[ad_1] یحیی کمالی پور نایب‌ رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی شهرکریمه گفت: بزرگترین سرمایه‌ای که دستگاه قضایی می‌تواند بدست بیاورد، اعتمادعمومی جامعه نسبت به عملکرد است. نایب‌ رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: در برهه اخیر، علیرغم تلاش‌هایی که قوه قضائیه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی […]

[ad_1]

یحیی کمالی پور نایب‌ رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی شهرکریمه گفت: بزرگترین سرمایه‌ای که دستگاه قضایی می‌تواند بدست بیاورد، اعتمادعمومی جامعه نسبت به عملکرد است.

نایب‌ رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: در برهه اخیر، علیرغم تلاش‌هایی که قوه قضائیه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و … انجام داد شاهد هجمه‌هایی به این قوه بودیم، اولین کاری که دستگاه قضایی باید در سرلوحه آموزش قرار دهد، جلب اعتماد مردم است.

کمالی پور افزود: جلب اعتماد عمومی میسر نمی‌شود مگر با اصلاحات در نظام امور دادرسی؛ امروزه یکی از چالش‌های دستگاه قضایی، اطاله دادرسی است که در رویکرد جدید، دستگاه قضایی باید به هر قیمتی شده برای رفع این مشکل قدم بردارد از طریق تخصصی کردن دادگاه‌ها، قضات با انگیزه ، دادرسی الکترونیک، بروز شدن اطلاعات و آمار قوه قضائیه و … باید بازنگری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: همچنین در بحث مبارزه با فساد، طبیعی است در هر دستگاه و جریان در کنار هزاران انسان خوب، انسان‌های بد هم وجود داشته باشند، اما قوه قضائیه با توجه به اینکه ملجاستمدیدگان و موظف به عدالت محوری و اجرای صحیح قانون است حتی یک مورد متخلف در این دستگاه هم به بدنه و شان آن آسیب می‌زند.

گفت: بنظر من دستگاه قضایی در رویکرد جدید باید با نظارت بیشتر و جدی‌تر عمل کند و همزمان با برخورد، اطلاع رسانی شود.

نایب‌ رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه دستگاه قضایی در حوزه پیشگیری، نیاز به تحول اساسی دارد، اظهار داشت: نتیجه این ناهنجاری‌ و جرم‌ها  شکل گیری یکسری اقدامات توسط افراد در جامعه است، اگر دستگاه قضایی بتواند کانون‌های در معرض خطر را که منتهی به این ناهنجاری‌ها می‌شوند را شناسایی کند و در بدو ورود جلوی آنها را بگیرد مشکلات زیادی حل می‌شود.

کمالی پور ادامه داد: دستگاه قضایی در دور جدید باید در حوزه زندان‌ها اعم از آمار و تعداد زندانیان، ساختمان‌ها و سرانه جمعیتی، غذایی و فرهنگی و…  در حوزه بازرسی، سازمان بازرسی کل کشور از شیوه‌ی امروز دور شود.

وی افزود: سازمان بازرسی اکنون به عنوان یک دستگاه قضایی در کنار قوه قضائیه تبدیل شده است در حالی که شان و منزلت بازرسی کل کشور این نیست؛ نظارت، کنترل، مدیریت و پیشگیری از وظایف مهم این سازمان است که باید بیشتر توجه کند، برچسب زنی و مچ گیری باید در رده های آخر باشد زیرا کارآمدی ندارد.

نایب‌ رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در حوزه اقدامات نظارتی مجلس شاهد اقدامات خاصی پیرامون پرونده‌هایی که به قوه قضائیه ارجاع شده نبوده‌ایم.

کمالی پور بیان کرد: از سویی یک اصلاح ساختاری نیز در حوزه مدیریتی هم باید وجود داشته باشد و رئیس جدید قوه قضائیه شایسته سالاری را رعایت کند.

وی درباره شخصیت حجت الاسلام رئیسی و برآمدن یک رئیس قوه از بدنه آن اظهار کرد: با توجه با اینکه وی از بدنه قوه قضائیه است و مدت‌ها در مقام قضاوت و خارج از دستگاه قضایی فعالیت داشته است بیشتر و بهتر از دیگران می‌تواند در حوزه مدیریت قضایی موفق شود.

نایب‌ رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: رئیس جدید قوه قضاییه همچنین مردی کم حاشیه، پاکدست‌ و با تجربه قضایی است و امروز با یک جایگاه مهمتری وارد دستگاه قضا می‌شود که درصد مهمی از اعتماد مردم را حتی در انتخابات توانسته است جلب کند.

وی با بیان اینکه رئیس جدید قوه قضاییه می‌تواند در این قوه موفق باشد، بیان داشت: با توجه به سوابق آقای رئیسی به نظر می‌رسد وی بر اساس شایسته سالاری و بدون توجه به مسائل دیگر در سراسر کشور مدیران نخبه و کارآمد را شناسایی و در حوزه‌های مختلف به کار بگیرد.

نایب‌ رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پایان اذعان کرد: بنده به تحول در قوه قضائیه با وجود رئیس جدید بسیار امیدوارم ضمن اینکه باید از زحمات آقای لاریجانی و تحمل ایشان در مقابل هجمه‌ها تشکر کنم.

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «لزوم تغییر در بدنه قوه قضائیه» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

انتهای پیام/

[ad_2]