[ad_1] حجت الاسلام رضا عزت زمانی در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه با اشاره به شرایط ویژه ماه محرم و صفر ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: به فرمایش رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در همه فعالیت‌ها حفظ سلامت مؤمنین در اولویت قرار دارد به ویژه در شهر قم که محل حضور زائران است ما […]

[ad_1]

حجت الاسلام رضا عزت زمانی در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه با اشاره به شرایط ویژه ماه محرم و صفر ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: به فرمایش رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در همه فعالیت‌ها حفظ سلامت مؤمنین در اولویت قرار دارد به ویژه در شهر قم که محل حضور زائران است ما باید تلاش لازم را برای حفظ بهداشت و سلامت مردم داشته باشیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به رعایت همه ضوابط و شرایط در اقامه عزای سیدالشهدا (ع) افزود: عزاداری امام حسین (ع) تعطیل بردار نیست اما امسال با توجه به شیوع کرونا به حفظ سلامت و جان مؤمنان در کنار عزاداری توجه ویژه شده است.

وی افزود: با توجه به ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر رعایت اصول بهداشتی در مراسم عزاداری، جلساتی با حضور مدیران هیئت‌ها و پیشکسوتان و خادمان محرم برگزار و شرایط مختلف بررسی شد.

رعایت اصول بهداشتی شرط اصلی برگزاری مراسم عزاداری

حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی با اشاره به تلاش هیئت‌های مذهبی برای حفظ بهداشت مردم در مراسم‌های عزاداری افزود: استفاده از ظرفیت مردم و دستگاه‌ها جهت زمینه سازی رعایت ضوابط بهداشتی از سوی مردم امری ضروری است، نظارت نیز بر هیئت‌ها به صورت دائمی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه شرایط لازم برای آموزش و اطلاع رسانی به مدیران هیأت‌ها و مسئولین مراسم‌های عزاداری فراهم شده است گفت: هیئت‌ها ملزم به رعایت ضوابط مشخص شده هستند که در این زمینه اقداماتی از جمله تعامل با مسئولان هیئت‌ها و مداحان انجام گرفته است، همچنین قرار است همایش‌هایی در این زمینه برگزار شود تا همه دست‌اندرکارانی که با مسئله بهداشت در هیأت‌ها در ارتباط هستند آموزش لازم را ببینند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا و از سوی دیگر با توجه به قرمز بودن قم از نظر شیوع این ویروس، اقدامات خاص بهداشتی باید صورت گیرد، گفت: نخست اینکه مراسم باید در فضای باز برگزار شود، مگر اینکه در مکان‌هایی با سقف بلند و با یک چهارم ظرفیت مراسم برگزار شود.

ثبت نام در سامانه بیرق الزامی است

وی تاکید کرد: هر فرد، نهاد و یا هیئتی می‌خواهد مراسم عزاداری برگزار کنند الزاماً باید در سامانه بیرق و یا به صورت حضوری در سازمان تبلیغات شرایط و ضوابط را مطالعه و ثبت نام کند.

حجت الاسلام والمسلمین رضا عزت زمانی با اشاره به اینکه زمان برپایی مراسم عزاداری نیز باید به حداقل برسد، گفت: در مساجد و مجموعه‌های سربسته حداکثر یک ساعت بدون مراسم عزاداری سنگین است و در مکان‌های روباز نیز تا دو ساعت می‌توانند مراسم را برگزار کنند.

وی افزود: باید تجمعات حداقلی شود، همچنین عزاداران باید با ماسک حضور یابند، پذیرایی در هیئت‌ها ممنوع است، سکون و ایستایی هیئت نیز اهمیت بسیاری دارد.

ممنوعیت برپایی دسته عزاداری و توزیع نذری

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تاکید بر اینکه امسال اجازه راه اندازی دسته عزا داده نمی‌شود گفت: چنانچه هیئتی می‌خواهد مراسم عزاداری داشته باشند باید بایستد و حرکت نداشته باشد، زیرا علاوه بر اینکه دسته‌های عزاداری تجمع ایجاد می‌کند، حرکت نیز در شیوع کرونا تأثیر بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه نذورات به طور کامل در هیئت‌ها ممنوع است، افزود: هر نوع تجمع در مراسم عزاداری ممنوع است و باید تجمعات حداقلی باشد، همچنین استفاده از وسایلی که موجب ایجاد تجمع می‌شود از جمله طبل و سنج باید به حداقل برسد و برنامه‌های تعزیه خوانی نیز با رعایت فواصل اجتماعی و نظارت دستگاه‌های مربوطه برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین عزت زمانی در خصوص نظارت بر برنامه‌های مذهبی ایام محرم افزود: نخستین روش نظارت این است که مدیران هیئت‌ها و خادمین هیئت‌ها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت دارند، نظارت دوم توسط پیرغلامان هیئت‌ها انجام می‌گیرد و گروه سوم برای نظارت، مردم هستند که باید علاوه بر اینکه خودشان مسائل بهداشتی را رعایت کنند، مراقب رعایت دیگران نیز باشند و در صورت مشاهده هر گونه مشکل به مدیران هیئت‌ها اطلاع دهند.

سامانه‌ای برای نظارت بر فعالیت هیئت‌های مذهبی

وی ادامه داد: سامانه‌ای راه اندازی شده که علاوه بر اینکه جنبه نظارتی دارد، هیئت نیز باید در آن فعالیت خود را ثبت کنند و ضوابط ۱۴ گانه بهداشتی نیز در آن مشخص شده است.

حجت الاسلام عزت زمانی در خصوص شبهات مطرح شده افزود: متأسفانه شبهاتی مطرح می‌شود از جمله اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا هیئت عزاداری برگزار نشود و یا القا می‌کنند که ماسک زدن در مجلس سیدالشهدا (ع) توهین به ایشان است در حالی که هیچیک صحیح نیست بلکه مراسم عزاداری با رعایت دقیق اصول بهداشتی برگزار خواهد شد

[ad_2]