[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی عصر شنبه طی سخنانی در شبستان امام خمینی (ره) حرم بانوی کریمه اهل‌بیت (س) به بررسی برخی از نکات تفسیری آیه ۴۸ سوره انبیا پرداخت و افزود: قرآن کریم از ۲۵ پیامبر در قصص خود یاد کرده است؛ این در حالی است تعداد انبیا الهی به ۱۲۴ […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی عصر شنبه طی سخنانی در شبستان امام خمینی (ره) حرم بانوی کریمه اهل‌بیت (س) به بررسی برخی از نکات تفسیری آیه ۴۸ سوره انبیا پرداخت و افزود: قرآن کریم از ۲۵ پیامبر در قصص خود یاد کرده است؛ این در حالی است تعداد انبیا الهی به ۱۲۴ هزار پیامبر می‌رسد.

وی بیان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند که هر امتی پیغمبری داشته است اما ما فقط از کمتر از یک درصد آنها اطلاعات داریم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اسامی انبیای الهی بر اساس نیاز تاریخ عصر نزول قرآن کریم و به فراخور درک عمومی از تاریخ انبیا مطرح و به صورت آیاتی نازل‌شده است، ابراز داشت: تمام انبیای الهی دارای یک هدف و رسالت مشترک هستند که بر این اساس امام خمینی (ره) می‌فرمودند که اگر همه انبیا در یک مکان و زمان جمع شوند با یکدیگر به اختلاف‌نظر نمی‌رسیدند.

وی با بیان اینکه از جمله رسالت‌های مشترک پیامبران دعوت به توحید، معاد، عدالت و تعلیم است، ادامه داد: امیرالمومنین (ع) در خصوص تعلیم و تعلم به عنوان رسالت مشترک انبیا می‌فرمایند که آنها کاری نداشتند جز اینکه فطرت شما را بیدار کنند.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: از دیگر رسالت‌های انبیا تشکیل حکومت، مبارزه با ظلم و رشد و پرورش عقل بوده است.

وی گفت: قرآن کریم در آیات متعدد به اهداف مشترک پیامبران اشاره کرده است، برای مثال در توصیف ضرورت تشکیل حاکمیت دینی در آیه ۶۴ سوره نساء فرموده است که «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ …؛ ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای اینکه به اذن خدا در همه امور از او پیروی شود» بنابراین باید بدانیم که یکی از لوازم و ضرورت‌های چنین اطاعتی تشکیل حاکمیت دینی است.

وی شاکله تمامی ادیان را تشکیل عقل دانست و افزود: پیامبران همیشه تأکید داشته‌اند که حجت بیرونی ما هستیم و حجت درونی عقل است و خداوند نیز فرموده‌اند که انبیای الهی آمده‌اند تا شما را از ظلمت به نور بیاورند.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه دایره رسالت‌های مشترک انبیا الهی در هویت کلمه هدایت انسان از ضلالت به نور خلاصه شده است، افزود: قرآن کریم عظمت و بزرگی حضرت هارون و موسی را در آیه ۴۸ سوره انبیا بیان فرموده است؛ بر این اساس مکرر در قرآن کریم مسلمانان را از ارتکاب آزارهایی که یهودیان به این دو پیامبر رساندن بر حذر داشته است.

وی بیان کرد: حضرت موسی (ع) با قومش در حرکت بودند که ایشان برای عبور از دریا عصایش را بر آب زدند و آب دریا شکافته شد و از دریا عبور کردند اما بعد از آن در مسیر حرکت به روستایی رسیدند که مردم آن بت پرست بودند و این قوم نیز جلوی حضرت موسی (ع) را گرفتند و گفتند ای موسی برای ما نیز بت بساز که ایشان ناراحت شد و گفت که بسیار جاهلید.

حجت الاسلام رفیعی گفت: خداوند متعال در آیه ۴۸ سوره انبیا فرموده است که «وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسی‏ وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِیاءً وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقینَ؛ و حقّا که ما به موسی و هارون کتاب آسمانی تورات را که وسیله جدایی حق از باطل، و روشنی دل‌ها و راه معنوی مردم و یادآور پرهیزکاران بود عطا کردیم».

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ابراز کرد: باید مراقب سخنانی خود در مورد دیگران باشید زیرا این سخنان مسئولیت شرعی دارد.

وی گفت: خداوند در آیه ۱۱۳ سوره صافات می‌فرمایند که ما به موسی و هارون منت گذاشتیم و به آنها جایگاه دادیم و هر دو را از مشکلات نجات دادیم و یاریشان کردیم و تورات به آنها دادیم و هر دو را در صراط مستقیم قرار دادیم و اینها را بر سر زبان‌ها به عنوان افراد نیکو قرار دادیم و درود بر حضرت موسی و هارون.

حجت الاسلام رفیعی اظهار کرد: خداوند خطاب به مسلمانان می‌فرماید که ما برای شما قرآن را قرار داده‌ایم که این قرآن ذکر با برکت است.

[ad_2]