مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم از ثبت ملی سوهان قم در سازمان مالکیت صنعتی ایران خبر داد.

به گزارش شهر کریمه، امیر طیبی نژاد اظهار داشت: ثبت ملی سوهان قم یکی از خواست‌ها و مطالبات اجتماعی مردم و تولیدکنندگان شیرینی سوغات قم بود که با حمایت این شرکت و همت عامل توسعه خوشه کسب‌وکار سوهان اجرایی شد.

وی بابیان اینکه با این اتفاق مبارک برای همیشه نام سوهان قم برای استان و در ایران ماندگار شد، گفت: محصولات و تولیدات مهمی در استان قم مانند فرش دستباف وجود دارد که وقتی به‌صورت تجاری در بازارهای خارجی حضور پیدا کرد متأسفانه توسط تولیدکنندگان سودجوی سایر کشورها مورد سوءاستفاده قرار گرفت و همین محصول باکیفیت پایین به نام قم تولید و عرضه شد.

طیبی نژاد این اتفاق نامبارک را عاملی مهم در بی‌ثباتی بازار محصولات قم ارزیابی کرد و گفت: طی چند سال اخیر نیز شاهد بودیم افرادی در نقاط مختلف کشور اقدام به تولید سوهان با نام قم و عرضه در بازار می‌کردند که از کیفیت بسیار پایینی نیز برخوردار بود که موجبات ضربه زدن به جایگاه واقعی این سوغات اصیل قم را فراهم می‌کرد.

وی از تلاش برای ثبت جهانی سوهان قم در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: مقدمه ثبت جهانی، ثبت ملی سوهان بود که طی مدت ۶ ماه توسط عامل توسعه خوشه، همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و همیاری‌های اتحادیه سوهان قم به ثمر نشست و در مرحله دوم برای ثبت جهانی آن نیز اقدامات مقدماتی در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم ثبت ملی سوهان استان را عاملی مهم برای نظارت جدی بر تولید و کیفیت این محصول در کشور دانست و خاطرنشان کرد: ثبت ملی سوهان به نام قم منافاتی با تولید این محصول در سایر استان‌ها ندارد و با این اتفاق فقط شرایط برای نظارت قانونی اتحادیه سوهان استان بر عدم استفاده از نام قم در تولیدات سایر استان‌ها را فراهم می‌کند.