[ad_1] پیام جوادیان در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به پروژه‌های تحقیقاتی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، گفت: یک پروژه‌ای با مرکز تحقیقات منابع طبیعی شهر با عنوان شناسایی گونه‌های مقاوم و بومی سازگار با اقلیم شهر قم داشتیم که در سه فاز درختان، درختچه‌ها و گونه‌های گیاهان دائمی […]

[ad_1]

پیام جوادیان در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به پروژه‌های تحقیقاتی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، گفت: یک پروژه‌ای با مرکز تحقیقات منابع طبیعی شهر با عنوان شناسایی گونه‌های مقاوم و بومی سازگار با اقلیم شهر قم داشتیم که در سه فاز درختان، درختچه‌ها و گونه‌های گیاهان دائمی اجرا شد و نتایج نهایی آن تا اردیبهشت ۹۹ به اتمام می‌رسد و در آن ۷۸ گونه جدید که در شهر قم کاشت نشده بود شناسایی و کاشت کردیم و امید داریم در پایان آن گونه‌های جدید و مطلوب شهر قم مشخص شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به پروژه تحقیقات طرح جامع تصفیه پساب فاضلاب و خاکستری شهر قم، افزود: این طرح در مراحل انتهایی است و در مرحله تصفیه فاز یک و فاز دو است که قبل از پایان سال تحویل شده و پس از تصویب در دفتر فنی استانداری برای مراحل بعدی به وزارت کشور ارسال می‌شود و قول داده شده تخصیص صورت گیرد.

وی بیان داشت: پروژه تحقیقاتی دیگر طرح جامع آب فضای سبز شهر قم با تاکید بر جداسازی آب شرب از آب فضای سبز بوده که به اتمام رسیده است.

جوادیان اضافه کرد: طرح جامع آب نیز در استانداری تصویب شده و در دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت کشور است که بعد از تصویب و ابلاغ طبق مصوبه ۲۰ خرداد ۹۴ هیات وزیران باید یک سوم هزینه اجرایی طرح به کلان‌شهرها اختصاص یابد که پس از تصویب باید به دنبال تخصیص مبلغ بوده و طرح را تکمیل کنیم. طرح تحقیقاتی جامع کمربند سبز قم و باغ گیاه‌شناسی شهر نیز اجرا شده است.

انتهای پیام/۷۸۰۲۷

[ad_2]