×
×

زیارت کننده حضرت معصومه(س) صاحب بهشت هست

  • کد نوشته: 12865
  •    وی اضافه کرد: حضرت ابراهیم(ع) همین تراز و مکانت را برای «ذریه» خود نیز از خداوند می‌طلبد که این نشان از توجه یک پیامبر به فرزندان و نسل بعد از خودش هست؛ این مساله، همان «مودت فی القربی» هست که حضرت ابراهیم(ع) از خداوند درخواست کرده و خداوند نیز، آن را مستجاب می‎کند. این […]

  • زیارت کننده حضرت معصومه(س) صاحب بهشت است 

     وی اضافه کرد: حضرت ابراهیم(ع) همین تراز و مکانت را برای «ذریه» خود نیز از خداوند می‌طلبد که این نشان از توجه یک پیامبر به فرزندان و نسل بعد از خودش هست؛ این مساله، همان «مودت فی القربی» هست که حضرت ابراهیم(ع) از خداوند درخواست کرده و خداوند نیز، آن را مستجاب می‎کند.

    این کارشناس مذهبی تصریح نمود: استجابت این دعا، در ذات مقدس فرزندان حضرت ابراهیم(ع) من جمله ائمه(ع) و فرزندانشان تجلی پیدا نموده هست؛ در میان فرزندان معصومین(ع)، بعضی از این چهره‎های مقدس، جایگاه والایی پیدا می‎کنند به به صورتی که در مقام ثبوت، مثل امام معصوم(ع)هستند.

    ‌جایگاه حضرت معصومه(س) ‌

    عباسی گفته بود: حضرت فاطمه معصومه(س) نیز جزء همین فرزندانی می باشند که از مقام ویژه‌ای برخوردارند، به به صورتی که اگر شخصی، قصد شناخت این بانوی بزرگوار را دارد، باید آن را از جمال برادر بزرگوارشان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) بشناسد؛ چراکه حضرت معصومه(س) در حقیقت هم‌سرشت و هم‌ذات با امام رضا(ع) هست.

    مسئول پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت معصومه(س) اظهار کرد: در وقتی که هنوز حضرت معصومه(س) و حتی پدر بزرگوارشان امام کاظم(ع) متولد نشده بودند، امام صادق(ع) در بیان اوصاف حضرت فاطمه معصومه(س) می‌فرماید «در زمین قم، از فرزندان من بانویی دفن می‌شود که اسم او فاطمه هست و جمیع شیعیان به وسیله شفاعت او، وارد بهشت می‌شوند». 

     نویسنده و محقق تاریخ اسلام با اشاره به اینکه در بعضی روایات ۶۰ فرزند برای حضرت موسی‌بن جعفر(ع) مذکور هست، اظهار کرد: از میان این تعداد از فرزندان امام کاظم(ع)، حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) از نظر پیروزی جایگاه و مقام قرب الهی، با دیگر فرزندان متفاوتند؛ گوهر و ذات مقدس فاطمه معصومه(س) به حدی مقدس و والاست که اگر این بانو، در جنسیت یک مرد بودند، مقام «ولایت الله» را پیدا می‌کردند.

    مدد جستن بزرگان دین

    وی گفته بود: تمامی بزرگان و عرفایی مثل آیت‎الله بهجت(ره) به محضر این بانوی کرامت، توجه ویژه‌ای داشتند و زیادی از مکاشفات علمی خود را با توسل به حضرت فاطمه معصومه(س) و در حرم مطهر وی ، بهره مند می‌شدند، که این مساله نشان از گوهر عرشی این بانوی بزرگوار دارد.

    مسئول پژوهشکده علامه طباطبایی آستانه مقدس حضرت معصومه(س) اظهار کرد: اگر حضرت معصومه(س) قبل از نزول قرآن ولادت یافته بودند، مثل حضرت مریم(س) در قرآن کریم، از این بانو بزرگوار یاد می‌شد و در حقیقت آیاتی که حضرت مریم(س) را در قرآن تقدیس کرده هست، حضرت معصومه(س) را تقدیس می‌کرد.

    ارزش «سلام»های مذکور

    عباسی اظهار کرد: در زیارتنامه حضرت معصومه(س) افق‎های زیادی رویت می‎شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها «سلام»های ویژه‌ای هست که در زیارتنامه این بانوی بزرگوار آمده هست؛ چراکه اگر مفهوم این عبارات و «سلام»هایی که در زیارت نامه حضرت معصومه(س) نقل شده هست، فهم گردد، ارزش والای این زیارت‌نامه نیز فهم می‎شود.

    این کارشناس مذهبی گفته بود: عبارت «سلام» دو محضر غایب و حاضر دارد که مقام حاضر آن، همان مقام تشرف هست؛ برای مثال هنگامی که در زیارت نامه حضرت معصومه می‌خوانیم «السلام علیک یا رسول الله» این سلام به این معناست که حضرت رسول(ص) را در برابر ما حضور داشته و به وی عرض سلام می‌کنیم؛ این نوع سلام که محضرِ حاضر دارد، به سبب مقام والای حضرت معصومه(س) در زیارتنامه وی مذکور هست.

    ‌صفت «شأن کبیر» معصومه(س) ‌

    مسئول پژوهشکده آستانه مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «هرکس حضرت معصومه(س) را زیارت کند، بهشت برای اوست»، اظهار کرد: این روایت، در حقیقت این حقیقت را برای ما بازگو می‌کند که زیارت کننده حضرت معصومه(س) مالکیت بهشت را پیدا می‌کند و کسی که صاحب بهشت گردد، می‌تواند دیگران را نیز شفاعت کرده و باخود به بهشت ببرد؛ در حقیقت زیارت کننده این بانوی بزرگوار، خودش می‌تواند شفیع دیگران گردد.

    عباسی در ارتباط با عبارت «شاناً من الشان» که در زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) مذکور هست، اظهار کرد: در زیارتنامه وی آمده هست «یافاطمه اشفعی فی الجنه فاِنَّ لکِ عندالله شاناً من الشان»، و این عبارت مفهوم بسیار فاخری در آن نهادینه شده هست که مفهوم آن را می‌توان از زیارت جامعه کبیره، فهم کرد.

    وی بیان : در فرازی از زیارت جامعه کبیره، عبارت «والجاهُ العظیم والشان الکبیر و الشفاعه المقبوله» مذکور هست، به این مفهوم که «شفاعت قبول» عطف به مقام و شان والاست؛ در نتیجه حضرت معصومه(س) نیز مقام شفاعت دارند چراکه بر طبق زیارتنامه این بزرگوار، وی از آن «شاناً من الشان» که همان مقام و شان کبیر هست، بهره مند می باشند.

    انتهای پیام

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.