[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله ابوالقاسم علیدوست ظهر پنجشنبه در ادامه سلسله جلسات «عاشورا اهداف، پیامدها و درس‌ها» یکی از درس‌های مهم عاشورا را لزوم مراعات شریعت در هر حالی دانست و افزود: امام حسین (ع) اهتمام ویژه ای به حق الله داشتند، اما عاشورا نمایش اهتمام امام به حق‌الناس نیز است. وی […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله ابوالقاسم علیدوست ظهر پنجشنبه در ادامه سلسله جلسات «عاشورا اهداف، پیامدها و درس‌ها» یکی از درس‌های مهم عاشورا را لزوم مراعات شریعت در هر حالی دانست و افزود: امام حسین (ع) اهتمام ویژه ای به حق الله داشتند، اما عاشورا نمایش اهتمام امام به حق‌الناس نیز است.

وی با بیان اینکه اسلام به شناخت حق‌الناس و اهتمام به حفظ حق‌الناس و پرهیز از ضایع کردن حقوق مردم تاکید دارد، افزود: هر انسانی فارغ از دین و مذهب به حق‌الناس اعتقاد دارد و اگر از او سوال شود، می‌گوید بله بدان باور داریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: دین می‌گوید که هر انسانی حتی اگر شهید باشد، باید حق‌الناس را رعایت کند. یک روز پیامبر گرامی اسلام با اصحاب خویش نمازی برای رزمنده ای که شهید شده بود خواندند، بعد فرمودند که آیا از قبیله این شهید، کسی هست؟ گفتند که بله کسی هست. فرمودند بیاید. این شهید تا درب‌های بهشت رفته است اما مقابل در بهشت او را نگه داشته‌اند. این شهید سه درهم به یک فرد یهودی بدهکار است و لذا او را نگه داشته‌اند چون حق‌الناس است و بعد فرمودند که «و کان شهیدا.» یعنی با اینکه شهید هم بوده است.

وی گفت: حتی کسی که به دستور پیامبر رفته شهید شده و پیامبر بر او نماز خوانده است و بر او طلب مغفرت کرده‌اند، وقتی پای حق‌الناس و حساب به میان می‌آید، باید حق طلبکار را ادا کنند تا این انسان راحت و آزاد شود.

آیت الله علیدوست حادثه کربلا را نماد مراعات شریعت دانست و افزود: مراعات شریعت منحصر به واجباتی مثل نماز یا ترک محرماتی مثل تضییع حق‌الناس نیست بلکه امام رفتارهای انسانی را در آنجا به نمایش گذاشتند.

وی در ادامه تصریح کرد: ورود امام زودتر از لشکریان حر بن یزید به آن منطقه بود. لذا آب برداشته بودند. وقتی لشکریان حر را دیدند که تازه از راه رسیده است، در آن شرایط امام علیه السلام فرمودند از این آب خنک به لشکریان حر بدهید، آنها تشنه اند. آب گرم برای آنها مطلوب نیست. این حرکت به ظاهر ساده، عمیقاً پر معنا و مفهوم است.

استاد سطوح عالی حوزه بیان کرد: امیدواریم خداوند متعال در بخش حق الله و حق‌الناس به ما توفیق دهد که آن را بشناسیم چرا که یکی از مراحل انجام تکلیف، شناخت است و یکی از علت‌های رعایت نکردن و زیر پا نهادن اعمال عبادی، جهل است.

وی ادامه داد: اول باید شناخت، سپس عمل کرد و پس از عمل، چه خوب است که به انسان‌های دیگر انتقال دهد و دست دیگران را در امر به معروف و نهی از منکر بگیرد.

[ad_2]