×
×

«سپهر ۱۱۰»؛ سپر ارتباطی سپاه در برابر حملات الکترومغناطیسی

  • کد نوشته: 18975
  • [ad_1] به گزارش خبرنگار دفاعی شهرکریمه، صبح امروز (یکشنبه) از سامانه ارتباط تاکتیکی «سپهر۱۱۰» با حضور فرمانده کل سپاه رونمایی و تحویل یگان‌های مردم پایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. این سامانه، علاوه بر برطرف کردن نیازهای ارتباطی فرماندهان در شرایط خاص، متحرک است و قابلیت نصب بر روی کلیه وسایل متحرک زمینی، هوایی و […]

    «سپهر ۱۱۰»؛ سپر ارتباطی سپاه در برابر حملات الکترومغناطیسی
  • [ad_1]

    به گزارش خبرنگار دفاعی شهرکریمه، صبح امروز (یکشنبه) از سامانه ارتباط تاکتیکی «سپهر۱۱۰» با حضور فرمانده کل سپاه رونمایی و تحویل یگان‌های مردم پایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

    این سامانه، علاوه بر برطرف کردن نیازهای ارتباطی فرماندهان در شرایط خاص، متحرک است و قابلیت نصب بر روی کلیه وسایل متحرک زمینی، هوایی و دریایی را هم دارد.

    بیشتر بخوانید:

    شکستن انحصار قدرت‌های بزرگ در عرصه فناوری‌های پیشرفته ارتباطی

    سامانه ارتباطات تاکتیکی «سپهر۱۱۰» سپاه رونمایی و تحویل یگان‌های مردم‌پایه شد

    «سپهر۱۱۰» مجهز به لایه‌های متعدد ارتباطی از جمله ارتباطات دیجیتال راه دورHF و شهری، محلی و منطقه‌ای شامل سامانه های ارتباطیV/UHF، دیجیتال، امن، مولتی‌باند(چند بانده)، مولتی‌چنل(چندکاناله)، Ds ،FH، ادهاک، سلولار، مقاوم و با قابلیت های رومینگ شبکه‌ای و ریموت پذیر با پهنای باند مورد نیاز برای انتقال صوت، دیتا و تصویر می باشند.

    اما مهمترین ویژگی این سامانه ارتباطی را می‌توان امنیت ارتباطاتی که در بستر آن برقرا می‌شود برشمرد؛ چراکه برابر اطلاعات اعلام شده این سامانه قابلیت مقابله با انواع جنگ الکترونیک را دارد و در برابر شنود، هک، فریب، اختلال و اقدامات EMP مقاوم است.

    ** EMP چیست؟

    EMP یا Electromagnetic pulse در حقیقت به گونه‌ای از تسلیحات الکترومغناطیسی گفته می‌شود که با انفجار خود پالس بسیار بزرگی را در محیط پیرامونی منتشر می‌کنند و این پالس‌ها با نفوذ به سیستم‌های الکترونیکی قادر به تخریب عملکرد آن‌ها خواهند بود، در اصطلاح عموم به این گونه تسلیحات بمب های الکترومغناطیسی گفته می‌شود.

    هسته اصلی بمب‌های الکترومغناطیسی یا EMP در واقع همان منابع تولید پالس الکترومغناطیسی با توان بـالا و فناوری مایکروویو نیرومند است.

    ساختار بمب‌های EMP یک لوله توخالی رسانا است، که حکم هسته سـیم پیچ بمب‌ EMP را نیز دارد، در داخل این هسته مواد منفجره و چاشنی الکتریکی قرار دارد که درست در لحظه انفجار بمـب، مدار الکتریکی نیز به کار می افتد و میدان مغناطیسی حاصل از کارکرد مدار الکترونیکی در یـک میـدان انفجاری قرارگرفته، و انفجار میدان الکترومغناطیسی رخ می دهد.


    اجزای یک بمب الکترومغناطیس

    انفجار یک میدان مغناطیسی بسیار قوی، می‌تواند در کسری از ثانیه قدرت الکتریکی بسیار بالایی را در کلیه مواد هادی پیرامون خود القا کند و بطور کلی تمام آنها مانند شبکه‌های برق، اتومبیل، هواپیما، سیستم های ارتباطی و کامپیوتری را مختل و از کار بیاندازد. این میدان مغناطیسی روی انسان به عنوان یک هادی الکتریکی نیز موثر می باشـد، ولـی ایـن تأثیر بسیار محدود و مقطعی است و بدن جز در موارد خاص، قدرت مقاومت در برابر آن را دارد.


    عملکرد انفجاری بمب الکترومغناطیس

    بدین ترتیب با بکارگیری سامانه ارتباطی «سپهر۱۱۰» توسط سپاه پاسداران، عملا تهدید ایجاد اختلال در ارتباطات رزمی و تاکتیکی با استفاده از تسلیحات الکترومغناطیسی توسط دشمن از بین خواهد رفت.

    سرعت بالا، انعطاف پذیری، بکارگیری سامانه ها بدون خودرو بر روی شناورها و یا قابلیت انتقال به نقاط مرتفع و کلیه مناطق مورد نظر و بهره‌برداری از آنها در هر نوع شرایط آب و هوایی، محیط جغرافیایی و عملیات، امکانات زیستی و اپراتوری لازم در شرایط ثابت و سیار و با امکان استفاده از منابع تغذیه متنوع از جمله ویژگی‌های دیگر این سامانه است.

    انتهای پیام/

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.