×
×

شب قدر شب انسانیت و زنده شدن روح الهی است

  • کد نوشته: 16349
  • [ad_1] حجت الاسلام سید محمدرضا موسوی نسب کرمانی عضو هیأت علمی گروه اخلاق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، در تبیین جایگاه لیالی قدر اظهار داشت: در عظمت شب قدر همین بس که قرآن کریم آن را ارزشمند تر از هزار ماه معرفی کرده است که مطابق عمر یک […]

    شب قدر شب انسانیت و زنده شدن روح الهی است
  • [ad_1]

    حجت الاسلام سید محمدرضا موسوی نسب کرمانی عضو هیأت علمی گروه اخلاق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، در تبیین جایگاه لیالی قدر اظهار داشت: در عظمت شب قدر همین بس که قرآن کریم آن را ارزشمند تر از هزار ماه معرفی کرده است که مطابق عمر یک انسان نزدیک به ۸۰ سال می شود یعنی تلاش ۸۰ ساله یک انسان مطابق با ارزش و اهمیت شب قدر است.

    وی افزود: اگر انسان ارزش شب قدر را بداند و از برکات آن بهره ببرد این شب معجزه هشتاد ساله ای در عمر انسان خواهد داشت، همانطوری که خداوند متعال برای آیه ای در ماه مبارک ختم قرآن و نفس کشیدن آن را تسبیح عنوان کرده است، شب های قدر شب هایی هستند که انسان با زنده داری و احیاء آن می تواند خودش را زنده کند.

    حجت الاسلام موسوی نسب کرمانی با بیان این که شب قدر شب انسان شدن است و انسانیت الهی است، گفت: در این شب سرعت تأثیر گذاری در عالم افزون می شود و هر سه شب قدر حقیقتا «سلامٌ هی حتی مطلع الفجر» است یعنی جز سلام و برکت و رحمت و خیر از سوی خداوند برای شب زنده داران نازل نمی شود و همراه با عافیت و سلامت است و در آن بلا و گرفتاری نیست.

    وی تصریح کرد: شب قدر شبی است که تقدیرات انسان رقم می خورد و برنامه انسان برای آینده اش مشخص می شود و همه این ها نشان از عظمت شب قدر دارد؛ ما شب قدر را برای این احیا می گیریم که انسان خودش زنده بشود و از غفلت هایی که مرگ روح را در پی دارد نجات پیدا کند.

    استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بهترین اعمال برای شب های قدر یادآور شد: در بیانات بزرگان کسب علم و معرفت بالاترین فضیلت و عمل خیر در شب های قدر بیان شده است؛ چون معرفت و شناخت انسان را از غفلت و مرگ روحی و نفسانی انسانی نجات می دهد، بنابراین بالاترین عمل در شب قدر کسب علم است.

    وی بیان داشت: چهار علم ارزشمند را امیرمؤمنان(ع) بیان کردند که اول آنها معرفت الله است یعنی از دل جوشن کبیر باید خداشناسی در انسان تبلور پیدا کند، دوم خودشناسی است، این که انسان بداند زندگی او محدوده تولد تا مرگ نیست و فقط به اعضای جسانی محدود نیست بلکه تمام ارزش او به روح و نفس الهی است و خدا ما را تنها برای این دنیا خلق نکرده است و به تعبیر روایات همت انسان در این دنیا باید برای بالاتر از بهشت باشد.

    حجت الاسلام موسوی نسب کرمانی در تببین ادامه روایت یادآور شد: علم سوم راه شناسی است یعنی بداند چه مسیری در کمال و سعادت انسان را تضمین می کند؟ و چه راهی را باید طی کند و چگونه به قله های انسانیت برسد؟ چهارم آسیب شناسی راه است یعنی بداند که گناه و تکبر و خود بزرگ  بینی، رزق حرام، زیادی در گفتار پرخوری و پرخواهی های دنیایی بزرگترین موانع کمال نفس است، از این رو در شب های قدر سفارش شده که برا یاحیای جان به دو رکن عظیم توسل کند که آن دو قرآن و اهل بیت(ع) هستند.

    وی تصریح کرد: ما در شب های قرآن به سر می گذاریم تا در زندگی قرآن راهنمای ما باشد و اهل بیت(ع) که تجلی بیرونی قرآن هستند در زندگی ما الگو قرار بگیرند این درس را در شب های قدر بگیریم و در طول زندگی به آن متمسک شویم و در کنار آنها مرور برگذشته و توبه خطاها و جبران مافات از بهترین اعمال است.

    عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به توصیه بزرگان دین برای شب های قدر خاطرنشان کرد: بزرگان دو چیز را خیلی سفارش کرده اند که یکی دعا و دوم صدقه دادن در شب های قدر است که در ذیل آن برآورده کردن حاجات برادران دینی نیز سفارش شده است.

    وی در پایان ابراز داشت: در دعاها نیز توصیه شده که دو چیز را بیشتر بخواهید یکی امنیت و دیگری عافیت، امنیت و سلامتی هم جسم و هم روح و روان از شبهات و غارت گران و دشمنان و عافیت در دین و ایمان و زندگی و دوری از هرگونه از خطاها و اشتباهات و گناهان./۱۳۳۰/ج

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.