×
×

شهرکریمه – از لاتی‌گرافی «شنای پروانه» تا وحشت‌برانگیزی «پوست»

  • کد نوشته: 27036
  • [ad_1] از لاتی‌گرافی «شنای پروانه» تا وحشت‌برانگیزی «پوست» به گزارش شهرکریمه پرونده سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با اکران دو فیلم «شنای پروانه» و «پوست» در قم گشوده شد و مردم قم نیز از اکران فیلم های جشنواره ای استقبال قابل توجهی داشتند. «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و بازی […]

    شهرکریمه – از لاتی‌گرافی «شنای پروانه» تا وحشت‌برانگیزی «پوست»
  • [ad_1]

    از لاتی‌گرافی «شنای پروانه» تا وحشت‌برانگیزی «پوست»

    از لاتی‌گرافی «شنای پروانه» تا وحشت‌برانگیزی «پوست»

    به گزارش شهرکریمه پرونده سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با اکران دو فیلم «شنای پروانه» و «پوست» در قم گشوده شد و مردم قم نیز از اکران فیلم های جشنواره ای استقبال قابل توجهی داشتند.

    «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و بازی جواد عزتی، امیر آقایی، طناز طباطبایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، مه‌لقا باقری و آبان عسکری نسبت به فیلم دیگری که نخستین روز اکران شد بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

    یکی از نقاط قوت شنای پروانه شروع جذاب آن است. این فیلم روایت تلخی از ترکیب خوی شرور آدمی با عصر فناوری و رسانه است؛ روایتی ساده اما دلهره آور. حیثیتی که به باد رفته، پروانه‌ای که هر چه دست و پا می‌زند راه خلاصی از این مخمصه را جز رویارویی با حقیقت  و اظهار بی‌گناهی نمی‌بیند. آدم‌هایی که هر یک سهمی در قربانی شدن پروانه دارند. وجدان‌هایی که در خواب حیوانیت به سر می‌برند.

    عربده‌کشی‌ها و رفتارهای خشونت‌آمیز کاراکترهای این فیلم گرچه هیجان را چاشنی فیلم کرده‌ است و در تلاش برای نزدیک کردن تکه‌های این فیلم به پازل حقیقت است ولی عده‌ای را بر این باور داشته است که آن را در پرداخت و بینش دچار سندرم «سینمای عصبیت و عربده» کرده است.

    کارگردان شنای پروانه درباره موضوع این فیلم گفته است: « این فیلم‌ لات‌گرافی نیست ولی همه ما یک گنده‌لات درون داریم. گنده‌لاتی مساله فیلم است، اما این فیلم مثل یک مشق بود در تلاش بود تا حقایقی درباره معضل مهمی مانند شبکه‌های مجازی و گوشی‌های همراه  را که به وسیله آن از زندگی هم بالا می‌رویم بگوید. این فیلم درباره جنوب شهر نیست بلکه فقط بافت آن جنوب شهر است و دغدغه روز کل جامعه را بیان می‌کند.»

    امیر آقایی که در اغلب فیلم‌ها و سریال‌ها با شخصیتی شیک ظاهر می‌شود در شنای پروانه نقش هاشم گنده‌لات جنوب شهر را ایفا می‌کند. عده‌‌ای از مخاطبان با وجود تحسین نقش‌آفرینی زیبای او در این فیلم، نسبت به لهجه‎اش که به آذری زبان‌ها نزدیک است انتقاداتی دارند.

    آقایی در نشست خبری این فیلم با اهالی رسانه در پاسخ به این انتقاد اظهار کرده است: «کاراکتر هاشم فقط حروف چ، ج، گ و ک در زبانش می‌زند و این یک گویش لاتی‌ است و لزوما ترکی نیست، البته که مادر این شخصیت ترک است و پدرش شیرازی.»

     

    گریم امیر آقایی هم تا حدی شبیه به وحید مرادی از لات‌مسلکان شناخته شده در دنیای مجازی است و همین فضای فیلم  را بحث برانگیزتر کرده است.

    جواد عزتی که قرار است پسر خوب خانواده و دور از مسلک لاتی‌گری باشد را شاید بتوان تنها نقطه غیر سیاه این فیلم دانست؛ برای نقش او به جای عبارت سفید، غیر سیاه به کار برده شد چون در شخصیت‌پردازی او چند سکانس تاریک همچو شکنجه‌گری و کتک‌کاری هم دیده می‌شود.

    کارت درباره نقش‌آفرینی جواد عزتی کاراکتر اصلی این فیلم گفته است: «هوش جواد عزتی باعث شد این قهرمان در داستان شکل بگیرد. او یک آدم معمولی بود که یک حرکت قهرمانانه انجام داد و اگر قرار باشد فیلم من نماینده‌ای از جنوب شهر داشته باشد شخصیت حجت است. من نمی‌خواستم فیلمی ضد جنوب شهر بسازم.»

    طناز طباطبایی که تنها در چند سکانس ابتدایی فیلم نقش کوتاهی را به عهده دارد خوب از پس انتقال حس پروانگی به مخاطب برآمده است و در گفت‌گویی که با رسانه‌ها داشته هم گفته است: «باید در همان چند سکانس ابتدایی شخصیت پروانه در ذهن شکل می‌گرفت و می‌توانم بگویم که به اندازه یک نقش بلند برای من تاثیرگذار بوده و این ریسکی که کردم جواب داد. مهندسی چیدمان بازیگران در فیلم بسیار ویژه بود.»

    پانته‌آ بهرامی که با موهایی تراشیده و سر کچل در این فیلم ظاهر شده این سؤوال را در ابتدا در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که چرا زنی با این هیبت باید در این جایگاه ایفای نقش کند، آیا یک مرد نمی‌توانست مهره بهتری برای این نقش باشد؟! پاسخ به این سؤال را شاید اینگونه بتوان داد که این فیلم قصد دارد در دل خود رنج‌هایی را به تصویر بکشد که برخی از زنان جامعه در حال دسته و پنجه نرم کردن با آن هستند.

    نیمه اول فیلم به مراتب جذاب‌تر است. شاید مستندسازی کارت الهام‌بخش او در چیدمان نیمه اول فیلم بوده است. درباره محتوای فیلم بیش از این نمی‌نویسم تا نشود فاش کسی آنچه در این فیلم گذشت.

    فیلم «شنای پروانه» ساعت ۱۷ در سینما تربیت و در ساعت ۲۰ در سینما ونوس به روی پرده رفت.

     

    ژانر وحشت در «پوست»

    فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و تهیه کنندگی محمدرضا مصباح  از فیلم های پذیرفته شده در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دومین فیلمی بود که در نخستین روز از آغاز به کار جشنواره فجر در قم به روی پرده رفت. پس از چند فیلم ویدیویی، این نخستین فیلم به زبان ترکی سینمای ایران است که به صورت حرفه‌ای تولید و اکران می‌شود.

     

    موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه پرستی است و درباره خانواده‌ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود. مسئله‌ای که این فیلم را منحصر به فرد کرده ساخت آن در ژانر وحشت است. این اتفاق می‌تواند به نوع خود اتفاقی جذاب باشد و تنوع ژانری در مهمترین رویداد سینمایی کشور را افزایش دهد.

    اطلاعات زیادی از بازیگران فیلم پوست در دسترس نیست اما ناصر هاشمی، جواد قامتی و عاشیق ولی عبدی بازیگران فیلم سینمایی پوست را تشکیل می‌دهند. از دیگر خصوصیات منحصر به فرد این فیلم عدم حضور سلبریتی‌ها و چهره‌های معروف سینمایی در آن است.در این فیلم از بازیگران تبریزی استفاده شده است و طبق گفته بهرام ارک این فیلم به زبان ترکی ساخته شده است. باید دید که نخستین فیلم بلند برادران ارک در جشنواره فیلم به چه سرنوشتی دست می‌یابد.

    فیلم «پوست» ساعت ۱۷:۳۰ در سینما ونوس و ساعت ۱۹:۳۰ در سینما تربیت به روی پرده رفت.

    انتهای پیام/ ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.