سرویس سیاست مشرق- روزنامه ها در لابه لای گزارش ها و سرمقاله ها، قسمتی از صفحات خود را به خبر ها روزهای گذشته یا خبر ها مخصوص اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنان اشاره می کند. ****** کیهان شما نبودید که می اظهار کردید ریشه مشکلات اقتصادی مدیریت هست؟! ریاست جمهور در […]

سرویس سیاست مشرق- روزنامه ها در لابه لای گزارش ها و سرمقاله ها، قسمتی از صفحات خود را به خبر ها روزهای گذشته یا خبر ها مخصوص اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنان اشاره می کند.

******

کیهان

شما نبودید که می اظهار کردید ریشه مشکلات اقتصادی مدیریت هست؟!

ریاست جمهور در حالی عامل کلیدی مشکلات اقتصادی کشور را تحریم های آمریکا و عوامل بیگانه می داند که در ششم خرداد سال ۹۲ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بر خلاف سخنان امروزش بیان کرد: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی گردد.»

» به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از رجانیوز، حسن روحانی در مراسم تجدید بیعت هیئت دولت با آرمان های امام خمینی (ره) در حرم مطهر، در قسمتی از گفت وگو هایش عامل کلیدی مشکلات اقتصادی کشور را تحریم های آمریکا دانسته و اظهار کرد: «مشکلات ما عمدتاً به فشار آمریکا و اذنابش بر می گردد، نباید به جای محکوم نمودن آمریکا کسی دولت خدمت گزار یا نظام بزرگ اسلامی را سرزنش کند.»

» با این وجود، روحانی در ششم خرداد سال ۹۲ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بر خلاف سخنان امروزش بیان کرد: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی گردد.»

» گرچه اکنون روحانی و وزرایش برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی و بی تدبیری دولت، عوامل بیگانه را ریشه عمده مشکلات می دانند، اما سخنان روحانی در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، نقض کننده نظرات کنونی وی و کابینه اش هست.

چنانچه هفت خرداد سال ۹۲، روحانی در برنامه دیدگاه شبکه یک سیما، ناکارآمدی دولت (دولت پیش از خود) را عامل کلیدی مشکلات دانسته بود: «مشکل کجاست؟ عدم مشورت، بی ثباتی در مدیریت و خودشیفتگی مشکل دولت گذشته بود؛ مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش، قدرت آینده نگری را قصد دارند. دولت تدبیر و امید قادر هست مشکلات را حل و فصل کند.»

این درحالی هست که روحانی که در ۲۱ آذر سال کنونی در مورد ارتباط تحریم ها و اقتصاد کشور بیان کرد: «اکنون در مقطع تحریم هستیم و در مقطع تحریم به صورت طبیعی مردم با مشکلاتی رو به رو می باشند؛ یک نوع جنگ اقتصادی و روانی هست و توان نداریم بگوییم شرایط عادی است»

»اکنون که نه دولت قبلی وجود دارد تا روحانی تقصیرات را حواله اش کند و نه مشکلات عمده کشور حل شده هست، ریاست جمهور و بعضی از وزرایش، فشارهای آمریکا را عامل حل نشدن مسئله های اقتصادی مردم می دانند. البته نباید منکر این گردید که تحریم های آمریکا بر اقتصاد کشور اثر دارد، اما در قیاس با بی عملیِ دولت، این عوامل بیگانه ناچیز می باشند.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اقشار متفاوت مردم که در ۲۲ مرداد ۹۷ برگزار گردید نیز موید این هست که ریشه عمده مشکلات کشور را باید در داخل جستجوکرد: «کارشناسان اقتصادی و زیادی از مسئولین بر این مسئله متفقند که عامل این مسئله بیگانه نیست، درونی هست. نه اینکه تحریم ها اثر نداشته باشد اما عمده اثرگذاری ذی ربط به عملکردهاست. اگر عملکردها خوب تر و با تدبیرتر و بهنگام تر و قویتر باشد، تحریم ها اثر زیادی نمی گذارد و می گردد ایستاد.»

دویچه وله: INSTEX منحصرا کانال مبادله غذا و داروست

» ارگان رسمی دولت آلمان به عنوان مدیر کانال مالی نامیده شده به INSTEX تصریح نمود این کانال منحصرا دربردارنده مبادله غذا و دوا می گردد.

وبسایت دویچه وله آلمان درج کرد: این سیستم که تا پیش از این «سازوکار مخصوص مالی» یا SPV (مخفف Special Purpose Vehicle) نامیده می گردید، اکنون نام جدیدی به خود گرفته هست: «ابزار پشتیبانی از مبادلات تجاری» یا INSTEX.

سیستم جدید، در حقیقت مثل یک شرکت تسویه وجوه اروپایی برای ایران عمل می نماید تا امکان انجام مبادلات تجاری شرکت های اروپایی را با ایران فراهم آورد. در حقیقت، «ابزار پشتیبانی از مبادلات تجاری» مثل طرحی برای معاملات پایاپای بیرون از حوزه سیطره آمریکا بر اقتصاد جهانی کار می کند.

قرار نیست که این سازوکار دربردارنده مبادلات مالی متاثر از فروش نفت، به عنوان کلیدی ترین مرجع درآمد ارزی ایران گردد.

آیا «ابزار پشتیبانی از مبادلات تجاری» نتیجه بخش خواهد بود؟ دویچه وله در جواب این سوال درج کرد: به رغم ثبت رسمی این سازوکار، هنوز جزئیات فنی زیادتر و دقیق تری باید روشن گردد.

از جنبه دیدگاهی، و فارغ از آنچه عملا توان دارد اتفاق افتد، قرار هست این سازوکار برای شرکت های اروپایی مثل سپری در مقابل مجازات های ذی ربط به نقض تحریم های اعلام گردیده از سوی آمریکا عمل کند. با این همه، شرکت ها و بانک هایی که با آمریکا تجارت می کنند امکان دارد از ترس مجازات های آمریکا مایل به انجام تجارت با ایران نداشته باشند. زیادی از شرکت های اروپایی، در عکس العمل به همین تحریم ها بازار ایران را ترک کرده اند.

هدف اولیه «ابزار پشتیبانی از مبادلات تجاری» شرکت های کوچک و متوسط اروپایی هست و حدس می گردد که ظرفیت مبادلات این شرکت ها با ایران نیز چندان بزرگ نباشد.

دویچه وله در ادامه درج کرد: تهران ناامیدی و یاس خود از اقدام نماید اروپا برای مبارزه با تحریم های آمریکا را مخفی نکرده، اما همزمان اعلام نموده که تا وقتی که از منفعت های اقتصادی وعده داده شده در برجام برخوردار گردد، به تعهداتش پایبند خواهد ماند. علی اکبر صالحی، ریاست سازمان انرژی هسته ای ایران، قبل تر بیان کرد: «اگر ما نتوانیم نفت خود را به فروش برسانیم و یا مبادلات مالی انجام دهیم، ابقای در برجام فایده ای برای ما نخواهد داشت.»

ناخشنودی فعالین اقتصادی از دولت ربط به تحریم ها ندارد

» ارگان حزب کارگزاران دلایل ناخشنودی کارآفرینان و فعالین بخش خصوصی از دولت را بررسی کرد.

سازندگی درج کرد: اواخر مهر سال کنونی، اتاق بازرگاین تهران در یک نظرسنجی از ۶۰۰ فعال اقتصادی سؤال کرد «کدام یک از ارگان های دولتی را مخل فعالیت اقتصادی می دانند؟» ۳۰ درصد آنان سازمان امور مالیاتی، ۲۷ درصد بانک ها، ۲۶ درصد گمرک و ۱۳ درصد هم سازمان تامین اجتماعی را در مشکلات فضای اکتساب و کار دخیل دانستند. ۱۹ ۱۹ درصد هم هر چهار نهاد را به عنوان مقصر نام بردند.

همین نظرسنجی نشان می دهد فعالین بخش خصوصی از تصمیم های اقتصادی بازوهای کلیدی دولت مثل بانک مرکزی، گمرک و سازمان امور مالیاتی راضی نیستند.

ریشه این ناخشنودی را میتوان در شاخص های کلان اقتصادی دست کم طی ۹ ماه ذشته جست وجو کرد؛ در این مدت، نرخ ارز افزایش دست کم ۳ تساوی داشته، ارزش مبادلات تجاری نسبت به مدت همانند سال گذشته حدود ۶ درصد کمتر شده، تورم استفاده کننده با رشد بیشتر از ۲ برابر نسبت به اوایل سال به ۲۱/۲ درصد دست یافته، تورم تولید کننده در دوازده ماه منتهی به آذر ماه با ۳۰/۶ درصد افزایش روبه رو بوده، نرخ بیکاری در پاییز ۹۷ نسبت به فصل همانند سال گذشته تحولی نداشته اما در تابستان ۰/۷ درصد رشد نموده و رقم سه میلیون و ۳۳۰ هزار نفر را به جا گذاشته هست و… تمام این شاخص های کلان نشان می دهد دولت در کنترل بحران های اقتصادی چندان موفق عمل نکرده هست.

عمده ناخشنودی فعالین اقتصادی ذی ربط به سیستم نیما و تخصیص ارز هست اما مشکلات آنان بیشتر از اینهاست؛ صادر کردن بخشنامه های متعدد و گاه متناقض، جلوگیری از صادرات بعضی اقلام، عدم ترخیص مواد اولیه از گمرک، نرخ گذاری غیرمنتطقی فرآورده ها تولیدی، جریمه های سازمان تأمین اجتماعی، آیین نامه های منتعدد سازمان امور مالیاتی، فرآیندهای پیچیده و زمان بر سیستم مالیاتی، مشکلات واردات مواد اولیه و فرآیند پیچده پیمان سپاری ارزی.

ریاست اتاق بازرگانی تهران در ۴۸ امین نشست هیئت نمایندگان این تشکل با بیان اینکه همه روزه ده ها شکایت از سوی فعالین اقتصادی به سبب شرایط بد فضای اکتساب و کار به اتاق تهران می رسد، اظهار کرد: «افراد از موانع زیادی که فعالیت های اقتصادی، تجاری و صنعتی را مختل کرده هست، بیان می کنند. ما گرچه با بحث تحریم ها روبه رو هستیم اما مشکلات و بوروکراسی داخلی زیادتر از تحریم مشکل ایجاد نموده هست.

مسعود خوانساری، بزرگترین چالش های موجود در مسیر فعالیت های اقتصادی را برشمرد و اضافه کرد: «گردش ثبت سفارش، چالش های زیادی را ایجاد نموده و یکی از موانع کلیدی پیش روی تولید کنندگان شده هست.

پیشنهاد ما این هست که مدت ثبت سفارش افزایش پیدا نماید و به شش ماه برسد و قابل تمدید تا ۳ ماه باشد تا فعال اقتصادی کمتر در چرخه های بوروکراتیک وزارت صنعت، معدن و تجارت معطل گردد. مشکل دیگر ابقای مواد اولیه و ماشین ادوات در گمرکات کشور هست که در آنجا انبار شده.

درخواست ما این هست که هر چه سریع تر تعیین تکلیف و مجوز خارج شدن آنان صادر گردد تا کارخانه ها و واحدهای تولیدی بتوانند فعالیت خود را دنبال کردند.

جهان صنعت: دولت مقصر نابسامانی اقتصادی هست

یک روزنامه اصلاح طلب می گوید اشتباه های راهبردی دولت، دلیل شرایط نابسامان اقتصادی هست.

روزنامه جهان صنعت با اشاره به رکود تورمی می نویسد: مرکز پژوهش های مجلس در گزارش موخر حدس کرده رشد اقتصادی سال آینده در خوش بینانه ترین حالت منفی ۵/۴ درصد و در بدبینانه ترین حالت منفی ۵/۵ درصد باشد.

اتاق بازرگانی تهران نیز در جدیدترین بررسی های خود با تحلیلی همانند بر حدس رشد منفی اقتصادی در سال آینده صحه گذاشت. طبق بررسی های صورت گرفته، متغیرهای موجود در حوزه تولید ناخالص داخلی همچنان فاصله اش را با روند رشد سال ۱۳۹۰ ادامه می دهد و احتمالاً شاخص های تولید در هر سه حوزه کلیدی منفی باقی می ماند.

به نظر می آید خطای راهبردی دولت در بروز شرایط وخیم اقتصادی، در اتخاذ سیاست هایی بوده که چشم انداز مثبت اقتصادی را مخدوش کرده و ضعف در گذر از دوره های صعب العبور اقتصادی را ناممکن ساخته هست.

اما به چه سبب دولت مایل به تغییر مشی سیاست گذاری اش از خود نشان می دهد؟ به نظر می آید آنچه در طول سال های موخر به بروز بحران های خودساخته دامن زده، وجود سیاست های مبتنی بر رانت و زد و بندهای سیاسی و رانتی هست که امروز در شرایط وخیم اقتصاد خودنمایی می کند.

برخورداری از درآمدهای سرشار نفتی که به بروز رانت های وسیع در بدنه سیاست گذاری دولت انجامیده، اکنون و به دنبال تحریم ها و ضعف در صادرات نفت، دولت را در یک بن بست وسیع اقتصادی قرار داده و سیاست گذار را در تله سیاست هایش دستخوش کرده هست.

گدایی از غرب خوب بود یا ارزآوری از ونزوئلا؟!

روزنامه کارگزاران در سر مقاله ای که اخیراً در باب کودتای آمریکایی در کاراکاس منتشر نمود ونزوئلا را کشوری خوانده هست که افتخار کشف آن با احمدی نژاد بوده هست.

روزنامه قدس با اشاره به این مبحث می نویسد این گزاره که به وسیله تکرار در رسانه ها و ضعف حافظه تاریخی در بین عوام نیز بسیار رایج هست گزاره ای نادرست هست. آغاز اوج گیری دوران ارتباط ایران با ونزوئلا به انتهای دوران ریاست جمهوری دولت هشتم (خاتمی) و بی نتیجه ماندن تقلاهای دولت وقت در جلب توجه دولت های غربی برمی گردد.

وقتی آمریکای جورج بوش که در غرب و شرق ایران در عراق و افغانستان حضور نظامی داشت بعد از سال ها کوشش دولت وقت برای تنش زدایی با استفاده از امتیاز دادن به غرب با کانون شرور خواندن ایران آغاز به خطر جدی برای حمله به کشور کرد و گربه رقصانی های اروپایی ها در مقابل عقب نشینی متعدد دستگاه دیپلماسی بیگانه کشور نیز دولت وقت را ناامید کرد، ونزوئلای انقلابی چاوز در قلب آمریکای لاتین مبدل به وسیله ایجاد موازنه با غرب گردید و در دوره ای کوتاه در انتهای دولت وقت سه سفررئیس جمهور وقت به ونزوئلا نشانه ای از گسترش روزافزون ارتباطات دو طرف بود.

البته در دوره احمدی نژاد، روی کار آمدن دولت های چپ در سایر کشورهای این منطقه مثل آرژانتین، برزیل، بولیوی و هندوراس و تحکیم ارتباطات با ونزوئلا و کوبا، نفوذ ایران در آمریکای لاتین را بیشتر از پیش توسعه داد و منفعت های اقتصادی، سیاسی و راهبردی زیادی را از طریق توسعه سیاست جنوب-جنوب برای ایران حاصل کرد.

واگذاری قراردادهایی مثل ایجاد کارخانه ساخت تراکتور و ساخت مجتمع های مسکونی توسط ایران در ونزوئلا نمونه ای از بهره گیری اقتصادی ایران از این تعاملات اقتصادی بود که از یکسو وسیله حمله رسانه های غربگرای ونزوئلا به دولت چاوز می گردید و در سوی دیگر هم رسانه های غربگرای ایرانی به آن حمله می کردند.

با توسعه این ارتباطات کار به آنجا رسید که کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۱ بودجه ای ۸۰ میلیون دلاری برای مبارزه با نفوذ ایران در حیاط خلوت پیشین دولت خود تصویب کرد اما روی کار آمدن دولتی غربگرا و تغییر سیاست دستگاه دیپلماسی کشور به سیاست جنوب-شمال عملا آنچه کنگره آمریکا به دنبال آن بود را بدون احتیاج به هزینه چندانی پژوهشگر نمود. در حقیقت میتوان اظهار کرد، گرچه توسعه نفوذ ایران در ونزوئلا و آمریکای لاتین تا حد زیادی به دوران دولت های نهم و دهم برمی گردد ولی به نظر اگر قرار باشد سخن از کشف ونزوئلا باشد، داستان به پیش از احمدی نژاد برمی گردد.

کانال مملو از تهی اروپا و کذب گل درشت روزنامه زنجیره ای

روزنامه های زنجیره ای بدون پایین ترین اعتنا به واقعیات، به ماموریت بزک بدعهدی های اروپا ادامه می دهند.

در این باره روزنامه آرمان به قلم مهدی پازوکی مدعی گردید: اجرای سازوکار اروپایی ها برای آسان سازی تجارت اروپایی ها با ایران و فروش نفت بسیار توان دارد مفید فایده واقع گردد. استراتژی ایران باید ارتباطات تجاری زیادتر با اروپا و خصوصاً آلمان و فرانسه باشد.

آلمان به جهت اینکه بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا و چهارمین قدرت اقتصادی جهان هست. فرانسه نیز به جهت عضویت در شورای امنیت و تاثیر در اتحادیه اروپا. بنابراین به نظر می آید که اگر بتوانیم فروش کالای خود را به اروپا در حسابی حفظ کنیم و نیازهای خود را از اتحادیه اروپا تهیه کنیم.

وی اضافه می کند: اروپایی ها از طریق همین SPV که بحث بانک های مرکزی کشورهای اتحادیه اروپا هست در حال تشریح مکانیزمی می باشند که بتوانند با ایران ارتباط ایجاد کنند. از این حیث ایران باید با گشاده دستی، منطق کارشناسی و استفاده از موقعیت به سمت استفاده مطلوب از این سازوکار حرکت کند نه اینکه به سوی خودتحریمی برود.

به نظر می آید که اگر این سازوکار به اجرا برسد، توان دارد گشایشی در احتیاج کالاهای ایران از بازارهای اروپایی به دنبال داشته باشد. مسلماً سازوکار اروپایی ها توان دارد تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران و ارتباطات ایران و اروپا داشته باشد. بنابراین در شرایطی که آمریکا روزانه تحریم های خود را بر بر علیه ایران زیادتر می کند قطعاً SPV توان دارد موثر باشد. چون که طبق آن توان داریم قسمتی از نفتمان را به اتحادیه اروپا صادر کنیم.

ادعای روزنامه آرمان در حالی هست که اروپایی ها خرید نفت از ایران را متوقف کرده اند و کانال ادعایی آنان نیز صرفاً قرار هست مبادله کالا و غذا را دربردارنده گردد.

اطلاعیه ۳ کشور اروپایی در مورد کانال نامیده شده به INSTEX تصریح می کند: «گام اول بر معاملات دارویی و غذایی معطوف هست. اجرای این کانال رویکرد تدریجی خواهد داشت… اروپا توقع دارد ایران سریعاً همه عناصر برنامه اقدام FATF خود را اجرا کند، چون که INSTEX طبق استانداردهای FATF کار خواهد کرد.»

ایران

کارتون «آقامحمد تقی» در سالروز ولادت مصباح یزدی

»خبر اول اینکه، درحالی که پیشینه مبارزات انقلابی آیت الله مصباح یزدی با رژیم شاهنشاهی در سال های گذشته به طور مستمر محل بحث و اختلاف منتقدان و قبول کنندگان او بوده، شبکه «پویا» (شبکه مخصوص کودکان) بمناسبت سالروز ولادت این چهره روحانی انیمیشنی در مورد او پخش کرد.

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از «ایران» این کارتون که ۱۱ بهمن ماه در شبکه پویا پخش گردید، به زندگی «یک پسر نازنین به نام محمدتقی» می پردازد که در شهر یزد «هر روز در کوچه و خیابان زورگویی پادشاه به مردم را می دید و غصه می خورد.» » مطابق ادعای این کارتون او «یک روز به خودش قول داد باید خوب درس بخوانم تا بتوانم به بابا مامان و مردم کشورم کمک کنم و آنان را از دست این انسان های ظلم کننده رهایی دهم.»

»این انیمیشن با اشاره به اینکه «آقامحمد تقی به قولش عمل کرد و به حوزه علمیه شهر قم رفت» مدعی شد که «یکی از معلمان خوب او امام خمینی بود… آقامحمد تقی عاشق امام خمینی گردید و سال ها سر کلاس درس وی شرکت نمود تا چیزهای بیشتری یاد بگیرد.

آقامحمد تقی سخن های امام خمینی را خوب یاد می گرفت و روی کاغذ می درج کرد و یواکشی به بقیه مردم می داد تا آنان هم سخن های امام را بخوانند و یاد دریافت کنند. گاهی هم برای مردم سخنرانی می کرد و از زورگویی های رضاشاه و پسرش برای مردم تشریح می کرد…این طور بود که مردم به فرمان امام خمینی به خیابان ها آمدند و تظاهرات کردند.»

ایران نیتی برای حمله سریع به اسرائیل ندارد!

»خبر دیگر اینکه، روزنامه اسرائیلی «معاریو» در گزارشی، نزاع نیابتی اسرائیل با ایران و سوریه، به جای بعضی دولت های عربی را اشتباه قرائت کرد و مدعی گردید که «ایران نیتی برای حمله سریع به ما ندارد؛ به همین خاطر، تعیین زمانی برای آغاز جنگ با ایران، اشتباه محض هست.»

»به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از انتخاب، در این گزارش با اشاره به بغض های اسرائیل، چه در حمله به سوریه و نیز رایزنی دیپلماتیک با دولت ترامپ برای افزایش فشار بر ایران، آمده هست که دو دولت ایران و سوریه «هیچ گونه فعالیتی در جبهه های شمالی بر علیه ما ندارند.»

»این روزنامه به مسئولین رژیم اسرائیلی سفارش کرده که «نباید با کارهای نسنجیده خود، پشتیبانی امنیتی روسیه را از دست داده و حمله های خود به دولت سوریه را متوقف نماییم. در این شرایط خوب تر آن هست که به دنبال توافق با روسیه و امریکا، بر سر متوقف نمودن سیطره ایران بر سوریه باشیم.»

«هوندا» سوارانی که لکسوس فروش شده اند

»دست آخر اینکه، حسام الدین آشنا، مشاور ریاست جمهوری در «توئیتر» درج کرد: «به یاد دارا باشیم بازاریان قدیمی که امروز لکسوس سوارند همان روز اول هم بلیزر سوار بوده اند. اما به چه سبب از کسانی سخن نمی گویید که روزهای اول با هوندا ۱۲۵ آمدند ولی امروز لکسوس فروش و مال سازند.»

»محسن رفیق دوست، عضو هیأت امنای بنیاد مستضعفان، در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد که «یک لکسوس دارم که ۱۰ پارسال حدود ۲۰۰ میلیون تومان خریدم که به علت سفرهای فراوان آن را خریدم.» » او ۱۲ بهمن ۵۷ راننده خودروی بلیزر حامل امام (ره) بود.

خراسان

آپارتمان های اضافی دولتی در تهران را بفروشید

یک مقام مسئول با ارسال نامه ای برای تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، به آنان متذکر شده هست با توجه به اختیارات اعطا شده به دولت در بند “ب” یک مقام مسئول با ارسال نامه ای برای تعدادی از ادارات و سازمان های دولتی، به آنان متذکر شده هست با توجه به اختیارات اعطا شده به دولت در بند “ب” تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و نیز ارزش واگذاری دارایی های اضافی بر احتیاج دستگاه های اجرایی، به شناسایی اموالی که جزء این مصادیق قرار می گیرند – من جمله وجود آپارتمان مسکونی یا اداری در پایتخت که استفاده ضروری از آنان انجام نمی شود- اقدام و درخواست های ذکر شده را برای سیر مراحل بررسی و تصویب به هیئت وزیران عرضه کنند.

آرمان

خدمه سانچی از کشتی خارج نشده بودند

شنیده گردید که محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به مدعیات طرح شده در مورد زنده بودن خدمه کشتی سانچی، گروگان گرفتن آنان و ارتباط با خانواده ها اظهار کرد: مطرح شدن چنین مسائلی بازی کردن با احساس های خانواده شهدا سانچی و سوء استفاده از احساس های آنهاست.

وی اضافه کرد: بنده از مسئولین امنیتی درخواست کردم به این مسأله ورود نمایند و با افرادی که خاطره خانواده های شهدای سانچی را مشوش می کنند، برخورد نمایند. ریاست کمیسیون عمران اظهارکرد: بر طبق اطلاعات جعبه سیاه هیچ نشانه ای از خارج شدن خدمه سانچی از کشتی وجود ندارد.

سکوت وزیر ارشاد در مقابل یک شایعه

شنیده گردید که وزیر ارشاد در حاشیه یک مراسم در جواب به سؤالی مبنی بر شایعه کناره گیری یا کناره گیری خود از مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفاً به این جمله اکتفا نمود: من برای پاسخگویی به سؤالات شما در راستای هنرهای تجسمی به اینجا آمده ام.

سکوت سید عباس صالحی در مقابل این شایعه در حالی هست که بعضی رسانه ها در روزهای موخر خبر از وداع قریب الوقوع او از وزارت ارشاد داده اند.

عکس العمل آشنا به لکسوس سواری رفیق دوست

شنیده گردید که مشاور ریاست جمهور به لکسوس سواری رفیق دوست در کانال خود عکس العمل نمایش داد. حسام الدین آشنا در کانال خود درج کرد: «به یاد دارا باشیم بازاریان قدیمی که امروز لکسوس سوارند، همان روز اول هم بلیزرسوار بوده اند.

عیب ندارد از آنان انتقاد کنیم اما به چه سبب از کسانی سخن نمی گویید که روزهای اول با هوندا ۱۲۵ آمدند ولی امروز لکسوس فروش و مال سازند؟ محسن رفیق دوست عضو هیأت امنای بنیاد مستضعفان اخیراً گفته هست لکسوس دارد. او کسی بود که ۱۲ بهمن ۵۷، امام (ره) را سوار بر یک بلیزر از فرودگاه به بهشت زهرا برد.»

FATF مبحث بحث کوچه و خیابان نیست

»شنیده گردید که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: افرادی که تریبون دارند، اکنون اصولگرا یا اصلاح طلب می باشند، بدانند اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام فارغ از فضاسازی های سیاسی دارند کار کارشناسی انجام می دهند. وی اضافه کرد: اعضای مجمع، مصالح کشور را در نظر می گیرند.

مبحث FATF بحث عمومی و کوچه و خیابان نیست لکن مجمع تشخیص مصلحت نظام با درنظر گرفتن تمام جوانب کارشناسی نظر خود را اعلام خواهد کرد. غلامرضا مصباحی مقدم خیلی از این نوع مشی سیاسیون گلایه مند هست، او معتقد است که جای طرح موضوعات کارشناسی در تریبون های رسمی نیست.

بستن حساب هزاران عضو ایرانی و روس در توئیتر

شنیده گردید که توئیتر و فیس بوک روز پنج شنبه در اقدامی هماهنگ هزاران حساب کاربری را که بنا بر ادعای آنان از داخل ایران، روسیه و ونزوئلا برای نشر خبر ها بر علیه سیاست های آمریکا فعالیت می کردند، حذف کرده اند.

توئیتر و فیس بوک درگفت وگویی افشاگرانه اعلام نمودند که با سازگاری قبلی حساب کاربری هزاران عضو را در بعضی کشورهای بیگانه (ایران، روسیه، ونزوئلا) به سبب نشر خبر ها غیرواقعی در دوران انتخابات میان دوره ای آمریکا در سال ۲۰۱۸ حذف کردند.

فیس بوک در اقدامی هماهنگ با توئیتر، ۷۸۳ حساب کاربری را که به اتهام «رفتار ساختگی و هماهنگ» از طرف ایران حذف نمود.

هدیه احمدی نژاد به کی روش

شنیده گردید که محمود احمدی نژاد در ارتباط تلفنی با کارلوس کی روش، از زحمات و خدمات وی در هشت سال گذشته تقدیر و تشکر نمود.

وی در این ارتباط تلفنی از زحمات کادر فنی و سرپرستان تیم ملی فوتبال و تلاش های تمجید برانگیز جوانان شایسته این تیم تشکر نمود و اظهار کردند: مردم قدرشناس ایران اهتمام و کوشش ملحق شده و وسیع کادر فنی و بازیکن های تیم ملی فوتبال ایران را ارج می نهند و به این امر واقفند که شرایط همیشه آن طور که توقع دارند، پیش نمی رود.

نماینده احمدی نژاد به رسم یادبود و قدردانی از سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، هدیه ای را به آقای کی روش تقدیم کرد.

توضیح در مورد مزارع کاشت خشخاش

شنیده گردید که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، در حساب توئیتری خود درج کرد: « گزارش پژوهشگاه فضایی در مورد کاشت خشخاش دقیق و با جزییات هست. از ریاست محترم پلیس مبارزه با مواد مخدر دعوت نمودم با حضور در پژوهشگاه فضایی این اطلاعات را ملاحظه نمایند و با استقبال وی رو به رو گردید.

دانش فضایی کشور در خدمت پلیس با اقتدار و شهید داده در راه مبارزه با سوداگران مواد مخدر هست.» » گفتنی هست که ریاست پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اعلام کرده بود: «ما در ایران مزرعه خشخاش آن هم به پهنه ۷۰ هکتار نداشته و نداریم و تاحالا مطلب مستندی در این مورد نیز به دست ما نیامده هست.»

حمله یک معتاد به کارمند شهرداری شیراز

»شنیده گردید که ریاست اداره پیشگیری و ساماندهی عارضه های اجتماعی شهرداری شیراز، وارد شدن جراحت عمیق چاقو توسط یک معتاد به کارمند این اداره را تأیید کرد.

یوسف آفرینی اظهار کرد: در کمال تأسف گاهی معتادان متجاهر در برخورد با کارمندان فوریت های اجتماعی شهرداری در صدد پرخاش، فرار یا پرت سرنگ آلوده خود بر می آیند زیرا از پاک شدن و معالجه هراس دارند.

وی اضافه کرد: به همین سبب در طول ماه کارمندان فوریت های اجتماعی شهرداری شیراز توسط بعضی از معتادین متجاهر مورد حمله قرار می گیرند که یکی از این مورد ها هفته گذشته منتج به جراحت عمیق بر روی دست یکی از کارمندان توسط یک معتاد با ضرب چاقو گردید.

بازداشت عوامل فراری دادن مجرم از بیمارستان

شنیده گردید که افرادی که مدتی قبل اقدام به فراری دادن یکی از همدستان خود از بیمارستان امام خمینی (ره) کرده بودند ستگیر گردیدند. به دنبال این حادثه، تیم مخصوص در پلیس رسیدگی به مبحث را در دستورکار خود قرار داد.

سردار حسین رحیمی ریاست پلیس پایتخت با تأیید این خبر اعلام نمود: اعضای این گروه که اقدام به فراری دادن این متهم کرده بودند شناسایی و بازداشت شده اند و جزئیات آن بزودی اعلام خواهد گردید.

از بیشتر از ۱۰۰ کشور طلبه در شهر قم داریم

شنیده گردید که ریاست ستاد اقامه نماز در نخستین اجلاس ملی مهدویت و انقلاب اسلامی اظهار کرد: آیا می گردد قانون خداوند اجرا گردد؟ بله، قوانینی که به امضای شورای نگهبان می رسد، قانون اسلامی هست؛ آیا می گردد که مردم متحول شوند؟

بله، در جبهه جوانانی بودند که دوچرخه خود را به برادرشان نمی دادند اما متحول گردیدند و جان خود را فدای اسلام کردند؛ روزانه تعدادی ریزش و تعدادی رویش می کنند، در حال حاضر از بیشتر از ۱۰۰ کشور طلبه در شهر قم داریم.

محسن قرائتی اضافه کرد: گفته می گردد دنیا باید مملو از نا عدالتی گردد تا امام زمان (عج) ظهور کند، پس همه نا عدالتی کنند تا ظهور اتفاق افتد، این سخن اشتباه هست، برای این کار لازم نیست همه مردم نا عدالتی کنند، اینکه چند نفر مثل صدام در دنیا وجود دارا باشند دنیا مملو از نا عدالتی می گردد.