[ad_1] به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرکریمه، اتفاقات پرچالش این روزهای ایران از زوایای مختلفی دیده شد، اما نکته‌ای که شاید نسبت به آن کمی بی‌توجهی می‌کنیم، زوایای پنهان جنگ فرهنگی انقلاب اسلامی ایران علیه حکومت آمریکا است. بخش عمده‌ای از عوامل تولید کننده یا تقویت کننده قدرت نرم در یک واحد سیاسی، معطوف […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهرکریمه، اتفاقات پرچالش این روزهای ایران از زوایای مختلفی دیده شد، اما نکته‌ای که شاید نسبت به آن کمی بی‌توجهی می‌کنیم، زوایای پنهان جنگ فرهنگی انقلاب اسلامی ایران علیه حکومت آمریکا است.

بخش عمده‌ای از عوامل تولید کننده یا تقویت کننده قدرت نرم در یک واحد سیاسی، معطوف به حوزه فرهنگ و نظام ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی مانند زبان و ادبیات، موقعیت ایدئولوژیکی و مذهبی، ارزش‌های متعالی انسانی، اخلاقیات، قدرت نفوذ باورها و نگرش‌ها و به طور کلی منش ملی، روحیه ملی، باورها و ارزش‌های ملی است که جملگی در ذیل مقوله فرهنگ جای می گیرد.[۱]

 

زبان مهمترین عامل انتقال قدرت نرم

اولین توئیت ترامپ به زبان فارسی که به دنبال ایجاد موج توییتری علیه انقلاب اسلامی بود اما نتوانستند کاری از پیش ببرند.

 

زبان همیشه رکن مهم فرهنگی کشورها بوده است و این نکته را باید گفت که ۷۶ زبان زنده در دنیا وجود دارد. از میان این زبان‌ها، ۵ زبان نهادینه شده، ۲۷ زبان هنوز افراد زیادی به آن مسلط هستند، ۳۱ زبان در خطر است ۵ زبان رو به مرگ می‌باشد. در واقع این زبان‌ها دیگر به نسل جدید منتقل نمی‌شود و افراد پیر از این زبان‌ها استفاده می‌کنند.

 

زبان مهمترین عامل انتقال قدرت نرم

تعجب کاربران فضای مجازی از توییت‌های متعدد و پرشمار ترامپ و مسئولین ارشد آمریکایی به زبان فارسی

 

اهمیت زبان بر فرهنگ جامعه

امروز کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی در شهرهای مختلف کشورمان فعال است و همراه با آموزش زبان، فرهنگ آمریکایی نیز منتقل می‌شود. اتفاقی که در ترکیه رخ داد یا در ایران نیز رضاخان بعد از آتاتورک به دنبال تحقق آن بود ولی موفق نشد، ماموریتی بود که می‌خواستند تا به یک‌سان سازی زبان‌ها بپردازند و رسم الخط مردم منطقه را به زبان انگلیسی تغییر دهند.

برخورد سخت آن روزها، حالا آرام آرام شکل دیگری به خود گرفته و نوجوانان ما غرق در آموزش زبان به یک گسست بیانسلی می‌رسند و آن فراموش کردن اصل خویش و تلاش برای رسیدن به یک تجدد پرسوال است.

 

زبان مهمترین عامل انتقال قدرت نرم

وقتی دعواهای توییتری آمریکایی‌ها به زبان فارسی کشیده می‌شود.

 

جوزف نای گسترش زبان ملی در مجموعه‌ای خاص را به عنوان یکی از منابع قدرت نرم بیان می‌کند و معتقد است که زبان ابزار قدرت است که به صورت گسترده پذیرفته شده.

این ایام و همزمان با اتفاقات حساس کشور عزیزمان، بعد از شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی و تشییع باشکوه مردم ایران، سپس انتقام موشکی سپاه به عین الاسد و نهایتا اتفاقات ناگوار هواپیمای اوکراینی سبب شد تا دیپلماسی عمومی آمریکا در حرکتی عجیب به دنبال ارتباط با مردم ایران باشد.

 

زبان مهمترین عامل انتقال قدرت نرم

یکی از هنرپیشه‌های معروف آمریکایی نیز به زبان فارسی در واکنش به تهدید ایران توسط ترامپ، با کنایه جنگ طلبی آمریکا را به تصویر می‌کشد.

 

اوباما در پیام تبریک‌های نوروزی خویش به مردم ایران، سپس ترامپ با توییت‌های فارسی‌ همواره تلاش می‌کردند تا با مردم ایران ارتباط برقرار کنند و همین مسئله سبب شد تا زبان فارسی توسط بسیاری از مردم دنیا به خوبی شناسانده شود و قدرت نرم جمهوری اسلامی نیز افزایش یابد. /۸۸۲/ ۵۰۳/

[۱] الگوی تحلیلی قدرت نرم و سیاست بین الملل، محمد رحیم عیوضی، مونا پارسا، دوفصلنامه مطالعات قدرت نرم ص ۹۹

[ad_2]