رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران با اشاره به این که سنت‌های عزاداری نشاط فرهنگی را در جامعه ایجاد می‌کند گفت: اگر آیین‌های عزاداری نبود پیام‌ها و عزاداری حسینی ۱۴۰۰ سال در هسته جامعه شیعی تداوم پیدا نمی‌کرد. به گزارششهرکریمه به نقل از مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، سید مجید امامی […]

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران با اشاره به این که سنت‌های عزاداری نشاط فرهنگی را در جامعه ایجاد می‌کند گفت: اگر آیین‌های عزاداری نبود پیام‌ها و عزاداری حسینی ۱۴۰۰ سال در هسته جامعه شیعی تداوم پیدا نمی‌کرد.

به گزارششهرکریمه به نقل از مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، سید مجید امامی با اشاره به نهادینه شدن آیین‌ها و المان‌های عاشورایی در عزاداری‌های محرم اظهار داشت: بدون تردید ناچار هستیم باورها و ادبیات دینی را در تمثال‌ها، نمادها و اشکال متنوع در نظر بگیریم هیچ دینی نمی‌تواند در جامعه انسانی وجود داشته باشد مگر آن چه در قالب بیان‌های متنوع ارتباط برقرار کند در تجربه‌های زمانی و مکانی تمثال‌ها و نمادهای فرهنگی متنوعی وجود دارد.

امامی عنوان کرد: اگر بخواهیم معارف قیام عاشورا و مظلومیت سیدالشهدا(ع) را جهانی کنیم بخش عمده از طریق اشکال و بیان‌های متنوع فرهنگی، آداب و رسوم نشانه‌شناختی و رسانه‌گری‌های اصیل است.

وی با بیان اینکه اگر از این تنوع‌ها استفاده شود به وجوه زیبایی‌شناختی مسئله توجه کردیم گفت: این گونه امکان جلب توجه افرادی که از سطح معرفتی و باورهای الهی مشهود برخوردار هستند فراهم می‌شود و فطرت‌های موحد را می‌توان از طریق هنر احیا و بیدار کرد.

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران بیان کرد: اگر این آیین‌ها نبود پیام‌ها و چنین عزاداری هزار و ۴۰۰ سال در هسته جامعه شیعی تداوم پیدا نمی‌کرد سنت عزاداری آزاده‌طلب، آزاده‌گرایانه، بسیار اعتراض‌گرایانه و سازنده است ولی سوزنده نیست و افسردگی ایجاد نمی‌کند بلکه می‌خواهد نشاط فرهنگی را به وجود آورد.

وی ادامه داد: مشکل ما این است که بی‌محابا و بدون مشارکت نخبگان در برهوت و خشکسالی ایده‌پردازی‌ها و نمادپردازی‌های نوگرایانه این اتفاقات روی داده و یک سری از آداب و رسوم بدون مغز درونی در شهرهای بزرگ از سوی گروه‌های مهاجر نمایش داده شده است.

امامی با بیان اینکه مشکل از زمانه و ویژگی‌های اجتماعی است تصریح کرد: مشکل را نباید به سوی مناسک، نمادها و تمثال‌های فرهنگی ببریم زمانی که تمام عزاداری را به تمثال و شمایل تبدیل می‌کنیم و تمام هنر یک گروه خاص در یک خیابان فرعی این است که صدها متر شمائل نصب کنند و ذره‌ای فرهنگ عزاداری را ترویج نکنند مشکل در این بخش از انسان شبهه مدرن است.

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: اگر مشکلی وجود دارد از انسان شبهه مدرن بدون وابستگی به سنت‌ها است پیکان انتقاد را باید به سمت شهروندان شبهه مدرن ببریم مشکل از این نمادها و مناسک نیست.

وی با بیان اینکه اوج مناسک عاشورایی، منبرها و روضه‌های سنتی است گفت: اگر از تنوع‌ها استفاده شود این گونه به وجوه زیبایی‌شناختی توجه می‌شود و امکان جلب توجه افراد که از سطح معرفتی و باورهای الهی محدود برخوردار هستند فراهم می‌شود و به این طریق می‌توان فطرت‌های بشری را از طریق هنر احیا کرد.

به گفته وی اگر نشانه‌ها خالی از معنا باشند هیچ اثر معرفتی و فرهنگی ندارند. خیمه‌های موجود در کوچه و خیابان، پرچم‌های قرمز در کنار سیاه از معنای تاریخی و بزرگی در قیام عاشورا غنی شدند و در آنها نهادینه و تزریق شده است باید در نظر داشت پرچم قرمز اوجی از معنا برای شیعه به همراه دارد.

امامی با بیان اینکه در زمینه علم‌گردانی مشکلی وجود ندارد گفت: معانی در چراغ و مرغ آزادگی علم قابل نشانه‌شناسی است علم‌کشانی بیهوده، تحمل وزن علم و تبدیل شدن آن به بازی بچه‌گانه و جوانانه در خیابان‌ها می‌تواند مورد نقد قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با تاسی به الگوهای موفق و ناب عزاداری وجوه معنوی و معنابخش عاشورا و پاسخ به شبهات و تقویت وجوه عقلانیت در منابر مذهبی می‌توانیم کار فرهنگی کرده و از برخی از وجوه آسیب‌زای نمادها، مناسک و رفتارها مذهبی پیشگیری کنیم.