×
×

ساز و کار سرمایه‌گذاری در حوزه وقف به درستی تعیین شود – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان

  • کد نوشته: 16607
  • [ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی در جمع مدیرکل و مدیران اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار کرد: انتظارات فراوانی از حوزه وقف و سازمان اوقاف وجود دارد که البته برخی از آنها به دلایل شرعی و قانونی اجرایی نیستند بنابراین باید با هنرمندی، به اقناع افراد پرداخت. […]

    ساز و کار سرمایه‌گذاری در حوزه وقف به درستی تعیین شود – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان
  • [ad_1]

    به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی در جمع مدیرکل و مدیران اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار کرد: انتظارات فراوانی از حوزه وقف و سازمان اوقاف وجود دارد که البته برخی از آنها به دلایل شرعی و قانونی اجرایی نیستند بنابراین باید با هنرمندی، به اقناع افراد پرداخت.

    وی افزود: کار سازمان اوقاف اهمیت بسیاری دارد و حساسیت‌ها هم در مورد آن زیاد هستند که در صورت سامان‌دهی خوب، ثمرات و برکات فراوانی دارد و اگر خدای ناکرده آسیبی به این حوزه برسد، خطرات زیادی هم به دنبال خواهد داشت.

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هنوز برخی افراد به دلیل سیاست‌های اوقاف در دوران رژیم سابق، نگاه مثبتی به وقف ندارند زیرا زمانی بود که مسئولان اوقاف را به دفتر ثبت اسناد می‌بردند و موقوفات را خرید و فروش می‌کردند و عموماً هم خریدار، شاه کشور بود.

    وی با اشاره به فعالیت سازمان اوقاف زیر نظر دفتر نخست‌وزیری در دوران گذشته عنوان کرد: با وجود فسادی که در دستگاه شاه وجود داشت، از سازمان اوقاف هم انتظار زیادی نمی‌رفت.

    حجت الاسلام محمدی عراقی اضافه کرد: ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و اقدامات خوبی برای احیای موقوفات صورت گرفته ولی همچنان نیازمند کار فرهنگی برای تغییر دیدگاه‌ها هستیم.

    وی ادامه داد: لازم است اقدام خاصی برای تغییر رو به جلوی کادر اجرایی اوقاف و نیز روحانیون مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه به ویژه در زمینه ارتباط آنها با مردم صورت بگیرد و اقشار مختلف مردم، تقوا و خلوص نیت کارکنان را به عینه مشاهده کنند.

    مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب در قم تصریح کرد: زمانی که مردم آثار و برکات وقف را ببینند، اعتماد بیشتری هم به وقف و اوقاف پیدا می‌کنند.

    وی با بیان اینکه معنویت و تقوای متولیان وقف، تاثیر زیادی روی مردم خواهد داشت گفت: در واقع جامعه باید این حقیقت را دریابد که از درآمد و عواید موقوفات، دقیقاً در راستای نیت واقف استفاده می‌شود.

    حجت الاسلام محمدی عراقی خاطرنشان کرد: حضور روحانیون مردمی، با تقوا و مورد اعتماد عموم جامعه به عنوان واسطه‌ای میان مردم و ادارات کل اوقاف تاثیر زیادی خواهد داشت و جلب اعتماد عمومی را به دنبال دارد.

    وی با اشاره به تصمیم جدید سازمان اوقاف برای سرمایه‌گذاری در حوزه وقف افزود: لازم است ساز و کارهای این سیاست جدید به درستی تعیین شوند چرا که این طرح دست سازمان را برای ورود به حوزه‌های گوناگون و حل مشکلات موجود باز می‌کند.

    این نماینده مجلس خبرگان گفت: استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه و خیل عظیم مبلغان روحانی در این شهر، باید در دستور کار سازمان اوقاف قرار بگیرد تا شاهد توسعه فرهنگ وقف در جامعه باشیم.

    سرمایه‌گذاری در حوزه وقف یکی از سیاست‌های جدید سازمان اوقاف است

    مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز در این دیدار اظهار داشت: فعالیت‌های سازمان اوقاف و ادارت کل آن در استان‌ها دارای پیچیدگی‌های مختلف است و افرادی که در این مجموعه کار می‌کنند باید همه توان خود را بکار بگیرند.

    حجت‌الاسلام عباس اسکندری افزود: در حال حاضر شهرستان قم به دو ناحیه از نظر اوقاف تقسیم‌بندی شده و دو نمایندگی هم در کهک و دستجرد مشغول فعالیت هستند.

    وی با اشاره به محورهای اصلی فعالیت سازمان اوقاف گفت: اجرای امینانه نیت واقفان، یکی از مهمترین وظایف اوقاف به شمار می‌رود تا دقیقاً بر اساس نیت واقفانی که از صدها سال پیش اموالشان را وقف کرده‌اند عمل شود.

    مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: در استان قم ۱۴ هزار رقبه وجود دارد که بیشتر آنها از نظر مدیریتی تحت پوشش اداره کل اوقاف هستند.

    وی با تاکید بر احیای موقوفات فراموش شده یا تصرف شده عنوان کرد: بسیاری از موقوفات در دوران شاه ضایع شده‌اند و از دست رفته‌اند و اتفاقاً همین مسئله موجب بی اعتمادی به اوقاف شده است.

    حجت‌الاسلام اسکندری اضافه کرد: در دوران پس از پیروزی انقلاب، شرایط خوبی برای موقوفات فراهم و تا حدی زیادی اعتماد عمومی به این مسئله بازگردانده شد.

    وی تصریح کرد: این ظرفیت وجود دارد که از موقوفات برای رونق تولید داخلی و ایجاد اشتغال استفاده کرد هر چند برنامه جامع و کارشناسی‌شده‌ای در این زمینه وجود ندارد و اگر کاری صورت گرفته، بیشتر به صورت موردی بوده است.

    مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: نگاه مدیریت جدید سازمان اوقاف، سرمایه‌گذاری در حوزه وقف و استفاده از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی برای حل مشکلات اقتصادی جامعه با استفاده از موقوفات است.

    وی بیان کرد: با توجه به موقعیت مناسب استان قم از منظر استفاده از انرژی خورشیدی، مذاکراتی برای تولید برق با شرکت توانیر صورت گرفته است، همچنین در حوزه‌های کشاورزی، گلخانه‌داری و دامپروری هم برنامه‌هایی مد نظر می باشد.

    حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به سیاست جدید سازمان اوقاف برای کاهش روند اجاره دادن موقوفات عنوان کرد: راه‌اندازی مراکز اقامتی ارزان‌قیمت برای استفاده زائران شهر مقدس قم، در این راستا صورت خواهد گرفت.

    وی با بیان اینکه احیای موقوفات در دستور کار مدیریت جدید سازمان اوقاف قرار گرفته است خاطرنشان کرد: فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی و اجرای طرح افق با محوریت بقاع متبرکه، از دیگر اولویت‌های کاری سازمان به شمار می‌روند.

    مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی گفت: طرح افق در راستای تقویت این سیاست سازمان اوقاف تدوین شده و در حال حاضر برخی بقاع شاخص برای این منظور در سراسر کشور از جمله استان قم انتخاب شده‌اند.

    وی افزود: در حال حاضر با مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی در محلات مختلف شهرها مواجه هستیم، طرح افق در راستای حل این معضلات طراحی شده به این ترتیب که در شعاع پیرامونی هر بقعه، ابتدا به شناسایی آسیب‌ها و نیازها بپردازیم و سپس با استفاده از منابع موجود اوقاف و نیز ظرفیت خیرین، برنامه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای زیرپوشش قرار دادن نیازمندان و آسیب‌دیدگان اجرایی شوند.

    حجت‌الاسلام اسکندری گفت: در ماه رمضان امسال و با دعوت از خیرین قمی، ضیافت افطاری و توزیع غذای گرم در بین اقشار مختلف مردم با محوریت آستان مقدس امامزاده سید علی (ع) با توزیع روزانه ۸ هزار پرس غذا صورت می‌گیرد که تجربه‌ای مطلوب محسوب می‌شود.

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.