×
×

شهرکریمه – استاندار قم: قرنطینه کارآمد نیست

  • کد نوشته: 27691
  • [ad_1] استاندار قم: قرنطینه کارآمد نیست/ برخی آمار فوت شدگان آنفلوآنزا را به حساب کرونا گذاشتند به گزارش شهرکریمه بهرام سرمست ظهر امروز در حاشیه جلسه ستاد بحران استان قم در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از روز چهارشنبه که مشخص شد دو مبتلا به کرونا فوت کرده‌اند قرارگاه زیستی، ستاد بحران و ستاد […]

    شهرکریمه – استاندار قم: قرنطینه کارآمد نیست
  • [ad_1]

    استاندار قم: قرنطینه کارآمد نیست/ برخی آمار فوت شدگان آنفلوآنزا را به حساب کرونا گذاشتند

    استاندار قم: قرنطینه کارآمد نیست/ برخی آمار فوت شدگان آنفلوآنزا را به حساب کرونا گذاشتند

    به گزارش شهرکریمه بهرام سرمست ظهر امروز در حاشیه جلسه ستاد بحران استان قم در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از روز چهارشنبه که مشخص شد دو مبتلا به کرونا فوت کرده‌اند قرارگاه زیستی، ستاد بحران و ستاد امنیت غذایی تشکیل شدند و بر اساس گزارش‌هایی که از دانشگاه علوم پزشکی دریافت کردیم تمام پیش بینی‌های لازم را در سطح استان دنبال کردیم و بلافاصله شورای تامین تشکیل شد.

    وی با اشاره به اینکه اقدامات ما از طریق متولی سلامت که دانشگاه علوم پزشکی است تصمیم گیری می‌شود افزود: بر اساس گزارشاتی که در دانشگاه علوم پزشکی داشتند در خصوص تعطیلی مدارس، دانشگاه، مراکز حوزوی و… ورود کردیم و از مردم درخواست کردیم که از ورود به مراکز تجمع و ازدحام جمعیت خودداری کنند.

    استاندار قم افزود: به همه دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که محل تجمع بودند هشدار‌ها، ضرورت‌ها و الزامات و رعایت مسائل بهداشتی ابلاغ و منعکس شد و بر اساس ماهیت این ویروس که جنبه سرایت پذیری و شیوع بالایی دارد اولویت را بر امر اطلاع رسانی، آموزش و رعایت مسائل بهداشتی کردیم و تمام دستگاه‌های مسؤول فعال شده و کارگروه‌های تخصصی برگزار شد تا بتوانیم این مسئله را متوقف کرده و مدیریت کنیم.

    وی در خصوص منشا بیماری بیان کرد: جمع بندی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص منشا بیماری نهایی نشده ولی فراتر از منشا، مواجهه با فرایند فزاینده از نظر آمار بستری شدگان و از نظر فوتی‌ها در حال رشد هستیم و حساسیت‌های لازم به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

    سرمست با بیان اینکه دو بیمارستان قرنطینه شده و دو بیمارستان دیگر رزرو شده است یادآور شد: پیش بینی این نیست که در این سطح و به این سادگی و زودی بتوان مسئله را مهار کرد و سناریوهای مختلف پیش بینی شده و به صورت گام به گام مسئله را مدیریت می‌کنیم.

    وی با بیان اینکه از وزارت بهداشت و درمان نیز کمک خواسته ایم و امروز هم دکتر جهانگیری و دکتر روحانی بابنده تماس داشتند افزود: از همان ابتدا به مسؤولان دانشگاه ابلاغ کردم که برآورد وضعیت خود را به بنده بدهند و توانمندی‌های استان را در این خصوص اعلام کنند که ما بتوانیم در سطح ملی پیگیری لازم را داشته باشیم.

    بعد کرونا فرا استانی است

    استاندار قم یادآور شد: تصور ما این است که این مسئله بعد فرا استانی پیدا کرده و نیاز است که از امکانات و ظرفیت‌های ملی برای مدیریت موضوع استفاده شود.

    وی گفت: در کنار جلسات ستاد بحران و ستاد پیشگیری از کرونا امروز ستاد بحران پیشگیری و مقابله از سیل داشته‌ایم و علاوه بر این به صورت شبانه روزی از طریق شورای معاونین و مدیران مسؤول پیگیر شرایط هستیم.

    سرمست با اشاره به اینکه در این شرایط انتخابات را نیز در نهایت امنیت و آرامش و سلامت برگزار کردیم یادآور شد: مقام معظم رهبری از مردم قم و برگزاری انتخابات قم به نیکی یاد کردند. این نشان می‌دهد که مدیریت استان انتخابات را با مشارکت مطلوبی برگزار کرده است؛ برخی پیشنهاد تغییر داشتند و بنده اصرار کردم که انتخابات به موقع برگزار شود.

    وی با اشاره به اینکه مدیر دانشگاه علوم پزشکی آنچنان در وسط میدان بوده که خودش نیز درگیر بیماری شده است اظهار کرد: ما خدمتگزار مردم هستیم و دانشگاه علوم پزشکی در وسط میدان بوده و فداکارانه تلاش می‌کنند و به عنوان مدیریت استان از تلاش این عزیزان، پرستاران، کادر پزشکی، درمانی و خدماتی تقدیر می‌کنم.

    استاندار قم گفت: در صدد هستیم که همه ظرفیت استان را به کار گرفته و از ظرفیت‌های ملی استفاده کرده و از مردم نیز تقاضای همراهی داریم و امیدواریم بیشتر مردم در منازل مستقر شده و مراقبت لازم را داشته باشند تا بتوانیم بر این مسئله غلبه کنیم.

    مردم از منابع موثق اطلاعات کسب کنند

    وی تصریح کرد: مردم از نظر اطلاع رسانی به منابع موثق توجه داشته باشند و اصحاب رسانه نیز تلاش کنند که اطلاعات را از منابع رسمی اخذ کنند.

    سرمست با اشاره به اینکه به عنوان مدیر ارشد اجرایی استان بنای تصمیم گیری را بر اساس نظرات تخصصی قرار داده‌ایم گفت: آمار تخصصی مربوط به کرونا باید از سوی دستگاه متولی و تخصصی اعلام شود؛ یک اختلاف آماری این میان وجود دارد و آن هم به فوت در سایه ابتلا به کرونا و فوت در سایه ابتلا به آنفولانزا است. امروز در جلسه ای که داشتیم قرار شد جداسازی در سطح دو بیمارستان صورت گیرد و همه کسانی که بستری شدند به واسطه کرونا نبوده و برخی بیماری آنفلوانزا دارند.

    به شفافیت اعتقاد کامل دارم

    استاندار قم تصریح کرد: بنده به شفافیت اعتقاد داشتم و تذکر دادم که آمار دقیق باید به مردم ارائه شود و نباید افراط و تفریط صورت گیرد چرا که هیچ کمکی نمی کند، اینکه بگوییم هیچ مسئله ای نیست به ما کمکی نمی کند و از سوی دیگر نیز بزرگنمایی کردن کمکی نمی‌کند.

    وی یادآور شد: سیاست استان شفافیت، استناد و اعتنا به دستگاه تخصصی و گزارش‌های آنهاست و باید آمار واقع بینانه و درست باشد و در کنار آن باید نسبت به آرامش بخشی و اطلاع رسانی توجه داشته باشیم.

    سرمست تصریح کرد: حداکثر موفقیت ما با کمک خود مردم خواهد بود چرا که از نظر درمانی برای این بیماری توفیقات قابل توجه نبوده است و مردم باید توجه داشته باشند و بدانند که قدرت شیوع این ویروس بالاست و تمام اقدامات باید بر آگاهی بخشی و مراقبت‌ها تمرکز کند.

    وی با اشاره به اینکه باید به قم به عنوان نقطه شروع و کانونی بیماری توجهات لازم صورت گیرد، یادآور شد: ضروری است تجهیزات به قم منتقل شده و آزمایشات در قم انجام شود.

    استاندار قم تاکید کرد: پیگیر این هستیم که در شرایط کنونی اگر بخواهد این مسئله توسعه پیدا کند از ظرفیت‌های دیگر هم برای بستری کردن و رسیدگی و مراقبت به افراد مشکوک به کرونا استفاده کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: مردم مطمئن باشند خادمان آنها در تمام رده‌ها همه با یک شرایط بسیار سخت و پیچیده مواجه هستند؛ همه باید کمک و همراهی کنند تا سلامت که بزرگترین نعمت الهی است به شرهوندان بازگردانده شود امیدواریم که خداوند هم کمک کند که بتوانیم این بحران رابهخوبی سپری کنیم.

    سرمست گفت: از زمانی که توفیق خدمت در استان داشتیم با انواع بحران‌ها و مسائل و معضلات روبه رو بوده‌ایم و پای کار هستیم و در صحنه حضور داریم و امیدواریم با فعالیت شبانه روزی بتوانیم به مسؤولیت‌های قانونی و انسانی خود به نحو احسن انجام دهیم.

    وی با بیان اینکه بار روانی مشکلات بسیار بالاست و در مرحله نخست باید بار روانی سنگینی که برای مردم ایجاد شده را برطرف کنیم تاکید کرد: قربانیان این بیماری از نظر تعداد در مقابل سوانح، تصادفات و بیماری‌های دیگری که شهروندان درگیر آن هستند به مراتب کمتر است ولی بار روانی بالایی ایجاد شده است.

    اعتکاف در قم لغو شد

    استاندار قم از تعطیلی اعتکاف در قم خبر داد و گفت: تصمیم بر تعطیلی اعتکاف داریم و به خاطر سلامت معکتفان وظیفه داریم از هرگونه اجتماع که بتواند سلامت و جان مردم را به خطر بیاندازد پیشگیری کنیم.

    وی یادآور شد: خود افراد باید کمک کنند در فضای خانواده مراسم معنوی را دنبال کرده و این مسائل نقطه قوت است و باید از ذات اقدس الهی کمک گرفته شود.

    قرنطینه کارآمد نیست

    سرمست با اشاره به اینکه تجربه چین در خصوص قرنطینه موفق نبوده است گفت: اوایل که بحث قرنطینه مطرح شد نظرات متفاوت بود ولی باید به دنبال راهکاری بودیم که امکان پذیر و کارآمد باشد.

    وی با اشاره به اینکه قم به واسطه موقعیت جغرافیای در نقطه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته است، افزود: ما از فاز قرنطینه رد شدیم و گزینه کارآمدی نیست؛ بهترین سیاست این است که مردم خودشان در خانه‌ها ایزوله کرده و از اجتماعات دوری کرده و حداقل حضور در اجتماعات را داشته باشند.

    وی گفت: دانشجویانی که از چین داشتیم و قرنطینه شدند از تجربیاتی که نقل کردند این بود که در چین حتی خانه‌ها را پلمب کرده و رفت و آمدها را به حداقل رساندند ولی با وجود این بیماری سرایت پیدا کرده است.

    استاندار قم تاکید کرد: در همه این موارد بنده استناد و تصمیم گیری بر اساس نظرات تخصصی توجه داشتم و تاکنون وزارت بهداشت برنامه ای برای قرنطینه استان قم نداده است و مسؤولان بهداشتی استان نیز چنین درخواستی نداشتند و به لحاظ مدیریتی تصورم این نیست که راهکار مناسبی باشد و می‌تواند تبعات اجتماعی و بار فرهنگی و روانی داشته باشد و از خود مردم انتظار داریم با رعایت بهداشت فردی بهترین کمک را داشته باشند.

    وی در خصوص بسته شدن حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران گفت: بنایی بر بستن این دو مکان مقدس را نداریم؛ نظر ما نظر تخصصی مسؤولان بهداشتی و درمانی است. موارد با تولیت‌ها مطرح شده و قرار شده است که ملاحظات بهداشتی را اعمال کنند و برای زیارت مردم محدودیتی ایجاد نمی‌کنیم.

    انتهای پیام/ ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.