع تقلید شیعیان به افتخارات این بانوی بزرگ اسلام اشاره کرد و گفت: حضرت خدیجه اولین زنی بود که به اسلام ایمان آورد و این افتخار را هیچ زنی از زنان پیامبر (ص) پیدا نکرد.

حضرت خدیجه (س) اولین زنی بود که به اسلام ایمان آورد و این افتخار را هیچ زنی از زنان پیامبر (ص) پیدا نکرد

وی تأکید کرد: دومین افتخار حضرت خدیجه این است که هر چه داشت در راه اسلام و پیامبر (ص) هزینه کرد؛ حضرت خدیجه زن ثروتمندی بود که تمام هستی خود را در راه اسلام و پیامبر صرف کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: حضرت خدیجه تنها زنی بود که در دوران طوفانی زندگی پیغمبر با ایشان بود و ۲۵ سال با ناملایمتی و مشکلاتی که بر پیامبر اسلام روا می‌شد زندگی کرد.

وی افزود: ۱۵ سال قبل از اسلام، پیامبر با مشکلات زیادی مواجه بود و ۱۰ سال بعد از رسالت پیغمبر هم دوران طوفانی بود که حضرت خدیجه با پیغمبر همراهی کردند؛ در آن زمان دشمنان سنگ بر بدن رسول اکرم (ص) می‌زدند و حضرت خدیجه شاهد بود و بدن ایشان را پانسمان می‌کرد.

این مفسر قرآن کریم مهمترین امتیاز حضرت خدیجه نسبت به سایر زنان پیامبر را تداوم نسل پیامبر از حضرت فاطمه دانست و تأکید کرد: مهمترین نسل پیغمبر از فاطمه (س) است و فاطمه هم از خدیجه کبری است. آیا این امتیاز از برترین امتیاز نیست که زنی مثل فاطمه در دامان خدیجه پرورش یافت؟ آیا می‌شود هیچیک از زنان پیغمبر را با خدیجه کبری برابر دانست؟

حضرت خدیجه برای پیامبر (ص) رحمتی از رحمت‌های واسعه الهی بود

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در سخنانی با بیان اینکه قبل از اسلام، حضرت خدیجه را طاهره و سیده نساء قریش می‌خواندند، گفت: ایشان در اسلام، یکی از چهار بانویی بود که بر تمام بانوان فضیلت و برتری دارند و غیر از دختر عزیزش حضرت زهرا (س)، هیچ بانویی این مقام و فضیلت را نیافت.

این مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه حضرت خدیجه برای پیامبر عالیقدر اسلام، نعمتی بزرگ و رحمتی از رحمت‌های واسعه الهی بود، تصریح کرد: پیامبر اکرم که آورنده بزرگترین رسالت‌های آسمانی بود، از طرف خداوند متعال مأموریت یافت که با تمام خرافات و مظاهر شرک و بت‌پرستی و ظلم و بیدادگری و محرومیت‌های توده‌های ضعیف و با فقر و جهالت و نادانی و فساد و گناه مبارزه کند و با ستمگران و بت‌پرستان متعصّب و با استعمار و با عادات و سنت‌های باطل جهاد نماید.

وی افزود: دشمنان برای خاموش‌کردن صدای توحید و بانگ روح‌بخش الله اکبر و لا اله الا الله با هم همدست شدند و به هر طریقی با آن حضرت مبارزه نمودند. آن حضرت را در بیرون خانه آن قدر اذیت و آزار می‌کردند که نمی‌شود همه آنها را بازگو نمود اما شخصیتی که آن حضرت را دلداری می‌داد و بر جراحت‌های ایشان مرهم می‌گذاشت و با آغوشی باز و با مهر و عطوفت و ایمان قوی، استقبال می‌نمود، حضرت خدیجه کبری (س) بود.

آیت الله صافی گلپایگانی همچنین تأکید کرد: امروز ما وظیفه داریم که گوشه‌ای از کمالات و صفات بلند آن حضرت را برای جهانیان بخصوص زنان بازگو کنیم و ایشان را به عنوان الگوی بزرگ خدمت به اسلام و پیامبر و شوهرداری به مردم معرفی نمائیم و راه و روش ایشان را دنبال کنیم.

حضرت خدیجه (س) فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد

آیت الله العظمی جوادی آملی نیز طی سخنانی اظهار داشته است: حضرت خدیجه (س) در فضای فرهنگ جاهلی موحدانه خدا را اثبات می‌کردند و قبل از بعثت به نبوت انبیا و ولایت عامه معتقد بودند و موحدانه زیسته‌اند.

وی با بیان اینکه بین دلال علم و حکیم فرق است، عنوان کرد: حضرت خدیجه (س) در عصر دلالی علم محقق و موحد بودند و موحدانه خدا را می‌پرستیدند و ما باید چنین مادری را حتماً بشناسیم.

حضرت خدیجه (س) بر اقتصاد جاهلی که در محدوده ربا می‌چرخید و دامن فروشی و مراکز فساد که یک تجارت رسمی بود خط بطلان کشید

این مفسر قرآن کریم گفت: فرهنگ عصر جاهلیت فرهنگ دلالی بود نه تحقیق و استدلال، حضرت خدیجه (س) در این عصر علامه زاهده موحده بودند و ما باید فخر کنیم همچین مادری داریم.

وی یادآور شد: حضرت خدیجه (س) فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کردند و بر اقتصاد جاهلی که در محدوده ربا می‌چرخید و دامن فروشی و مراکز فساد که یک تجارت رسمی بود خط بطلان کشید و هر دو را تحریم کرده بود.

آیت الله جوادی آملی با تأکید بر اینکه ما باید راهی را که مادرمان یعنی حضرت خدیجه (س) رفته ادامه دهیم و این از حقوق مادر بر فرزند است، تصریح کرد: حضرت خدیجه (س) الگوی ما هستند و آنچه کمال است ولایت است که حضرت خدیجه کبری (س) دارد.

حضرت خدیجه (س) در همه امتحانات الهی پیروز شده است

یکی از اساتید حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه با اشاره به جایگاه رفیع حضرت خدیجه در بین زنان تاریخ اسلام، تصریح کرد: عظمت این بانوی بزرگ اسلام به اندازه‌ای است که امام سجاد (ع) در خطبه بعد از واقعه عاشورا در شام، خود را فرزند حضرت خدیجه معرفی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه در همه امتحانات الهی پیروز شده است، گفت: همه اجداد ایشان موحد بوده‌اند که نشان از اصالت و مقام رفیع همسر رسول گرامی اسلام (ص) است.

این کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر اینکه حضرت خدیجه همه دارایی و اموال خود را در راه پیشرفت اسلام هزینه کرد، گفت: ایشان همواره در همه سختی‌ها در کنار رسول الله (ص) بود و لحظه‌ای ایشان را تنها نگذاشت و پشتوانه‌ای محکم برای پیامبر و مسلمانان بود.

وی دین اسلام را مدیون زحمات حضرت علی (ع) و خدمات حضرت خدیجه (س) دانست و گفت: باید جامعه بیشتر با ابعاد شخصیتی این بانوی پرهیزکار آشنا شود و ایشان به عنوان الگویی شایسته برای همه افراد جامعه معرفی شود.

[ad_2]