×
×

شهرکریمه – ازدواج هراسی در شبکه‌های اجتماعی

  • کد نوشته: 20725
  • [ad_1] ازدواج هراسی در شبکه‌های اجتماعی به گزارش شهرکریمه حضرت باریتعالی در سوره مبارکه روم فرمود: «از نشانه‌های قدرت خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی قرار داد. یقیناً در این کار شگفت‌انگیز نشانه‌هایی است برای مردمی که می‌اندیشند.» […]

    شهرکریمه – ازدواج هراسی در شبکه‌های اجتماعی
  • [ad_1]

    ازدواج هراسی در شبکه‌های اجتماعی

    ازدواج هراسی در شبکه‌های اجتماعی

    به گزارش شهرکریمه حضرت باریتعالی در سوره مبارکه روم فرمود: «از نشانه‌های قدرت خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی قرار داد. یقیناً در این کار شگفت‌انگیز نشانه‌هایی است برای مردمی که می‌اندیشند.»

    آنچه برای ما قطعی و مبرهن است این که پروردگار عالم و دین مبین اسلام به ازدواج و مسأله تشکیل خانواده توجه و عنایت ویژه ای دارد، تا بدانجا که در آیات بسیاری همچون این آیه مبارکه و نیز روایات متعدد از ناحیه اهل بیت(ع) ، انسان‌ها به انجام این سنت مؤکد، توصیه شده‌اند.

    اساساً ازدواج از نگاه آموزه‌های اسلامی، تنها روش ارضای طبیعی تمایل و غریزه جنسی است، کما اینکه به تاخیر انداختن آن براى کسانی که آمادگی و شرایط انجام آن را دارند، زمینه ساز بروز مشکلاتى در فرد و جامعه می‌شود.

    با همه این‌ها، متاسفانه این روزها در بستر شبکه‌های اجتماعی در رابطه با این سنت نبوی، بعضاً رویکرد مقابله‌ای و یا استهزا و تمسخر ازدواج مشاهده می‌شود که از آن به «ازدواج هراسی» تعبیر می‌گردد.

    البته به نظر بعضی از جامعه شناسان، این مساله، یک پدیده جهانی است و به جامعه ما هم محدود نمی‌شود، با این حال محتوای ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص بازنشر آن‌ها در مسیری خلاف ترویج ازدواج است چه برسد به این که رواج دهنده ازدواج آسان و به موقع باشد که این خود ، مطالبه و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان است.

    در این میان، جای بسی تأسف است که سلبریتی‌ها به جای دعوت مردم و خانواده‌ها و جوانان به مقدس ازدواج، از آن که برخی از آن‌ها خود ازدواج‌های موفقی نداشته اند یا به هر دلیلی تمایل به این کار ندارند، به شکل مستقیم و عموماً غیرمستقیم، تجرد و دوام آن را تبلیغ و ترویج می‌کنند که این مساله در نوع پست گذاشتن‌ها و لایک کردن‌هایشان نیز به نوعی مشهود است.

    از آن سو، تبلیغ ازدواج‌های گران و لاکچری در فضای مجازی موجب شده بسیاری از جوان‌ها که چنین توانایی مالی ندارند از انجام این مساله نااُمید و یا هراسان شوند و احساس کنند که در صورت برگزاری ازدواجی آسان و کم هزینه تر نسبت به آن چه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند، فردی شکست خورده و ناکام تلقی خواهند شد.

    به هر صورت باید توجه داشت که تاکید بر روابط متعهدانه، قانونمند در برابر روابط آزاد و به دور از چارچوب‌های شرعی و عرفی، یکی از الزامات امروز جامعه ماست که متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان کمتر به این مسایل پرداخته می‌شود و برعکس پدیده‌های شومی چون ازدواج سفید تبلیغ می‌شود که به هیچ وجه با اقتضائات و باورهای جامعه ما چه به لحاظ دینی و چه عرفی همخوانی و سازگاری ندارد.

    نکته حایز اهمیت دیگر این که برخی از جوان‌ها که تعدادشان هم کم نیست در شرایط کنونی به سمت فردگرایی بیشتر سوق پیدا کرده‌اند و در عین حال با هراس پسرها از ازدواج و قبول مسؤولیت و از آن سو توقعات روز افزون و سخت گیری بیش از حد دختر‌ها مشاهده می‌کنیم که عملاً سن ازدواج بالا رفته و جمعیت چند میلیونی در سن ازدواج قرار دارند که متاسفانه برخی از آن‌ها به سن تجرد قطعی نزدیک شده یا رسیده اند.

    انتهای پیام/ ۱۱۰

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.