[ad_1] احیای شب بیست و سوم دقیق‌تر و عمیق‌تر باشد/ لزوم درک آخرین شب قدر به گزارش شهرکریمه امشب شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است؛ دیگر زمانی باقی نمانده، باید تمام تلاش خود را به کاربرد تا در پناه رحمت خداوند متعال قرار گرفت، زیرا اگر کسی در ماه مبارک رمضان بخشیده نشود […]

[ad_1]

احیای شب بیست و سوم دقیق‌تر و عمیق‌تر باشد/ لزوم درک آخرین شب قدر

احیای شب بیست و سوم دقیق‌تر و عمیق‌تر باشد/ لزوم درک آخرین شب قدر

به گزارش شهرکریمه امشب شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است؛ دیگر زمانی باقی نمانده، باید تمام تلاش خود را به کاربرد تا در پناه رحمت خداوند متعال قرار گرفت، زیرا اگر کسی در ماه مبارک رمضان بخشیده نشود بنا بر فرموده پیامبر اکرم (ص) «شقی» است.

دیگر زمانی نمانده باید امشب تا سحر بیدار بود، زیرا این دقایق نایاب‌اند و تا چشم بر هم بزنی سحر می‌رسد؛ مبادا بگویند که سحر رسید و تو هنوز در خوابی.

امشب از آسمان باران «انا انزلنا» بر فرق زمین می‌بارد، امشب چشمانم را با آب توبه می‌شویم و کلام قرآن در دهانم جاری می‌کنم تا خواب بر چشمانم نیاید و تا سحر ناله «الغوث الغوث» سر دهم.

شب قدر از شب‌های با عظمت و با اهمیت سال است و دلیل فضیلت این شب بر سایر شب‌ها به اعتبار اموری است که در این شب محقق می‌گردد وگرنه اجزای زمان یا مکان، درجه و رتبه وجودی‌شان یکی است و بین آن‌ها تفاوتی وجود ندارد.

شب بیست و سوم ماه رمضان، از دو شب قبل برتر است و از احادیث متعدد این‌گونه احتمال داده می‌شود که شب قدر همین شب است.

مرحوم علامه مجلسی در کتاب «زادالمعاد» می‌گوید: اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم، شب قدر است.

افرادی که از دو شب قبلی قدر غافل شده‌اند، در شب بیست و سوم با خداوند عبادت و راز و نیاز داشته باشند و از گناهانشان توبه کنند.

در روایات آمده امام باقر (ع) فرموده: «هر کس شب بیست و سوم ماه رمضان را زنده بدارد و در آن صد رکعت نماز بخواند، خداوند در زندگی او گشایش می‌دهد و کار دشمنان او را خود بر عهده می‌گیرد و او را از غرق شدن، زیر آوار ماندن، سرقت و از شر دنیا مصون می‌دارد و وحشت نکیر و منکر را از او برمی‌دارد و او در حالی از گور خویش بیرون می‌آید که نورش بر اهل رستاخیز می‌تابد و نامه عملش را به دست راستش می‌دهند و رهایی از آتش و عبور بر صراط و ایمنی از عذاب را برای او می‌نویسند و بدون حساب وارد بهشت می‌شود و در بهشت از هم‌نشینان پیامبران و صدیقان و شهیدان و صالحان قرار داده می‌شود و آنان چه نیکو هم‌نشینانی هستند.

در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، غیر از اعمال مشترک شب‌های قدر، اعمال دیگری نیز واردشده است تا فردی که این شب را به احیا می‌گذراند در کنار اعمال مشترک شب‌های قدر، آن‌ها را نیز انجام دهد، که بدین شرح است: قرائت سوره عنکبوت، روم و دخان که در این مورد امام صادق (ع) فرموده‌اند: هرکس در شب بیست و سوم، سوره‌های عنکبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند! اهل بهشت است؛ خواندن هزار مرتبه سوره قدر و دیگر اعمال و ادعیه که در کتاب مفاتیح‌الجنان آمده است.

دیدگاه مراجع معظم تقلید در مورد شب بیست وسوم رمضان

آیت‌الله العظمی جوادی آملی در فضیلت شب‌های قدر می‌فرمایند که در شب‌های قدر چیزی بهتر از فراگیری علوم الهی، گفتن و شنیدن معارف دین نیست. تشکیل یا شرکت در برنامه‌هایی مانند جلسه تفسیر یا حدیث یا احکام که خود سعادت و توفیقی است و اگر چنین برنامه‌ای نداشت، امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد و اگر نتوانست لااقل ذکر بگوید.

وی ادامه می‌دهد: شب بیست و سوم که از تمام شب‌های ماه مبارک رمضان و از شب بیست و یکم و نوزدهم نیز افضل است، چیزی بالاتر از عالِم شدن و آگاه شدن نیست. علم است که زمینه‌ای برای رسیدن انسان به «عقل» می‌شود؛ انسان عاقل هم آسوده است و هرگز در عذاب نخواهد بود.

شب بیست و سوم از تمام شب‌های ماه رمضان و از شب بیست و یکم و نوزدهم نیز افضل است

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در نوشتاری درباره شب‌های قدر گفت: قرآن، شب قدر را «لیله مبارکه» خوانده و در شأن آن یک سوره نازل شده و شرافت آن شب، از هزار ماه بیشتر است. هر چند در تعیین شب قدر اختلاف است، ولی قول معتمد و محقّق ‎که از روایات معتبره گرفته شده این است که از شب «نوزدهم» و «بیست و یکم» و «بیست و سوّم» ماه رمضان بیرون نیست و به احتمال قوی ‎که برخی از احادیث هم مثل «روایت جهنی» مؤیّد آن است شب قدر، شب بیست و سوم است و از برخی اخبار دیگر استفاده می‎شود که هر یک از این سه شب «شب قدر» است.

وی بیان کرد: از جمله وظایف مهم در این شب‌ها، تجدید عهد با ولی امر، حضرت بقیّه‌الله ‎عجّل الله تعالی فرجه‎ و خواندن دعای معروف: «اَللُهَّم کُن لِوَلِیِّکَ…» می‌باشد؛ زیرا شب قدر به آن حضرت تعلّق خاص دارد و در آن شب ملائکه بر آن بزرگوار نازل می‌شوند و تمسّک به قرآن و عترت و کتاب مبین و امام مبین هم اقتضا دارد که در شب قدر، مؤمنان به ثقلین قرآن مجید و آخرین امامِ عدالت‌گستر و بقیه عترت هادیّه و مصداق حقیقی «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبَادِنَا» یعنی به حضرت حجّه بن الحسن العسکری ‎روحی و ارواح العالمین له الفدا تمسّک نموده و بدانند که به تصریح اخبار متواتره ثقلین، امن و نجات از ضلالت و گمراهی، فقط در سایه تمسّک به قرآن و عترت حاصل می‎شود و برای نجات از این همه انحرافات و سرگردانی‌های گوناگون، راهی جز توسّل و تمسّک به هدایت «قرآن و عترت» نیست.

از شب بیست و سوم رمضان غافل نشویم

عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه، با اشاره به اینکه لیله‌القدر محتمل است یکی از سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان باشد اما ۲۱ و ۲۳ احتمال بیشتری دارد.

حجت‌الاسلام محمدتقی پورمحمدی با تأکید بر اینکه باید به فیض بردن از این شب فکر کنیم، ادامه داد: خداوند خواسته بندگانش را در هر سه شب می‌شنود و باید افرادی که از دو شب قبلی قدر غافل شده‌اند، در شب بیست و سوم با خداوند عبادت و راز و نیاز داشته باشند و از گناهانشان توبه کنند.

وی گفت: در روایتی آمده است که حضرت فاطمه زهرا (س) نمی‌گذاشتند که کسی از خانواده‌اش در شب بیست و سوم بخوابد و خواب آنان را با کم خوردن درمان می‌کردند و از روز برای آن شب، آماده می‌شدند و وقتی در شب لیله‌القدر برخی خوابشان می‌گرفت به‌صورت آن‌ها آب می‌پاشیدند تا خوابشان نبرد و از این فیض بی‌نصیب نباشند.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: افرادی که در این ایام روزه‌دار بودند و توفیق پیدا کردند در دو شب قبل احیا به پا دارند خودشان را برای شب بیست و سوم هم آماده کنند و از خدا بخواهیم که به ما نظر لطف کند چرا که امشب، شب تقدیر است و همه امور به دست امام زمان (عج) امضا می‌شود.

حجت‌الاسلام پورمحمدی یادآور شد: باید به شب بیست و سوم ماه رمضان توجه بیشتری بکنیم و از آخرین فرصت به‌خوبی بهره ببریم زیرا آخرین شب قدری است که در روایات آمده و ممکن است رمضان دیگری را درک نکنیم.

شب بیست و سوم فرصت مناسبی برای استغفار گفتن است

آیت‌الله محسن حیدری، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه، اظهار داشت: شب بیست و سوم فرصت مناسبی برای استغفار گفتن است و بهترین شب در زندگی بشر است که خداوند آن را برتر از هزار ماه دانسته است.

وی افزود: در تفسیر المیزان علامه طباطبایی وارد شده که تقدیر در نوزدهم و ابرام (محکم کردن) در بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم است.

آیت‌الله حیدری عنوان کرد: شب بیست و سوم شب امضا مقدرات است پس نباید از این شب غافل شویم و اعمال و دعاهایی که واردشده و انفاق، صدقه و دعا برای امام زمان (عج) و جامعه اسلامی داشته باشیم.

در شب بیست و سوم در حق همدیگر دعا کنیم

حجت‌الاسلام حسین الهی‌نژاد نیز در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه اظهار داشت: در روایات بر احیای شب بیست و سوم توصیه و تأکید زیادی شده است و تقدیرات مردم در این شب قطعی می‌شود.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: شب‌زنده‌داری‌های یک مسلمان معتقد باید در شب بیست و سوم دقیق‌تر و عمیق‌تر باشد که به فیض درک شب قدر در شب بیست و سوم نایل شود.

وی عنوان کرد: در این شب باید در حق هم دیگر دعا کنیم چه برای افرادی که زنده‌اند و چه افرادی که دستشان از دنیا کوتاه است که باید برای آن‌ها طلب غفران و آمرزش کرد چرا که دعا در حق دیگران بستر و زمینه‌ای برای برآورده شدن حاجات خودمان است.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]