×
×

ذوالنور: ممکن است رآکتور قدیم و جدید اراک را با هم عملیاتی کنیم/برای زیر دریایی به ۶۰ درصد و پیشران تا ۹۰ درصد غنی سازی نیاز داریم

  • کد نوشته: 18980
  • [ad_1] حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی شهرکریمه،  گفت: درباره اقدام قاطع جمهوری اسلامی ایران در افزایش غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد در گام دوم کاهش تعهدات برجامی گفت: جمهوری اسلامی در جهت اجرای برجام و رفتار متقابل با طرف‌های مقابل که چگونه تعهدات آنها […]

    ذوالنور: ممکن است رآکتور قدیم و جدید اراک را با هم عملیاتی کنیم/برای زیر دریایی به ۶۰ درصد و پیشران تا ۹۰ درصد غنی سازی نیاز داریم
  • [ad_1]

    حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی شهرکریمه،  گفت: درباره اقدام قاطع جمهوری اسلامی ایران در افزایش غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد در گام دوم کاهش تعهدات برجامی گفت: جمهوری اسلامی در جهت اجرای برجام و رفتار متقابل با طرف‌های مقابل که چگونه تعهدات آنها اجرایی می‌شود به صورت متناظر و به همان شکل امروز ۱۶ تیر ماه گام دوم کاهش تعداتش را آغاز کرد.

    وی افزود:‌ مدت اعلام شده برای آغاز گام دوم ۶۰ روز بود که ۲ اقدام از این پس در دستور کار جمهوری اسلامی قرار داشته و اگر اقدام اول افزایش درصد مورد نیاز اورانیوم غنی‌شده است در گام دوم درصد آن را فراتر از تعهد داده شده در برجام خواهیم کرد.

    رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اورانیوم غنی‌شده تا قبل از برجام ۲۰ درصد بود ولی در برجام بر اساس تعهد پذیرفته شده غنا را به ۳.۶۷ درصد تقلیل دادیم.

    ذوالنور گفت: وقتی طرف‌های مقابل تعهد خود را انجام ندادند ما هم این سطح پایبندی را در برجام تغییر می‌دهیم لذا از امروز برای جمهوری اسلامی ایران هیچ سطحی در خصوص غنی‌سازی معنا ندارد.

    وی گفت:‌ اینکه اورانیوم را در چه سطحی غنی‌سازی کنیم بستگی به نیاز و مصرف‌مان دارد لذا غنی‌سازی به هر مقدار بخواهیم در نظر می‌گیریم. 

    رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز که مقدمات فنی افزایش غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از ۳.۶۷ درصد شده است و  روز به روز می‌توانیم درصد غنی‌سازی را افزایش داده و حجم اورانیوم‌‌مان را افزایش دهیم طرف مقابل معنای آنرا خواهد فهمید. 

    ذوالنور گفت:‌ امروز جمهوری اسلامی کار جدیدی را در سطح غنی‌سازی و درصد آن آغاز کرده‌ و ادامه خواهیم داد. 

    وی  گفت: اگر برای تامین سوخت رآکتورهای هسته‌ای‌مان و برای نیروگاه‌های قدرت مانند نیروگاه بوشهر تا اورانیوم ۵ درصد غنی شده نیاز بود می‌توانیم در گام اول این درصد را تا ۵ درصد افزایش دهیم ولی اگر بخواهیم سوخت رادیو داروها و رآکتورهای تحقیقاتی مانند رآکتور ۵ مگاواتی و تحقیقاتی رازی در خیابان کارگر شمالی تهران که هم اکنون رادیو داروهای ۱۵۵ مرکز پزشکی هسته‌ای مان را تامین می‌کند تهیه کنیم ممکن است نیاز به دپو و ذخیره سازی سوخت این رآکتورها را داشته باشیم که البته این کار برای خالی نبودن دست‌مان در آینده است لذا شاید غنی‌سازی را برای بهره‌مندی از رادیو داروها تا ۲۰ درصد افزایش دهیم.

    رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم پیشران بسازیم میزان غنای اورانیوم از ۳.۶۷ درصد تا بالای ۹۰ درصد است که این موضوع بستگی به نوع پیشران‌مان دارد. 

    ذوالنور گفت: اگر بخواهیم باتری‌های هسته‌ای برای زیردریایی‌ها و سایر مصارف دریایی بسازیم باید اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی کنیم. 

    رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: از امروز که  اعلام کردیم غنای اورانیوم تولید‌ی‌مان از ۳.۶۷ درصد عبور خواهد کرد ممکن است هر کدام از این نیازها که برایمان مطرح باشد را تامین کنیم و از امروز قادریم و اراده آن را داریم تا سوخت مورد نیاز آن را تامین کنیم.

    وی تصریح کرد: اقدام  دوم جمهوری اسلامی ایران که در راستای همین گام دوم است تعیین تکلیف رآکتور ۴۰ مگاواتی تحقیقاتی خنداب اراک است لذا با آنکه پیش کارهای اجرایی این راکتور در حال تکمیل بود اما طبق تعهد برجام پذیرفتیم آن را باز طراحی کنیم اما طرف‌های مقابل ما طبق جدول زمانبندی برنامه ریزی شده به تعهدات‌شان عمل نکردند و ما در این خصوص شاهد تخلف طرف‌های مقابل هستیم. 

    ذوالنوری افزود:‌ چون طرف مقابل وظیفه خود را درباره بازطراحی راکتور اراک انجام ندادند و نظرات جمهوری اسلامی در منافع برجام تامین نشد و چون خلاء خروج آمریکا از برجام را تامین نکردند به دلایل ذکر شده بالا، جمهوری اسلامی در ساخت رآکتور اراک تجدید نظر خواهد کرد.

    رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اگر طرف‌های مقابل ایران، جبران تاخیر رآکتور اراک را انجام دادند و سریعا تکلیف آن را مشخص کردند رآکتور باز پرداخت شده را اجرایی و عملیاتی کرده و تعهدات‌مان را عملی می‌کنیم و شاید ما به رآکتور قبلی باز نگردیم ولی اگر آنها چنین کاری را انجام ندهند ممکن است ادامه تکمیل این رآکتور را به صورت باز طراحی شده داشته و حتی تکمیلی رآکتور قدیمی را در دستور کار داشته باشیم. یعنی هر ۲ کار و پروژه را به موازات یکدیگر پیش ببریم.

    ذوالنور گفت: ترجیح جمهوری اسلامی رآکتور باز طراحی شده و بهینه شده است ولی اگر این اتفاق رخ ندهد و جدول زمانی و عقب ماندگی آن جبران نشود جمهوری اسلامی این حق را دارد تا به دلایل مذکور رآکتور قبلی اراک را در دستور کار قرار دهیم که جبران این موضوع برای تهران شدنی است.

    وی  گفت: فاصله بین گام اول تا گام دوم ۶۰ روز بود و اگر در روزهای آینده طرف غربی به تعهداتش عمل کند و گذشته‌اش را جبران کند ممکن است جمهوری اسلامی گام سوم را بر ندارد، ولی اگر آنها به وظیفه خود عمل نکنند و تامین کلیه منافع اقتصادی جمهوری اسلامی از برجام یعنی عادی‌سازی روابط اقتصادی و رفع تحریم‌ها و رفع مشکلات بانکی مطابق آنچه در برجام آمده است محقق  نشود ممکن است گام سوم را هم برداریم که در آن صورت انتخابات و گزینه‌های متعددی را پیش رو خواهیم داشت.

    به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «آیا اجرای اینستکس متناسب با تعهدات بی حد و شمار ایران در برجام است؟» ، «پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی در مقابل اقدامات آمریکا و اروپا در نقض برجام» ، «گام دوم «نه به برجام»، غنی سازی ۶۰ درصد» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

    انتهای پیام/

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.