به گزارش شهرکریمه  آیت الله سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد کنگره معماری و شهرسازی در سالن محراب حرم مطهر گفت: اهتمام به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی و ارج نهادن به آن، اهمیت زیادی دارد. تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهالاسلام با بیان این که حفظ آثار اسلامی و […]

به گزارش شهرکریمه  آیت الله سید محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد کنگره معماری و شهرسازی در سالن محراب حرم مطهر گفت: اهتمام به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی و ارج نهادن به آن، اهمیت زیادی دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهالاسلام با بیان این که حفظ آثار اسلامی و فرهنگی باید با غیرت دینی انجام شود، اظهار داشت: هر کاری که با غیرت دینی  انجام شود، نسبت به کارهای دیگر محکم، مستمر و ماندگارتر می شود.

وی حفظ این میراث را وظیفه ای بر دوش مردم و مسئولان دانست و ادامه داد: در تهاجم فرهنگی دشمن پیش از آنکه الگوهای فرهنگی خود را در میان ما ترویج کنند، میراث فرهنگی ما را نابود می کنند تا فرهنگ باطلشان به سادگی ترویج شود.

آیت الله سعیدی با اشاره به نابودی میراث فرهنگی و دینی در مکه اظهار داشت: خانه کعبه به عنوان مقدس ترین و مهم ترین مکان اسلامی از گذشته درمیان حکام دارای جایگاه خاصی بوده است، ولی در سال های اخیر حکومت آل سعود این نماد ابراهیمی را با ساخت و سازهای نا متعارف به حاشیه برده و آنچه در این مکان مقدس بیشتر خودنمایی می کند، سازه های غربی است که موجب شرمساری می باشد.

وی با بیان این که غرب می داند تا زمانی که مردم نسبت به میراث خود اهمیت قائلند، هیچگاه فرهنگ سطحی و غیر دینی غرب را نمی پذیرند، ادامه داد: مردم باید بدانند ساخت و سازهای نا مرتبط  با دین و سنت ما، تنها صرف ساختن یک بنا نیست، بلکه ترویج فرهنگی غلط و ضربه زدن به فرهنگ خودشان است.

امام جمعه قم با اشاره به وضعیت اسفبار معماری در تهران و برخی کلانشهرها، افزود: در مسائل فرهنگی گفته می شود که باید کارها با فرهنگ سازی انجام شود، ولی در چنین مسائلی که کم توجهی به آن می تواند آسیب های اساسی بر پیکره دین و فرهنگی ما وارد کند، نباید صرفا به فرهنگ سازی اکتفا شود، بلکه از نظر قانونی با آن مقابله نمود.

وی درباره جایگاه قم در این عرصه گفت: نگاهی که مردم قم به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها دارند، باید اینگونه باشد که این حرم شریف را نگینی بر انگشتر قم بدانند؛ با چنین نگاهی، تمامی فعالیت ها و ساخت و ساز ها نیز بر اساس حرم کریمه اهل بیت(س) انجام می شود. در شهر قم کارها و ساخت و سازها باید با محوریت حضرت معصومه سلام الله علیها  و بر اساس معماری اسلامی و سنتی باشد.

آیت الله سعیدی درباره نقش مسئولان در این عرصه گفت: تمامی این ساخت و سازها در شهرها، بر اساس مجوزهای صادر شده انجام می شود؛ بنابراین مسئولان در مرحله نخست، می توانند نقش اساسی در جلوگیری از الگوهای فرهنگی غیر دینی در ساخت و سازها داشته باشند.

خاطرنشان می شود در ابتدای این دیدار، عیسی رضایی، مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان قم و خانم فاطمی، دبیر علمی کنگره معماری و شهرسازی قم به ایراد سخن پرداختند.