رئیس اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه امروز شرایط تولید بسیار سخت است گفت: بالا رفتن قیمت محصول تولید شده، قدرت صادرات را از تولیدکنندگان گرفته است. ابوالفضل خاکی در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم که شامگاه شنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری […]

رئیس اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه امروز شرایط تولید بسیار سخت است گفت: بالا رفتن قیمت محصول تولید شده، قدرت صادرات را از تولیدکنندگان گرفته است.

ابوالفضل خاکی در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم که شامگاه شنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: امروز شرایط تولید بسیار سخت است و با ۱۶ هزار میلیارد تومانی که وزارت صنعت و بانک‌ها در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند تنها بخشی از مشکلات قابل حل است.

وی با بیان اینکه برای واحدهای صادرات محور تسهیلات با کارمزد بسیار اندک باید در نظر گرفته شود، افزود: رقبای این‌گونه تولیدکنندگان در جهان با هزینه بسیار اندک محصول خود را تولید می‌کنند و همچنین با در اختیار قرار گرفتن سود بانکی فعالیت‌های خود را پیش می‌برند و صادرکنندگان ایرانی توان رقابت با آنها را ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی قم با بیان اینکه در سال ۹۴، ۲۰ درصد افت صادرات داشتیم، افزود: این امر به دلیل بالا رفتن قیمت محصول تولید شده است و قدرت صادرات را از تولیدکنندگان گرفته است.

وی اظهار داشت: قم ظرفیت‌های صادراتی خوبی دارد و باید تلاش کرد تا مواد اولیه ارزان قیمت به دست تولیدکنندگان برسد تا آنها بتوانند در زمینه صادرات نیز موفق عمل کنند.

رفتارهای مسئولان مالیاتی، سرمایه‌گذاران را از ورود به عرصه تولید پشیمان می‌کند

رئیس خانه صنعت استان قم نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات صنعتگران در قم اظهار داشت: ارزش افزوده یکی از مشکلاتی است که امروز واحدهای تولیدی با آن دست به گریبان هستند.

محمد فراهانی اظهار داشت: تولیدکنندگان بیش از ۵۰ درصد بودجه کشور را تأمین می‌کنند اما رفتارهای مسئولان بخش‌های مالیاتی، سرمایه‌گذاران را از ورود به عرصه تولید پشیمان می‌کند.

وی افزود: امروز کارخانه‌ها و صنعت گران نیازمند تنفس مالیاتی هستند و مسئولان ارشد کشور باید مشکلات مالیاتی که بسیاری از واحدهای تولیدی را دچار چالش کرده است را برطرف کنند.

رئیس خانه صنعت استان قم با بیان اینکه در راستای ارائه تسهیلات روند تولید از میان ۵۰۲ واحد تولیدی در قم تنها ۱۹ واحد تولیدی توانستند وام خود را دریافت کنند، افزود: دلیل این امر آن است که بسیاری از بانک‌ها بر اساس دستورالعمل‌های داخلی خود رفتار می‌کنند که این دستورالعمل‌ها با بخشنامه‌های وزارت صنعت معدن و تجارت در راستای دریافت تسهیلات رونق تولید مغایرت دارد.

وی بیان داشت: امروز واحدهای تولیدی برای دریافت این تسهیلات نیازمند تسویه حساب مالیاتی و همچنین وثیقه ملکی هستند که بسیاری از تولیدکنندگان قادر به فراهم آوردن آن نیستند.

فراهانی با بیان اینکه تهیه مواد اولیه برای واحدهای پتروشیمی از دیگر مشکلات واحدهای صنعتی بخش پتروشیمی در استان قم است، افزود: این در حالی است که دلالان در استان قم هزاران تن مواد اولیه را جابجا می‌کنند بدون آنکه ریالی مالیات بدهند که از مسئولان درخواست داریم نظارت‌های لازم در بخش پتروشیمی را تشدید بخشند.

رئیس خانه صنعت استان قم با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲۰ واحد تولیدی در عرصه پتروشیمی در قم مشغول به فعالیت هستند، افزود: شهرک‌های صنعتی نباید زمین را به واحدهای تولیدی بفروشند بلکه باید در ابتدای امر آن را به واحدهای تولیدی اجاره دهند و پس از آنکه واحد صنعتی مشغول به فعالیت شد آنگاه زمین واگذار شود چرا که امروز مشاهده می‌شود عده‌ای این زمین‌ها را دریافت کرده اما اقدام عملی صورت نمی‌دهند.

منبع: مهر