برای چندمین بار طی مدت زمانی که از آغاز جنگ سوریه می‌گذرد، رژیم اسرائیل اقدام به هدف قرار دادن مواضعی در خاک سوریه و وارد کردن خساراتی به ارتش و دولت این کشور کرد. این در حالی است که در پی دستیابی به توافق آتش‌بس سراسری، دولت سوریه و معارضین برای برگزاری گفت و گوهای […]

برای چندمین بار طی مدت زمانی که از آغاز جنگ سوریه می‌گذرد، رژیم اسرائیل اقدام به هدف قرار دادن مواضعی در خاک سوریه و وارد کردن خساراتی به ارتش و دولت این کشور کرد. این در حالی است که در پی دستیابی به توافق آتش‌بس سراسری، دولت سوریه و معارضین برای برگزاری گفت و گوهای صلح در قزاقستان آماده می‌شوند. اما هدف تل آویو از تکرار این گونه حملات چیست؟

برای چندمین بار طی مدت زمانی که از آغاز جنگ سوریه می‌گذرد، رژیم اسرائیل اقدام به هدف قرار دادن مواضعی در خاک سوریه و وارد کردن خساراتی به ارتش و دولت این کشور کرد. این در حالی است که در پی دستیابی به توافق آتش‌بس سراسری، دولت سوریه و معارضین برای برگزاری گفت و گوهای صلح در قزاقستان آماده می‌شوند. اما هدف تل آویو از تکرار این گونه حملات چیست؟
به گزارش «شهرکریمه»، اواخر وقت شب گذشته، دولت سوریه اعلام کرد که رژیم اسرائیل ناحیه‌ای را در غرب دمشق هدف قرار داده است. «رویترز» نیز به نقل از تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که چند موشک به مجتمع فرودگاه المزه اصابت کرده است. این در حالی است که رژیم اسرائیل انجام حمله‌ای در سوریه را تایید یا تکذیب نکرده است.
تلویزیون دولتی سوریه به نقل از فرماندهی ارتش این کشور اعلام کرد راکت‎‏های رژیم اسرائیل از منطقه‎ای نزدیک به دریای جلیله در شمال سرزمین‎‏های اشغالی فلسطین شلیک شده و ساختمان فرودگاه را هدف قراردادند. پیش‌تر گزارش شده بود که راکت‌های رژیم اسرائیل یک انبار تسلیحات را در این منطقه هدف گرفته‎اند. بر اساس گزارش‌ها در پی وقوع این حمله، صدای چند انفجار به گوش رسید.
این در حالی است که رژیم اسرائیل در تاریخ ۱۷ آذر نیز فرودگاه نظامی مزه را هدف حملۀ موشکی خود قرار داده بود. جت‌های رژیم اسرائیل در تاریخ ۱۰ آذر نیز از طریق حریم هوایی لبنان منطقۀ صبوره را در غرب دمشق هدف دو موشک قرار داده بودند.
منابع نظامی سوریه از حملۀ موشکی اسرائیل به پایگاه هوایی مزه به‌عنوان بخشی از «تلاش‏‎های نومیدانه دشمن اسرائیلی برای حمایت از گروه‏‌های تروریستی و بالا بردن روحیۀ تخریب‎شدۀ تروریست‎ها» نام برده بودند. این حمله در حالی رخ داده است که اخیراً گزارش‌‎های متعددی از مداخلۀ نظامی و حملۀ نظامیان رژیم اسرائیل به جنوب سوریه مخابره می‌‏‎شود.
در واکنش به حمله شب گذشته، ستاد کل فرماندهی ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای به «دشمن اسرائیلی» در خصوص عواقب حمله به فرودگاه المزه هشدار داد. بر اساس گزارش‌ها، ارتش سوریه با صدور بیانیه‌ای به این حمله واکنش نشان داده و نسبت به عواقب این حمله «وقیحانه» هشدار داده است.
هدف رژیم اسرائیل چیست؟
حملات رژیم اسرائیل به داخل خاک سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ در این کشور تاکنون، چشم‌انداز کم و بیش مساعدی برای به ثبات رسیدن اوضاع به وجود آمده؛ زیرا در پی حصول توافق آتش‌بس سراسری، دولت و معارضین در حال آماده شدن برای انجام مذاکرات در آستانه، پایتخت قزاقستان هستند.
به عقیده شماری از تحلیلگران، ارتش سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی تحت حمایت خارجی دستاوردهای بزرگی به دست آورده است و به نظر می‌‎‏رسد که رژیم اسرائیل در تلاش است با حمله به مناطق جنوبی این کشور، بر این وضعیت تأثیر بگذارد.
ناظران بر این باورند که رژیم اسرائیل باهدف ایجاد یک منطقۀ حائل در بلندی‎های جولان سوریه، به‌طور مستقیم به تروریست‌های مستقر در جنوب این کشور کمک می‌کند. اکرم حسون، یکی از نمایندگان پارلمان رژیم اسرائیل، شهریورماه سال جاری از وزیر امور نظامیِ این رژیم به دلیل حمایت از تروریست‌های گروه موسوم به جبهه‌النصره، وابسته به القاعده، در سوریه انتقاد کرد.
این نماینده، آویگدور لیبرمن، سیاست‌مدار افراطی و وزیر امور نظامیِ اسرائیل را به حمایت از تروریست‎های گروه جبهه‌النصره در سوریه که نام خود را به جبهه فتح‌الشام تغییر داده‌اند، متهم کرد. به گفتۀ حسون، لیبرمن از تروریست‌های گروه النصره در بخش سوری بلندی‌های جولان حمایت می‌کند.
افزون بر این، روز گذشته بود که روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت ضمن اشاره به عقب‌نشینی معارضین مسلح سوریه از بلندی‌های جولان و بازگشت نیروهای سوری به این منطقه، از فراهم شدن زمینه حضور حزب‌الله و ایران در این منطقه ابراز نگرانی کرد.
این روزنامه نوشت: «از زمان شکست مخالفان مسلح در حلب، نظام حاکم سوریه با نیروهای مستقر در جولان در تماس است و در نظر دارد در خصوص تخلیه این مناطق از سوی نیروهای مزبور طبق الگوی تسلیم شدن در حلب، با آنان به تفاهم برسد».
یدیعوت آحارانوت یادآور شد با توجه به بازگشت نیروهای ارتش سوریه به جولان، اسرائیل باید در مورد جبهه سوریه ارزیابی جدید انجام دهد. به نوشته این روزنامه، اسرائیل تا امروز سطح پایینی از دخالت در جنگ سوریه را حفظ کرده است، اما بازگشت اسد به جولان، اسرائیل را ناچار می‌سازد سیاست‌های خود در زمینه دیپلماسی و به طور خاص در بخش نظامی را تغییر دهد.
این روزنامه در توضیح این مطلب افزود: «اسرائیل خط قرمزی را در نظر گرفته است که بر اساس آن، با حضور نیروهای حزب‌الله و ایران در نقاط مرزی مخالف است؛ به این معنی که بازگشت نیروهای ارتش سوریه و حضور آنان در نقاط مرزی بدون تفاهم بین ابرقدرت‌ها بر سر تعداد این نیرو‌ها و رویکرد آنان می‌تواند موجب از سرگیری رویارویی بین اسرائیل و سوریه شود».
برچسب ها: