×
×

سرخط علم/ از سخنان وزیر علوم در مورد دانشگاه معارف تا منشورات جدید المصطفی(ص)

  • کد نوشته: 13483
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برپایی رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:درس ها تفسیر و خارج فقه مراجعآیت‌الله جوادی آملی: تقابل دائمی عقل و شهوت در درون آدمآیت‌الله جوادی آملی، ششم بهمن در […]

    سرخط علم/ از سخنان وزیر علوم در مورد دانشگاه معارف تا منشورات جدید المصطفی(ص)
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برپایی رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:
    درس ها تفسیر و خارج فقه مراجع
    آیت‌الله جوادی آملی: تقابل دائمی عقل و شهوت در درون آدم
    آیت‌الله جوادی آملی، ششم بهمن در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم شهر قم اظهار کرد: بعضی کفار و مشرکان به مؤمنین می‌گفتند قیامتی در کار نیست، ولی اگر در کار هم باشد، در آنجا خوب تر از دنیا به ما خواهند داد، زیرا این اشخاص خیال می‌کردند عالم تصادفی خلق شده هست و حساب و کتاب ندارد.
    این مرجع تقلید در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تقابل درونی عقل و شهوت در آدم گفته بود: اگر شهوت بر عقل پیروزشود، عقل را بی‌رحمانه اسیر کرده و به بردگی می‌کشاند و میدان‌داری می‌کند، بنابراین امام علی(ع) فرمود اگر کسی نتواند شهوت و غضب را رام کند، این دو عقل را سر می‌برند و به اسارت می‌گیرند.
    آیت‌الله مکارم: فرهنگ دینی در کشور مظلوم هست
    آیت‌الله مکارم شیرازی، دهم بهمن ماه، در درس خارج فقه و اصول خود در مسجد اعظم با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) اظهار کرد: وی فرمودند که دینت را خالص کن در این صورت کمبود عمل هم قبول هست؛ این نشان می‌دهد که کیفیت عمل و خلوص آن با اهمیت هست؛ یعنی گاهی آدم کار کوچکی می‌کند، اما، چون خالصانه هست مقبول درگاه حضرت احدیت می‌شود.

    آیت‌الله سبحانی: شخصیت آدم در گرو میزان اندیشه اوست
    آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان، دهم بهمن ماه، در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم شهر قم در سخنانی با اشاره به روایت «تَفَکُّرُ ساعَهٍ خَیْرٌ مِنْ عِبادَهِ سَبْعینَ سَنَهً» تصریح کرد: همه شخصیت آدم در گرو میزان اندیشه او هست.

    همایش‌ها و نشست‌های علمی
    نشست «نسبت قاعده فقهی اهم و با اهمیت با نظریه ماکیاولیسم» برگزار گردید
    نشست علمی«نسبت قاعده فقهی اهم و با اهمیت با نظریه ماکیاولیسم» شنبه، ششم بهمن ماه در شهر قم برگزار گردید و آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه در این نشست گفته بود: در فقه وقتی بحث تزاحم دو مصلحت یا واجب و یا مفسده(حرام)، یا تزاحم مصلحت و مفسده رخ می‌دهد قاعده اهم و با اهمیت مطرح می‌شود بنابراین این قاعده در باب تعارض نیست لکن از باب تزاحم هست.
    علیدوست با اشاره به تفاوت میان فقه و شرع با بیان اینکه فقه در اینجا چیزی در مقابل شرع نیست به معنای ماکیاولیسم پرداخت و اظهار کرد: نیکولو ماکیاولی، سیاستمدار و نویسنده ایتالیایی هست که در ۱۵۲۷ میلادی مرده هست؛ وی به این تعبیر معروف هست که هدف، ابزار را توجیه می‌کند؛ وی اصولی را برای سیاستمداران ترسیم کرده که برایند آن همین جمله هست ولو اینکه این جمله را نگفته باشد.
    نشست «پیام انقلاب برای آدم معاصر» برگزار گردید
    نشست علمی «پیام انقلاب برای آدم معاصر» ۹ بهمن در شهر قم برگزار گردید و حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر هیئت پشتیبانی از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، در این نشست گفته بود: وقتی از پیام سخن می‌گوییم گاهی پیام بینشی و معرفتی هست؛ گاهی نگرشی هست؛ یعنی در زاویه دید آدم معاصر چه تغییری ایجاد نموده هست؛ گاهی انگیزشی، گاهی منشی و گاهی کنشی هست.
    خسروپناه با بیان اینکه حوزه که در دوره‌ای چیزی جز فقه و اصول نداشت، امروز در تاریخ، تفسیر و کلام و فلسفه و… رشد نموده هست، دنبال کرد: دانشگاه‌های جمهوری اسلامی هم در این چهار دهه رشد نموده هست؛ ایران بعد از انقلاب، ایران هسته‌ای و تکنولوژیک هست؛ علاوه بر این ایرانی که از ابتدا دستخوش تحریم‌های شدید بود در بعضی رشته‌های علم و فناوری بخشی از چند کشور اول دنیاست؛ امروزه مقوله علوم‌شناختی مثل اقتصاد شناختی و روان شناسی شناختی، پیشرفت در سلول‌های اساسی و… خیره‌کننده هست ولی با اهمیت ترین پیام انقلاب این رشدها نیست، لکن من آن را پیام دین در نظام اجتماعی می‌دانم؛ یعنی دین در نظام اجتماعی در ساحت بینشی، نگرشی، انگیزشی، منشی و کنشی حضور یافته هست.
    سمینار نکوداشت مقام علمی امام خمینی(ره) برگزار گردید
    سمینار نکوداشت مقام علمی امام خمینی(ره) با مبحث دیدگاه امام(ره) در نقش عرف در تعیین مصداق و مفاهیم فقهی، ۱۱ بهمن، در شهر قم برگزار گردید و آیت‌الله شیخ جواد فاضل لنکرانی در این سمینار گفته بود: علمای نجف، زنده یاد خوئی، نائینی و تلامذه وی اعتقاد دارند که در مفاهیم عرفیه که عرف معنا آن الفاظ را بیان می‌کند و نه شارع، مصادیق را عرف تعیین نمی‌کند؛ بنابراین اعلام مکتب نجف اعتقاد دارند که عرف وظیفه‌‎اش در همین محدوده تمام هست؛ یعنی عرف باید بگوید آب چیست، ولی مصداق آن یعنی اینکه این مایع در خارج ماء هست یا نیست ربطی به عرف ندارد.
    ریاست مرکز فقهی امامن اطهار(ع) با بیان اینکه اگر حوزه علمیه بخواهد انقلابی بماند باید مبانی اصیل امام(ره) در فقه و اصول را استخراج کند، تصریح کرد: واقعاً حق علمی امام(ره) در حوزه علمیه مغفول هست؛ امروز برای ما درد و عقده هست که امامی که این همه مبانی قویم و قوی فقهی و اصولی دارد آن طور که باید مورد توجه نیست.
    سمینار «مهدویت و انقلاب» برگزار گردید
    سمینار «مهدویت و انقلاب» 11 بهمن ماه، در شهر قم برگزار گردید و حجت‌الاسلام والمسلمین حسن ملائی، نویسنده آثار مهدوی در این سمینار گفته بود: شرمنده می‌شوم مسئولی در حکومت اسلامی یا از امام زمان (عج) سخن نمی‌زند و اگر سخن هم می‌زند از نقد امام سخن می‌گوید.
    ملائی در بخش دیگری از اظهارات خود اظهار کرد: امروز اسناد چشم‌انداز نوشته می‌شود ولی در سند چشم‌انداز خبری از امام زمان(عج) نیست. وقتی اعتراض نماییم می‌گویند بیایید بحث علمی کنیم؛ آیا بحث از امام زمان(عج) علمی نیست؟
    وقتی اعتراض نماییم می‌گویند بیایید بحث علمی کنیم؛ آیا بحث از امام زمان(عج) علمی نیست؟علاوه بر این آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه نیز در این سمینار با اشاره به روایات مکرر شیعه و سنی در مورد مهدویت اظهار کرد: ۷۴۰ حدیث که بیشتر از صد عنوان و وصف مشترک در مورد امام زمان هست در مراجع شیعه و سنی بیان شده هست و ما نیز بنا داریم تمامی احادیث شیعه و سنی در مورد امام زمان را جمع‌آوری کنیم.
    نشست علمی «انقلاب اسلامی، آزادی حقیقی» برگزار گردید
    نشست علمی «انقلاب اسلامی، آزادی حقیقی»، چهارشنبه ۱۱ بهمن، در شهر قم برگزار گردید و حجت‌الاسلام فصیح، محقق دینی در این نشست گفته بود: انقلاب اسلامی منحصر در سرزمین ایران نبوده، سرآغازی برای حکومت صاحب‌الزمان(عج) هست.
    وی با اشاره به این که «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، مهم‌ترین شعار مردم در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود، ضمن عرضه تعاریفی از آزادی، با بیان این که برطرف‌سازی موانع رسیدن به امیال درونی و خاستگاه‌های نفسانی، نازل‌ترین تشریح آزادی هست که نگاه غربی پمپاژ می‌کند، گفته بود: آزادی از سیطره و احاطه دشمن، از اصلی‌ترین تعاریف آزادی به شمار می‌رود که مردم ایران در پی رسیدن به این نوع آزادی بودند.
    گفت‌وگو با حوزویان و اندیشمندان
    حجت‌الاسلام بحرالعلوم: جنجال فقه نظام دعوای لفظی هست
    حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی بحرالعلوم، ریاست پژوهشکده فقه اجتماعی، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه این مطلب که حوزه علمیه کاری به موضوعات جدید نداشته و ندارد سخن نادرستی هست، اظهار کرد: حوزه در مسائل متفاوت از زاویه فقهی وارد گردیده هست؛ من جمله اینکه بنده چهار سال هست که به مباحثی مثل فقه معلولان، فقه گردشگری و …
    ریاست پژوهشکده فقه اجتماعی با بیان اینکه فقه شیعه پویاست و نگاه اجتماعی مستلزم نشان‌ دادن این پویایی هست، تصریح کرد: جنجال علمی که اخیراً در مورد نظام‌سازی فقه شکل گرفته عمدتاً لفظی هست، زیرا روشن هست که اسلام نظام و قواعدی در زمینه‌های متفاوت دارد.
    زهره اخوان‌مقدم: بالا بردن علمی بعضی استادان دانشگاه غیر شرعی هست
    زهره اخوان‌مقدم، استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به آسیب‌شناسی وضع پژوهش‌های قرآنی طی سال‌های موخر پرداخت.
    این استاد دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته بود: واقعاً درد هست که بعضی استادان غالباً توان نوشتن مقاله ندارند و این مبحث از رزومه‌های آنان به صورت واضح پیداست، اما دانشجوی بیچاره برای دفاع دکتری ملزم هست که یک مقاله علمی ـ پژوهشی چاپ کند. استادیاری را می‌شناسم که حتی یک مقاله ندارد، ولی هم‌اکنون که با شما گفت وگو می‌کنم، با اجبار مشاور ۹ رساله دکتری هست! خوب! تا سال بعد ۹ مقاله در پرونده وی ثبت می‌شود، اما چه فایده؟
    سایر رویدادها
    رئیس جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منصوب گردید
    استادیاری را می‌شناسم که حتی یک مقاله ندارد، ولی هم‌اکنون که با شما گفت وگو می‌کنم، با اجبار مشاور ۹ رساله دکتری هست! خوب! تا سال بعد ۹ مقاله در پرونده وی ثبت می‌شود، اما چه فایده؟وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نهم بهمن، باصدور حکمی حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌محمد حکیمیان را به سمت رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منصوب کرد. وی در قسمتی از این حکم آورده استبا عنایت به مراتب پایبندی، تخصص و تجارب مدیریتی جنابعالی در حوزه علوم انسانی و اسلامی و بنا بر پیشنهاد معاون محترم پژوهشی و فناوری به مدت ۴ سال به سمت «رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» منصوب می‌شوید.
    آیین پرده برداری از منشورات جدید پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار گردید
    آیین پرده برداری از منشورات جدید پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با مبحث انقلاب اسلامی و تمبر یادمان انقلاب اسلامی، یکشنبه، هفت بهمن در شهر قم برگزار گردید و حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسین متقی در این نشست گفته بود: این مرکز علمی با بهره‌مندی از طلاب با استعداد فراگیری علوم و معارف اسلامی توانسته هست آثار و برکات علمی ارزشمندی را در حوزه‌های متفاوت علوم اسلامی و انسانی بویژه انقلاب شکوه‌مند اسلامی رقم بزند.
    وی با بیان اینکه تاحالا ۱۰۸ انتهاء نامه با مبحث انقلاب اسلامی به صورت اختیاری توسط طلاب بیگانه این مرکز نگاشته شده هست، اضافه کرد: با همین مبحث ۱۴ طرح در حوزه‌های متفاوت گفتمان انقلاب اسلامی در دست اقدام هست که در آینده پرده برداری می‌شود.
    دیدار آیت‌الله اعرافی با طلاب حوزه علمیه شهر قم در مدرسه فیضیه
    آیت‎الله علیرضا اعرافی، مدری حوزه‌های علمیه، ۱۰ بهمن ماه، در دیدار صمیمی با طلاب حوزه علمیه شهر قم در مدرسه فیضیه با اشاره به طرح‎های وسیع حوزه در عرصه مدیریتی اظهار کرد: مدعی نیستیم که در دو سال و نیم گذشته همه کار‌ها را کرده‎ایم، لکن مدعی هستیم که در مسیر عمل به مطالبات رهبر معظم انقلاب، مراجع و علما و پی‎ریزی زیرساخت‎های لازم حرکت کرده‌ایم.
    وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته بود: در همین راستا باور داریم که هرگونه دگرگونی در حوزه باید بر پایه‌های درست و عمیق و صحیح سنت‌های عمیق حوزه بنا گردد و با حکمت و البته جسارت پیگیری گردد.
    نرم‌افزار «پاسخ مخصوص ولایت فقیه ۲» در شهر قم پرده برداری گردید
    مراسم پرده برداری از نرم‌افزار جواب مخصوص «ولایت فقیه۲» و نرم‌افزارهای مناسبتی «انقلاب ماندگار و کوثر۲» و تازه‌ترین آثار مکتوب «حکومت امام علی(ع)، هدف آفرینش انسان(پرسش‌ها و پاسخ‌ها)، مصاحف قرآنی، نقد مبانی تاریخ‌مندی قرآن و ارزیابی باستان گرایی و نو زرتشتی‌گری» امروز ۱۰ بهمن در شهر قم پرده برداری گردید.
    در این مراسم که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه شهر قم برگزار گردید، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رضایی مهر، ریاست مرکز پژوهش ها و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه شهر قم و سایر اساتید، طلاب و شخصیت‌های حوزوی حاضر بودند.
    انتهای پیام

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.