رئیس اچی اس ای شرکت ملی گاز قم گفت: شست و شوی بشکه های ویژه حمل ماده ‘مرکاپتان’ که برای بو دار کردن گاز طبیعی استفاده می شود، باعث انتشار بوی گاز در مناطقی از شهر قم شده است.

به گزارش شهرکریمه خلیل صالحی پرور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گاز ماده ای بی بو است که برای آگاهی دادن به مردم در حوادثی از جمله نشت گاز، با اضافه کردن ماده مرکاپتان، گاز را بو دار می کنند.
به گفته وی، به ازای هر ۲۰ متر مکعب گاز طبیعی، حدود ۱۰ میلی گرم مایع مرکاپتان برای بود دار کردن آن اضافه می کنند.
وی اضافه کرد: ماده مرکاپتان در بشکه هایی وارد ایستگاه های شرکت گاز می شود که بر اساس دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست، پس از خالی شدن بشکه ها، باید آن ها شست و شو دهند تا موقع اسقاط شدن ضرری برای محیط زیست نداشته باشد.
صالحی پرور ادامه داد: پیمانکاران موظف هستند آبی را که بشکه ها را در آن شست و شو داده اند درون حوضچه های مخصوص بریزند که تبخیر این آب باعث انتشار بوی گاز می شود.
وی گفت: این کار در ایستگاه تقلیل فشار صورت می گیرد که این ایستگاه در انتهای منطقه قلعه کامکار و میدان ۷۲ تن(کمربندی قم) واقع شده است.
وی افزود: ساعت ۱۱:۳۰ تعدادی از مشترکان گاز شهری طی تماسی با این شرکت از انتشار گسترده بوی گاز در مناطقی از شهر قم از جمله خیابان امام خمینی(ره)، شهرک امام حسن(ع) و میدان ۷۲ تن خبر دادند که موضوع به سرعت پیگیری شد.
صالحی پرور با بیان این که جهت وزش باد امروز موجب انتشار آن در مناطقی از شهر قم شده است، اضافه کرد: در حال حاضر تمهیداتی صورت گرفته تا آب حوضچه ها به درون بشکه ها برگردانده شود تا در روزی مناسب این کار صورت گیرد.
وی تاکید کرد: هیچ خطری این مناطق را تهدید نمی کند و وضعیت در شهر عادی است.
در حال حاضر سرعت باد در شهر قم ۳۱ کیلومتر بر ساعت و جهت آن شمال غربی می باشد.