×
×

رعایت ادب باید در اربعین حسینی پررنگ شود/هیأت‌ها باید برای اعزام کاروان‌های اربعین تشویق شوند

  • کد نوشته: 7500
  • یکی از اساتید برجسته حوزه با اشاره به اینکه هیأت‌ها باید برای اعزام کاروان‌های اربعین تشویق شوند، گفت: استفاده از ظرفیت جوانان در کنار افراد با تجربه می‌تواند نتایج بسیاری را به دنبال داشته باشد و از آسیب‌های بسیاری نیز جلوگیری کند.

    رعایت ادب باید در اربعین حسینی پررنگ شود/هیأت‌ها باید برای اعزام کاروان‌های اربعین تشویق شوند
  • به گزارش شهرکریمه ، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی هیأت‌های فعال در عرصه اربعین که در سالن همایش‌های غدیر مجتمع آموزشی و فرهنگی یاوران مهدی(عج) برگزار شد، با اشاره به اینکه زیارت اربعین آداب مشخصی دارد، اظهار کرد: هیأت‌های مذهبی باید نسبت به این آداب حساس بوده و برای رعایت آنها اهتمام جدی داشته باشند.

    وی با تاکید بر اینکه رعایت ادب در محضر اهل بیت(ع) باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: فردی که عاشق باشد خواه یا ناخواه به ادب می‌رسد و نسبت به معشوق خود نگاه متفاوتی خواهد داشت.

    این استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: فردی که در اربعین حسینی با پای پیاده به سمت کربلای معلی حرکت می‌کند باید ادب را مورد توجه قرار دهد، این فرد باید به میزانی مؤدب باشد که بتواند در رفتار دیگران نیز تاثیرگذار باشد.

    وی با بیان اینکه ادب و محبت با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند، عنوان کرد:‌ فردی که نسبت به خداوند متعال ادب داشته باشد در قلب خود به جز تقوا و ایمان راه نمی‌دهد؛ ادب به پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) نیز مراتب مشخصی دارد که هر فرد با توجه به ایمان و اخلاص خود می‌تواند به این مراتب برسد.

    پناهیان با اشاره به اینکه همگان باید در راستای رعایت آداب اربعین تلاش کنیم، تصریح کرد: همانطور که در هیأت‌های مذهبی ادب رعایت می‌شود باید در اربعین حسینی نیز رعایت ادب پر رنگ شود ؛ زیارت اربعین حسینی یک ادب و پیاده‌رفتن به سمت کربلا یکی از آدابی است که اگر به آن توجه داشته باشیم به معرفت می‌رسیم.

    وی با تاکید بر اینکه اثر ادب گاهی از محبت نیز بیشتر است، اظهار کرد: باید مراقب باشیم که بی‌ادبی نکنیم چرا که گاهی بر اثر برخی بی‌ادبی‌ها، افراد به صورت ناآگاه و ناخواسته از دستگاه امام حسین(ع) اخراج شده‌اند.

    پناهیان بر لزوم جمع‌آوری آداب مختلف اربعین تاکید کرد و گفت: باید بتوانیم برخی از آداب را در اربعین حسینی ترویج داده و به عنوان یک فرهنگ دنبال کنیم؛ هیأت‌های مذهبی باید همراه اعضای خود به سمت سفر اربعین حرکت کنند تا قوام هیأت و تداوم ارتباط میان اعضای هیأت بیشتر شود.

    وی یادآور شد: برترین نوع زیارت اربعین حضور در کاروان‌های زیارتی با محوریت هیأت‌های مذهبی است چرا که در صورت اجرایی شدن این هدف برنامه‌های مختلف اربعین حسینی به صورت ساماندهی شده دنبال می‌شود و حرکت کاروان‌ها آثار و فواید بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

    این سخنران برجسته کشوری با اشاره به اینکه هیأت‌ها باید برای اعزام کاروان‌های اربعین تشویق شوند، گفت: استفاده از ظرفیت جوانان در کنار افراد با تجربه می‌تواند نتایج بسیاری را به دنبال داشته باشد و از آسیب‌های بسیاری نیز جلوگیری کند.

    وی داشتن رفتار و گفتار نیک را از آداب زیارت اربعین حسینی دانست و افزود: هر چند انسان در زیارت باید از سخنان خود بکاهد و پر حرفی گاهی سبب آسیب نیز می‌شود اما در صورت سخن گفتن باید مراقب رعایت ادب باشد.

    پناهیان با تاکید بر اینکه پرداختن مستمر به اذکار مختلف باید در مسیر پیاده‌روی اربعین مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: در سفر اربعین حسینی باید از گناهان دور باشیم تا بتوانیم اجر و فضای معنوی سفر را درک کنیم.

    وی با بیان اینکه در سفر اربعین حسینی تقیه باید رعایت شود، گفت: امیدواریم در اربعین حسینی از فرصت‌های مختلف استفاده شود تا بتوانیم به رعایت آداب مورد نظر برسیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.