خبرگزاری مهر، گروه حوزه و دانشگاه _ زهرا ساختمانیان: نامگذاری سال ها رسما در کشور از سال ۷۸ از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته و در این راستا وی سال ۹۷ را نیز سال «حمایت از کالای ایرانی» عنوان نمودند. شعار سال کنونی نیز مثل سال های گذشته قشرهای مختلفی من جمله جامعه دانشگاهی […]

خبرگزاری مهر، گروه حوزه و دانشگاه _ زهرا ساختمانیان: نامگذاری سال ها رسما در کشور از سال ۷۸ از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته و در این راستا وی سال ۹۷ را نیز سال «حمایت از کالای ایرانی» عنوان نمودند. شعار سال کنونی نیز مثل سال های گذشته قشرهای مختلفی من جمله جامعه دانشگاهی و تعلیم عالی کشور را تحت الشعاع قرار می دهد چراکه این جایگاه ها به وسیله نیروهای متخصص در حوزه های متفاوت توان دارند در تحقق این امر با اهمیت مؤثر باشند.

در حال حاضر گام هایی از سوی دانشگاه ها در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «حمایت از کالای ایرانی» برداشته شده به نحوی که مسئولین این جایگاه ها اعتقاد دارند برای عملیاتی سازی کامل این راهبرد با اهمیت،  تعلیم عالی کشور باید به موضوعاتی چون تربیت دانشجوی کارآفرین، افزایش کارایی فارغ التحصیلان، ورود فناوری برای بالا بردن کیفیت و نرخ فرآورده ها، پیاده سازی نظام مدیریتی، خرید ملزومات دانشگاه از تولیدات داخلی، بالا بردن پروژه های دانشجویی، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت، صادرات تولیدات داخلی، اراده ملی و ایجاد زمینه حقوقی و مصوبات قانونی توجه نماید.

دانشجوی کارآفرین زیرساز توسعه تولید ملی

دانشگاه های کشور چندسالی هست که در پی مبدل به دانشگاه های نسل سوم یعنی جایگاه ها مبتنی بر فناوری و کارآفرینی می باشند چراکه با تحقق این رویه شاهد آن می باشیم که این جایگاه ها به جامعه و صنعت وارد گردیده و در راستای نیازهای آنان حرکت کنند.

دانشجوهای کارآفرین و کاردان با ورود به بازار اشتغال توان دارند زمینه تولید فرآورده ها داخلی و در مجموع بازار فروش این فرآورده ها را فراهم کنندحرکت دانشگاه ها در راستای نیازهای جامعه باعث می شود تا بازار داخلی رونق یابد و سر انجام شوق مردم برای خرید فرآورده ها داخلی نیز وسیع تر شود.

احمد معتمدی ریاست دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با بیان اینکه دانشگاه ها نقش موثری برای تحقق شعار سال دارند، معتقد هست باید این جایگاه ها به سمت تربیت دانشجوی کارآفرین و کاردان حرکت کنند.

وی اضافه کرد: دانشجوهای کارآفرین و کاردان با ورود به بازار اشتغال توان دارند زمینه تولید فرآورده ها داخلی و درمجموع بازار فروش این فرآورده ها را مهیا کنند.

ریاست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: باید تعلیم در دانشگاه ها به نحوی صورت گیرد که فارغ التحصیلان بعد از ورود به صنعت های از کارایی عملی بالایی بهره مند باشند.

ریاست دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: دانشگاه ها برای اینکه بتوانند مبحث پشتیبانی از کالای ایرانی را تحقق بخشند باید فارغ التحصیلان کاربردی و کارآفرین تربیت کنند.

معتمدی با بیان اینکه دانشجوهای کشور از نظر تئوری در سطح مطلوبی قرار دارند، گفت: باید کوشش کنیم در حوزه عملیاتی نیز دانشجوهای کارآمدتر باشند تا بتوانیم در راستای تحقق شعار سال حرکت کنیم.

آمادگی دانشگاه علم و صنعت برای کمک به صنعت

دانشگاه علم و صنعت که بخشی از بزرگترین دانشگاه های صنعتی کشور محسوب می شود با اعلام شعار سال از سوی مقام معظم رهبری اقدام به برنامه ریزی برای تحقق این امر کرده هست.

برنامه این دانشگاه ورود دانشکده های آن به صنعت با هدف بالا بردن فرآورده ها داخلی هست.در این راستا جبارعلی ذاکری سرپرست دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشکده های این دانشگاه در پی بالا بردن صنعت های و فرآورده ها آنان می باشند.

وی اضافه کرد: در حالتی میتوان از کالای ایرانی پشتیبانی کرد که شاهد بالا بردن کیفیت فرآورده ها و صنعت های در کشور باشیم.

سرپرست دانشگاه علم و صنعت افزود: دانشکده های این دانشگاه درحال تدوین برنامه برای مشارکت با صنعت های هستند که این نوع مشارکت باید مستمر باشد.

ذاکری اضافه کرد: بر این اساس دانشکده های مدیریت و صنعت های مهندسی این دانشگاه در پی پیاده سازی نظام های مدیریتی برای بهبود کیفیت فرآورده ها و صنعت های کشور هست.

خرید ملزومات دانشگاه فردوسی از تولید داخلی

باتوجه به اینکه دانشگاه ها و جایگاه ها پژوهشی به شکلی توان دارند نقش پشتیبانی کننده با محوریت ورود فناوری و دانش به صنعت های را داشته باشند اما تامین کالاها و ملزومات مورد احتیاج آنان از تولیدات داخل کشور نیز راهکار با اهمیت دیگری هست که باید مورد توجه قرار گیرد.

دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در طول سال به امکانات متفاوت آزمایشگاهی و آموزشی نیازمند می باشند که تامین آنان از بازار داخلی نقش بسزایی در شکوفایی تولید داخل دارد.

محمد کافی ریاست دانشگاه فردوسی معتقد هست: دانشگاه باید نیازهای کالایی خود را با تکیه بر کالاهای داخلی تامین کنند.

وی عنوان نمود: در این دانشگاه ملزومات و نیازهای دانشگاه با تکیه بر کالای داخلی هست تا بتوانیم از این بازار پشتیبانی نماییم.

ریاست دانشگاه فردوسی مشهد افزود: دومین راهکار این دانشگاه برای تحقق شعار سال کمک به کالاهای ایرانی برای بالا بردن کیفیت و بهبود نرخ هست.

کافی افزود: با بخش های تولیدی و صنعتی ارتباط ایجاد کردیم و به آنان مشاوره های تخصصی عرضه می کنیم تا بتوانند در راستای بهبود کیفیت و کاهش نرخ های تمام شده کالا به نتیجه مطلوب دست یابند.

بالا بردن کیفیت پروژه های تحقیقاتی برای تحقق شعار سال

علی خاکی راستگو ریاست دانشگاه خواجه نصیر نیز معتقد هست اگر محصول دانشگاه ها که پروژه های علمی و تحقیقاتی هست بالا بردن یابد، در نتیجه میتوان برای تحقق شعار سال کنونی برنامه ریزی کرد.

وی گفت: کالای داخلی ما و محصول دانشگاه، پروژه هایی هست که توسط دانشجوهای انجام می شود.

ریاست دانشگاه خواجه نصیر دنبال کرد: ما باید کوشش کنیم و موظف هستیم که کیفیت فرآورده ها خود را (پروژه ها و دانش آموختگان) افزایش دهیم.

خاکی راستگو تاکید کرد: این دانش آموختگان ما می باشند که باید بتوانند مسائل کشور را حل نمایند در نتیجه با افزایش کیفیت فرآورده ها دانشگاه، شعار سال نیز پژوهشگر می شود.

تربیت فارغ التحصیلان مفید برای جامعه

باتوجه به اینکه ماهیت کلیدی دانشگاه ها، تربیت دانشجوهای هست در نتیجه باید روند تعلیم و تربیت به نحوی صورت گیرد تا دانشجوهای بتوانند بعد از فارغ التحصیلی برای جامعه و کشور خود مفید باشند.

وقتی که خروجی دانشجوهای، ورود افرادی مهارت کانون به جامعه باشد میتوان انتظار داشت این اشخاص علاوه بر تامین شغل خود برای دیگر اشخاص جامعه نیز اشتغال ایجاد کنند و همین امر باعث می شود تا شاهد تقویت بازار و فرآورده ها داخلی باشیم.

برای رسیدن به شعار سال که پشتیبانی از کالای داخلی هست، تربیت دانشجوهای مهارت کانون یکی از ارکان کلیدی محسوب می شود و براین اساس سید حسن صدوق ریاست دانشگاه شهید بهشتی نیز معتقد هست با توسعه و تقویت مهارت آموزی دانشجوهای میتوان به تاکید مقاوم معظم رهبری برای سال جاری لبیک گفت.

وی تاکید کرد: دانشگاه شهید بهشتی در راستای تحقق شعار سال، بر مهارت آموزی دانشجوهای معطوف شده هست.

ریاست دانشگاه شهید بهشتی گفت: برای تحقق این شعار دانشگاه ها باید خود را با آن، هم جهت کنند.

تاکید دانشگاه آزاد بر تامین کالای داخلی

دانشگاه آزاد نیز باتوجه به اینکه جامعه بزرگی از تعلیم عالی کشور را در بر می گیرد در اوائل سال کنونی و بعد از اعلام عنوان سال جدید از سوی مقام معظم رهبری در راستای تحقق این با اهمیت اقدام به برنامه ریزی کرد.

این دانشگاه در نخستین روز کاری سال ۹۷ بخشنامه ای را با عنوان تامین کالا و امکانات مورد احتیاج دانشگاه از کالای ایرانی ابلاغ کرد.

این بخشنامه که از سوی فرهاد رهبر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به تمامی واحدها و جایگاه ها این دانشگاه ابلاغ گردید توجه به کالای داخلی را یک الزام مدنظر داشته هست.

طبق این بخشنامه قرار هست به زودی سیستم ای هوشمند طراحی شود و در آن وضع کالاها و امکانات مورد احتیاج دانشگاه از میان نشان های ایرانی بررسی شود.

علاوه بر این در این بخشنامه تاکید شده که در راستای خرید کالاهایی که نشان های تجاری ایرانی آنان دارای کیفیت همسان یا نزدیک به نمونه های بیگانه هست از نوع ایرانی این کالاها خریداری شود.

رونق فناوری با پشتیبانی از کالای ایرانی

توجه به توسعه فناوری سالها است در کشور مورد توجه هست و در محافل متفاوت از آن گفت وگو به میان می آید اما در سال جاری که مبحث پشتیبانی از کالای ایرانی طرح شده زمینه ای فراهم خواهد گردید که با ورود فناوری به تولید داخلی شاهد شکوفایی هرچه زیادتر این حوزه در کشور شویم.

انتخاب شعار سال مبنی بر پشتیبانی از کالای ایرانی برای جامعه دانشگاهی و علمی بسیار با اهمیت هست چراکه با انتخاب این شعار زمینه استفاده از فناوری ها فراهم خواهد شدوحید احمدی ریاست مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: انتخاب شعار سال مبنی بر پشتیبانی از کالای ایرانی برای جامعه دانشگاهی و علمی بسیار با اهمیت هست چراکه با انتخاب این شعار زمینه استفاده از فناوری ها فراهم خواهد گردید.

وی اضافه کرد: دانشگاه ها و جایگاه ها پژوهشی کشور دارای فناوری ها و دستاورهای علمی و تحقیقاتی مختلفی می باشند که در سال جاری زمینه استفاده از آنان بیشتر از گذشته فراهم خواهد گردید.

ریاست مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تاکید کرد: در حالتی که ارتباط این جایگاه ها با صنعت های متفاوت برقرار شود به صورت کامل میتوان از فناوری های داخلی استفاده نمود در نتیجه در سال جاری شاهد توسعه علم و فناوری نیز در کشور می باشیم.

احمدی افزود: علاوه بر این باید بستری فراهم شود تا آرندی در کنار صنعت های متفاوت ایجاد شود و براین اساس کالا و تولیدات داخلی بتوانند در بازارهای داخلی و بیگانه رقابت پذیر گردند.

وی تاکید کرد: با ورود فناوری و دانش به تولیدات داخلی توان داریم علاوه بر بازار داخلی به برنامه ریزی برای حضور در بازارهای بین المللی نیز دست یابیم.

ریاست مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه باید از تولیدات داخلی پشتیبانی شود، گفت: این پشتیبانی نباید به شکلی باشد که صنعت های احساس کنند حریف ندارند و در پی بالا بردن خود نروند چراکه در سال های گذشته در بعضی صنعت های شاهد این اشکالات بوده ایم.

احمدی گفت: مبحث دیگر برای تحقق این شعار فرهنگ سازی هست که تبلیغات و اطلاع رسانی ها نیز باید به صورت علمی و تخصصی صورت گیرد.

شناسایی حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه راهکار ملی برای تحقق شعار سال

سال ها است در محافل علمی و آموزشی از حلقه مفقوده ای گفت وگو به میان می آید که باعث شده دانشگاه و صنعت نتوانند با یکدیگر ارتباط موثر و مفیدی دارا باشند و این رویه تا امروز نیز ادامه دارد اما حالا که مبحث پشتیبانی از کالای داخلی به عنوان یک دغدغه و وظیفه طرح شده هست، باید همت ملی صورت گیرد تا این حلقه مفقوده کشف و چرخ صنعت برای ورود به خانه های مردم بچرخد.

منصور غلامی وزیر علوم معتقد هست برای تحقق شعار سال باید بخش تولید به سمت دانشگاه بیاید چراکه دانشگاه ها و جایگاه ها پژوهشی کشور آمادگی لازم برای کمک به صنعت کشور را دارند تا از این طریق بتوان به بالا بردن فرآورده ها دست یافت.

وی با بیان اینکه حرکت هایی در سطح دانشگاه ها برای تحقق شعار سال شروع شده و انتظار ما این هست که بخش تولید و صنعت به طرف دانشگاه ها بیایند، گفت: وظیفه ملی ما هست که در راستای تحقق شعار سال که توسط مقام معظم رهبری اعلام گردیده کوشش کنیم.

وزیر علوم اضافه کرد: دانشگاه ها و جایگاه ها پژوهشی در این زمینه باید قسمت خود را ایفا کنند و تحقق این شعار زمینه سازی متعددی را لازم دارد که باید انجام داد.

غلامی با بیان اینکه واحدهای تحقیق و توسعه جایگاه ها تولیدی در این زمینه باید تقویت شود و ما در دانشگاه ها آمادگی داریم که به این جایگاه ها تولیدی کمک کنیم، گفت: پشتیبانی های قانونی باید برای تحقق این شعار صورت گیرد که آن باید توسط دولت صورت پذیرد. علاوه بر این زمینه های حقوقی، مصوبات قانونی، تسهیلات مالی برای تحقق این شعار باید صورت پذیرد.

وی افزود: یکی از با اهمیت ترین فاکتورها، کیفی سازی فرآورده ها داخلی هست که موفقیت در پی خواهد داشت. علاوه بر این نکته دیگر ایجاد زمینه برای صادرات کالاهای داخلی هست که باید بازار جهانی را شناخته و در این راستا حرکت کرد که دانشگاه ها توان دارند در این ارتباط کمک کنند.

برای تحقق شعار سال در حوزه تعلیم عالی توقع داریم بخش تولید و صنعت به سوی دانشگاه آمده و از کمک علمی دانشگاه ها بهره مند شوندوزیر علوم تاکید کرد: بخش کلیدی در تحقق این شعار پشتیبانی مردم هست که باید به این حرکت ملی جواب مثبت داده و از تولیدات داخلی پشتیبانی نمایند.

وی تاکید کرد: برنامه های کلان و معطوف وزارت علوم در این ارتباط به دانشگاه ها جابه جا می شود و حرکت هایی در سطح دانشگاه ها برای تحقق شعار سال انجام گرفته و دانشگاه های ما در کوشش می باشند تا شعار سال را پژوهشگر کنند.

وزیر علوم اضافه کرد: ما هم در حوزه تعلیم عالی توقع داریم بخش تولید و صنعت به طرف دانشگاه آمده و از کمک علمی دانشگاه ها بهره مند گردند.

..

دانشگاه ها و جایگاه ها آموزشی عالی طبق پتانسیل و حجم هایی که دارند از ۲ بعد توان دارند به تحقق شعار سال کمک کنند چراکه این جایگاه ها به سبب دانش و فناوری خود قادرخواهند بود به کالای تخصصی ایرانی دست یابند و این امر خود باعث رونق بازار داخلی و صادرات فرآورده ها خواهد گردید.

علاوه بر این دانشگاه ها و جایگاه ها تعلیم عالی علاوه بر نیازهای اولیه خود مثل امکانات آسان آموزشی، نیازمند امکانات تخصصی آزمایشگاهی نیز می باشند که خریداری این امکانات از شرکت های داخلی بستری را فراهم می کند تا چرخه تولید فرآورده ها تخصصی در کشور فراهم شود. این درحالی هست که طی سال های گذشته نیز پروژه «ساخت ایران» با محوریت تولید امکانات آزمایشگاهی «های تک» برگزار و برای خرید از این پروژه به دانشگاه ها و جایگاه ها پژوهشی تسهیلات مالی عرضه می شود.