[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – فاطمه محمدی: اینجا قم است؛ ظهر تابستان که می‌شود کفش‌هایمان به آسفالت خیابان‌ها می‌چسبد و ماسک آفتاب‌سوختگی به صورتمان کشیده می‌شود؛ لباس‌هایمان بوی داغی می‌دهد. ناخنک به سراغ چشم‌های مردم این شهر آمده؛ پزشکان می‌گویند آفتاب داغ و گرد و غبار آن را به وجود آورده و تشدید […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – فاطمه محمدی: اینجا قم است؛ ظهر تابستان که می‌شود کفش‌هایمان به آسفالت خیابان‌ها می‌چسبد و ماسک آفتاب‌سوختگی به صورتمان کشیده می‌شود؛ لباس‌هایمان بوی داغی می‌دهد.

ناخنک به سراغ چشم‌های مردم این شهر آمده؛ پزشکان می‌گویند آفتاب داغ و گرد و غبار آن را به وجود آورده و تشدید می‌کند. خشکسالی، ریزگردها را هم به سراغشان آورده؛ جالب است بدانید ۷۰ درصد ریزگردهای قم که سبب افت تولید محصولات کشاورزی هم شده، داخلی است.

رکورد زنی گرمای قم

تخریب باغات وضعیت سلامت جسم و روح مردمان نجیب این شهر را با مشکل مواجه کرده و رمق آنان را گرفته؛ این گرمایِ ساخته دست بشر، چندسالی است که بیش از همیشه بر سینه مردم این شهر چنبره زده و نفس‌هایشان را تنگ‌تر کرده.

در گذشته‌ای نه چندان دور شهر قم فضای سبز مطلوبی داشت اما چه بسیار درختانی که به بهانه ساخت موسسه، مدرسه، پاساژ، اداره و برج محکوم به سر بریدن و قربانی تصمیمات غیراصولی شد و حالا دیگر مرثیه سرایی برای باغات شهر مشکلی را حل نمی‌کند.

حالا مردم قم با گرمایی که اغلب در کشور رکورد می‌زند، دست و پنجه نرم می‌کنند.‌

مردم این شهر در تابستان‌ها به دنبال سایه سار درختی هستند تا لحظه‌ای در خنکای آن آرام گیرند اما باز هم خبر آمد که سرنوشت باغ سالاریه در انتظار درختان سر به فلک کشیده بوستان فدک است و این بار قرعه مرگ به نام آنان درآمده و این خبر از دیروز سوژه داغ همه رسانه‌های قم و موجب نگرانی اذهان عمومی شده است.

بوستان فدک بزرگترین کمپ استان قم برای اسکان زائران و حد فاصل میدان ۷۲ تن تا عوارضی اتوبان قم-تهران به مساحت تقریبی ۱۵ هکتار در ورودی شهر است؛ ۴۰ هزار مترمربع از این بوستان که حدود ۲۸۰۰ درخت را در خود جای داده، حالا میگویند ملک شخصی است و شهرداری مدعی است که ورثه با تملک آن، قصد تخریب فضای سبز آنجا را دارند.

خوب است بدانید هزینه ایجاد هر مترمربع بوستان شهری، بیش از ۳۰۰ هزار تومان است و برای احداث ۴۰ هزار متر مربع، باید بیش از ۱۲ میلیارد تومان هزینه شود.

برای اطلاع از ویژگی‌های فضای سبز بوستان فدک به سراغ شهردار منطقه سه که این بوستان در آن واقع شده رفتم، وی گفت: ۲۵ گونه درخت، درختچه و گل از قبیل انواع کاج، پسته، توت، نارون، اقاقیا، اکالیپتوس، انجیر، انار، زیتون، زرشک و گل‌های یاس، رز، محمدی و پاپیتال در این بوستان کاشته شده و یک هکتار هم به گلخانه اختصاص یافته است.

وی به امکانات رفاهی بوستان فدک هم اشاره کرد و گفت: سه مجموعه بازی، ۱۶ دستگاه تندرستی، ۵ نمازخانه، ۴۰۰ سکوی نشیمن، ۲۵ آلاچیق، ۵۰۰ پایه روشنایی، آب‌نما، ۱۲۰ سطل زباله، ۷۵ نیمکت، ۱۵۰ شیر آبخوری، ۴۸ چشمه سرویس بهداشتی، سه باب حمام با ۳۰ دوش، ۴ دستگاه شارژ موبایل و تنها بوستان فیزیک استان برای دانش آموزان در این بوستان دایر شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ چادر برای اسکان مسافران در این بوستان برپا می‌شد و حالا حفظ آن مطالبه عمومی است.

به سراغ مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم هم رفتم؛ پیام جوادیان گفت: بیش از ۳۰ سال برای حفظ این بوستان تلاش و هزینه شده و تنها در سال‌های ۹۵ و ۹۶ برای ساماندهی این بوستان ۴ میلیارد تومان از طرف رهبری و ۴ میلیارد تومان از طرف شهرداری اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه سالانه فقط یک و نیم میلیارد تومان هزینه نگهداری این بوستان از بیت‌المال است، گفت: فرصت رشد درختان در قم با توجه به گرمای بالای ۵۰ درجه در تابستان، سرمای شدید زمستان و کیفیت نامناسب و کمبود آب در این شهر به صورت میانگین به دو برابر زمان در سایر استان‌ها نیاز دارد لذا نگهداری فضای سبز پایدار و سایه دار باید در اولویت ایجاد آن، قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مالکان با همه این هزینه‌ها قصد تخریب اموال عمومی و فضای سبز را دارند، تاکید کرد: این اقدام قانونی، شرعی و عرفی نیست و موجب نارضایتی مردم شده است.

قلع و قمع درختان دروغ محض است

پای درد دل یکی از ورثه هم نشستیم؛ کریمی گفت: اینکه شهرداری می‌گوید ما قصد از بین بردن درختان را داریم دروغ محض است.

وی افزود: ما سال ۹۴ حکم تخریب برای محدوده زمین خودمان را گرفتیم و آن زمان با شهرداری توافق کردیم که زمین معوض به ما بدهند که صورتجلسه آن هم با وکلای شهرداری و شهردار سابق منطقه سه در شعبه سه دادگستری وجود دارد و چهار سال است که صبر کردیم.

کریمی گفت: از سوی شهرداری یک بار گفتند به خاطر اربعین امام حسین (ع) که مسافران به قم می‌آیند و می‌خواهیم میزبان آنان باشیم شما صبر کنید پس از اربعین مذاکره می‌کنیم ما قبول کردیم اما خبری از مذاکره نشد تا شب عید نوروز به ما گفتند به خاطر مسافران حرم حضرت معصومه (س) صبر کنید باز هم ما پذیرفتیم اما همه وعده‌هایشان دروغ بود.

وی افزود: فکر کردیم با ما صادق هستند اما آنان نوشتند تا اعلام نظر کارشناس، زمین در اختیار شهرداری باشد و ما دو سال پیگیر بودیم که فقط یک قیمت کارشناسی به ما بدهند.

کریمی گفت: شهرداری زمین ما را گرفته و در دادگاه محکوم‌شده اما به راحتی آن را برای پارکینگ اجازه داده و پول اجاره را هم به ما نمی‌دهند؛ به نظر شما این اقدام شرعی است؟

وی با بیان اینکه سند زمین ما برای صد سال پیش است و بیش از ۵۰ سال است که سند منگوله‌دار داریم، افزود: ۹ سال است که پیگیر هستم و در این مدت شهرداری در جلسات مختلف کارشناسی به میلیاردها تومان هزینه دادرسی محکوم‌شده و در آخرین حکمی که قاضی به ما داده نوشته که حق ما مانند خورشید در آسمان، آشکار است.

وی با بیان اینکه از سوی شهرداری حتی یک بار هم به ما پیشنهاد هیچ زمینی را ندادند، گفت: همین فردا صبح به قیمت کارشناسی عادلانه، زمین یا پول یا پروانه به ما بدهند ما هیچ اصراری به گرفتن زمین خودمان و تخریب بوستان نداریم.

قیمت کارشناسی را قبول ندارند

این ورثه در پاسخ به این سوال که شما دو روز پیش بخشی از دیوار بوستان را تخریب کردید، گفت: بله؛ چهارشنبه برای بار پنجم می‌رویم و غیر از اشجار، تمام ساختمان‌ها، دیوارها، زمین و حتی سرویس بهداشتی‌ها را به حکم دادستانی تخریب می‌کنیم؛ هر بار با لودر رفتیم گفتند تخریب نکنید ما مذاکره می‌کنیم اما ما فقط هزینه کردیم و خبری از گفت‌وگو نشد.

وی در پاسخ به این سوال که تخریب چه سودی برای شما دارد؟ آیا دور آن را دیوار می‌کشید؟ گفت: ما تخریب کنیم شرکت‌های بزرگی در تهران و ارگان‌های حقوقی هستند که آنان قدرت دارند و کارشان را پیش می‌برند؛ تاکنون سه پیشنهاد مذاکره با ما شده اما اولویت ما هنوز شهرداری است.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که شهرداری قیمت کارشناسی ۵ سال پیش خود را قبول ندارد و می‌گویند طبق قانون یک سوم قیمت کارشناسی را باید به شما بپردازیم؛ هرچند ما این حرف را قبول نمی‌کردیم اما در این مورد هم با ما گفت‌وگو نکردند.

کریمی تاکید کرد: ما راضی به خشک شدن درخت‌ها نیستیم اما شهرداری با ما راه نمی‌آید ما یک سال به شهرداری مهلت می‌دهیم درخت‌ها را جای دیگر ببرد اما زمین ما را باید بدهد.

وی گفت: شهرداری نمی‌خواهد هزینه کند و توپ را در دامن مردم انداخته و جو می‌دهد که با تحریک احساسات مردم حق ما را ندهد؛ دادستان و مردم شهر را در مقابل ما قرار دادند شاید هم موفق شوند اما حق ما از بین می‌رود.

وی بیان کرد: سال ۶۱ روی زمین ما دست گذاشتند اما بیماری، فوت و انحصار وراثت پیش آمد و ما از سال ۷۰ پیگیری کردیم و چند وکیل گرفتیم و ۱۰ سال طول کشید تا به ما حکم دادند.

هر چند مسئولان اداره کل راه و شهرسازی باید پاسخ دهند که با چه مجوزی این مکان را تملک کرده‌اند اما هر چه هست حفظ حتی یک درخت برای شهر قم حیاتی است.

تاریخ به یادگار می‌گذارد که نماینده‌های مجلس شورای اسلامی، استاندار، شهردار، اعضای شورای شهر، مدیرکل راه و شهرسازی و منابع طبیعی و فرماندار استان قم امروز چه کسانی بودند.

جان درختان بوستان فدک در خطر است؛ ناقوس مرگشان نواخته شده و همه مسئولان باید کمک کنند که سرنوشت سیاه برای باغی سبز محقق نشود و جدال شهرداری و ورثه سر هزاران درخت را بر باد ندهد، همه وظیفه دارند جلوی تخریب این باغ عمومی را بگیرند و نفس مردم را بیش از این به شماره نیاندازند؛ به نحوی که نه سیخ بسوزد نه کباب.

با سکوت، حکم قضایی تخریب اجرا می‌شود و احتمالاً پس از آن درختان خشک می‌شوند و دیگر آب رفته به جوی باز نمی‌گردد؛ حالا امید مردم ناامید از سکوت کنندگان به دستگاه قضایی است بلکه آنها کاری کنند تا هم صاحب حق به حقش برسد و هم مردم قم به خنکای سایه سار درختان بوستان فدک…

[ad_2]