به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری امروز، ۲۰ آذرماه در پنجمین نشست هم‌اندیشی اساتید مرکز تخصصی امام حسین(ع) شیراز با اهتمام بر ضرورت پاسخگویی به شبهات طلاب و دانشجوهای اظهار کرد: بنای من بر این هست و زیادتر علاقه‌مند به […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از فارس، آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری امروز، ۲۰ آذرماه در پنجمین نشست هم‌اندیشی اساتید مرکز تخصصی امام حسین(ع) شیراز با اهتمام بر ضرورت پاسخگویی به شبهات طلاب و دانشجوهای اظهار کرد: بنای من بر این هست و زیادتر علاقه‌مند به سوال و جواب هستم و یک وقت اگر کسانی از بنده سوال کنند اگر می‌دانم جواب می‌دهم و اگر نمی‌دانم می‌گویم نمی‌دانم و بعد به افرادی که می‌دانند و یا کتاب‌ها و منابعی که در اختیارمان هست مراجعه می‌کنیم و جواب می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه ایجاد جایگاه ها مشاوره به صورت غیرتخصصی و بدون اطلاعات علمی، از مشکلات امروز جامعه هست، اظهار کرد: کسانی مدعی می باشند که همه چیز را بلدند، نمی‌خواهم در این قسمت زیاد غلو کنم ولی برای اینکه در این مرحله‌ای که هستیم جدیداً و به شکل‌های جدید کسانی را به جامعه عرضه نکنیم که اشخاص بی‌سواد وافراد بی‌محتوایی باشند که مردم خصوصاً عوام مردم را بیچاره کنند خیلی باید کوشش کنیم و دست به دست هم دهیم.
آیت‌الله دستغیب اضافه کرد: همین گونه که در طب همین مساله وجود دارد و همه این قبیل اشخاص خودشان را طبیب می‌دانند، یک کسی می‌گوید سرم درد می‌کند می‌گوید فلان چیز را بخور یا می‌گوید دلم درد می‌کند می‌گوید فلان چیز را بخور در دین هم همین گونه هست در معارف دینی هم همه اظهارنظر می‌کنند و در هر بحثی صاحب‌نظر می‌شوند و متخصص می باشند و واقعاً قسمتی از گمراهی‌ها و ضلالت‌ها به علت این‌هاست.

‌عرفان‌های کاذب 
وی اظهار کرد: ای کاش این مورد ها منحصرا در علم بود، عملا هم همین هست به عنوان مثال این عرفان‌های قلابی که دامنه‌اش وسیع و وسیع شده از کجاست، یکی دوتا کلمه یک جایی به گوشش می‌خورد بعد می‌شود عارف کذا و کذا که این مساله ممکن بود در مجالس زنان هم رخ دهد البته بحمد الهی با وسیع شدن حوزه‌های علمیه خواهران کمتر با این مسائل رو به رو می‌شویم.
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز با اهتمام بر اینکه نباید افرادی رسما به جامعه عرضه کنیم که به عقاید و کرامت انسانی مردم ضربه بزنند، اظهار کرد: همگی باید با دقت بیشتری روی این زمینه کار کنیم و پیش برویم.
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به سوال بعضی درمورد اینکه در یک شرایط محدود زمانی و با اشتغالات زیاد چه طور می‌شود، کسانی را پروراند که اینها چهره‌های شاخص باشند، اظهار کرد: شاخص‌ترین و برجسته‌ترین اساتید حوزه و دانشگاه این استان و این شهر چنین افرادی می باشند. معالجه و پیشگیری که در مسائل درمانی مطرح هست را می‌توان در مسائل حوزه و دانشگاه نیز به کار برد.
آیت‌الله دستغیب دنبال کرد:‌ اگر بخواهیم ریشه‌ای فکر کنیم در گزینش برای ورودی جایگاه ها تخصصیمان و حتی در یک نظر کلی‌تر برای حوزه‌ها و دانشگاه‌هایمان، نفوس مستعدتر را باید قبول کرد، اما کمتر به این توجه می‌شود ولی اگر ما کسانی را که دارای استعداد و ذخائر جامعه می باشند جذب کنیم، بعد فکرمان خیلی راحت‌تر هست. اینها صبح‌ها در حوزه‌های علمیه، فقه و اصول را فرا می‌گیرند و عصرها هم می‌آیند حقوق و قضا یا مشاوره اسلامی و بحث‌های روانشناسی می‌آموزند و برایشان مشکلی نیست اما در زیادی مورد ها این کشش در افرادی که جذب کردیم نیست و این یک حقیقت هست.
تولیت آستان شاهچراغ(ع) با بیان اینکه پشتکار در کنار استعداد در امر تحصیل بسیار با اهمیت هست، اظهار کرد: البته می باشند افرادی که استعداد نداشتند اما با پشتکار به خیلی جاها رسیدند اما این‌ها استثنا هست و علاقه که عامل محرکی هست موجب بالا رفتن سطح کیفیت تحصیل می‌شود.

سبب افت ورودی‌های حوزه علمیه ‌
وی با اشاره به اینکه سال کنونی ورودی‌هایمان بسیار افت داشته هست و خیلی موجب نگرانی ‌شد، اضافه کرد: این مساله باید ارزیابی و ریشه‌یابی شود اما کم شدن تعداد ورودی‌های حوزه نباید به عنوان دغدغه و نگرانی باشد لکن باید به بالا بردن کیفیت تحصیل همین اشخاص توجه شود.
آیت‌الله دستغیب بیان کرد: اینکه اگر ما فاز گزینش بگذاریم و ۱۰ نفر به جای صد نفر جذب شود، هم می‌توانیم این اشخاص را خوب تر بشناسیم و هم می‌توانیم از لحاظ آموزش و تربیت و چیزهای فرعی خوب تر عمل کنیم. اگر تعداد ورودی و جذب زیاد باشد ممکن هست عده ای از آنان کشش نداشته باشند و برای این مورد ها هم نمی‌توان دست روی دست گذاشت و کاری نکرد لکن باید کارهایی انجام شود.

وی با بیان اینکه کار این دو رشته کار بسیار دشواری هست، اظهار کرد: وقتی صفحه حوادث نشریات را مطالعه می‌کنم یک حالت اندوه شدیدی در من ایجاد می‌شود، این یک وضعیتی هست که خودم تجربه نموده ام و فکر می‌کنم اینهایی که در این دادگاه‌ها و دادسراها می باشند وقتی مستقیما با مجرمان رو به رو می‌شوند باید به گونه‌ای برخورد نمایند که جرائم در جامعه به دست کم برسد و اینها هدایت گردند.
آیت‌الله دستغیب اظهار کرد: اگر کسی بخواهد وارد محیطی شود که بوی تعفن در آن محیط وجود دارد از ماسک استفاده می‌کند تا بوی بد وی را اذیت نکند، یا اگر بخواهد جایی برود که آتش هست و می‌خواهد آتش را خاموش کند باید لباس و امکانات ویژه داشته باشد، در مشاوره هم همین هست، در مشاوره هم شما دارید کسانی را می‌سازید و تربیت می‌کنید که می‌خواهند در این عرصه وارد گردند، اینها با چه سلاحی باید بروند و چه طور باید مجهز باشند که اول به خودشان عارضه نرسد و حداقلش این هست که این جریانات و اتفاق هایی که واقع شده برایش عادی نشود.
وی دنبال کرد: این اشخاص باید به گونه‌ای تربیت گردند که بتوانند نجات‌بخش و حیات‌بخش باشند و یک هاله‌ای از نور وحی، نور احکام الهی ایجاد کنند تا افرادی که مراجعه می‌کنند بتوانند از راهنمایی‌های مشاوران به خوبی بهره‌مند گردند.

تربیت قاضی ‌
دبیرکل جامعه روحانیت شیراز بیان کرد: این واقعاً خیلی مسیولیت آور هست که ما امروز به نام اسلام و جمهوری اسلامی قاضی تربیت و به جامعه عرضه می‌کنیم، حساسیت این کار وقتی زیادتر می‌شود که به عنوان حوزه‌های علمیه این کار را انجام می‌دهیم.

‌افراط و تفریط ممنوع ‌
آیت‌الله دستغیب در ادامه اظهارات خود اظهار کرد: در برخورد با طلاب و دانشجوهای نه افراط دارا باشید نه تفریط، چراکه اگر کسی در این قضیه افراط و تفریط کند این جفا و شاید یک نوع نا عدالتی هم شمرده شود.
آیت‌الله دستغیب در انتهاء با بیان اینکه این هم اندیشی منحصر به این جلسه نشود، اظهار کرد: هم‌اندیشی‌ها می‌تواند به صورت غیررسمی و یا در قالب پیشنهادهایی در طول سال به صورت متعدد با نوشته‌ها، با تذکرات، حضوری یا شفاهی مطرح شود.
انتهای پیام