[ad_1] اعضای ۹۹ بیمار مرگ مغزی از استان قم پیوند شده‌است به گزارش شهرکریمه ولی‌الله صمدی افزود: واحد پیوند اعضای بدن بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی قم از سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی شد و بیماران برای پیوند عضو به بیمارستان‌های تهران منتقل می‌شوند. به گفته وی، در سالجاری اعضای بدن هشت بیمار مرگ مغزی […]

[ad_1]

اعضای ۹۹ بیمار مرگ مغزی از استان قم پیوند شده‌است

اعضای ۹۹ بیمار مرگ مغزی از استان قم پیوند شده‌است

به گزارش شهرکریمه ولی‌الله صمدی افزود: واحد پیوند اعضای بدن بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی قم از سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی شد و بیماران برای پیوند عضو به بیمارستان‌های تهران منتقل می‌شوند.

به گفته وی، در سالجاری اعضای بدن هشت بیمار مرگ مغزی به نیازمندان اهدا شده‌است.

وی با اشاره به این‌که سالانه حدود ۱۰۰ تن درقم دچار مرگ مغزی می‌شوند، خاطرنشان کرد: ۲۵ هزار تن درکشور نیازمند پیوند عضو در لیست  انتظار هستند و روزانه هفت‌تا ۱۰ تن از این بیماران نیازمند فوت می‌کنند و روزانه همین تعداد نیز به لیست بیماران نیازمند اهدا عضو اضافه می‌شود.

صمدی با بیان این‌که پیوند کلیه بیشترین نیاز بیماران در لیست انتظار است،‌ ادامه داد: درحال حاضر ۱۷ هزار تن به دلیل نارسایی‌های کلیوی دیالیز می‌شوند و در لیست بیماران نیازمند پیوند کلیه قرار دارند.

وی بیان کرد: با توجه به این‌که راه‌اندازی مرکز پیوند نیازمند استانداردهای ویژه و تیم‌های پزشکی ازجمله پیوند عروق، کلیه، کبد و قلب می‌باشد،‌ استان قم زیرساخت لازم برای راه‌اندازی چنین مرکزی ندارد.

وی با اشاره به تفاوت بین مرگ مغزی و کما، گفت: زمانی که بیمار به کما می‌رود، به دلیل اختلال در خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به مغز، مغز دچار اختلال در عملکرد می‌شود و به محرک‌های محیطی با توجه به وسعت حادثه پاسخ می‌دهد.

کارشناس مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: در کما مغز زنده است و با ارگان‌های حیاتی بدن مثل قلب و ریه ارتباط موثری دارد؛ امکان دارد فرد به مدت طولانی در حالت کما باشد و زندگی نباتی داشته باشد که در این صورت فرد عملکرد ذهنی و شناختی نخواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که مغز، ضربان قلب و تنفس را تنظیم می‌کند، ‌خاطرنشان کرد: در مرگ مغزی خون‌رسانی به مغز متوقف می‌شود، اکسیژن و مواد غذایی به مغز نمی‌رسد، مغز تمام کارکرد خود را از دست می‌دهد و دچار تخریب غیرقابل‌برگشت می‌شود.

وی اضافه کرد: بیمار مرگ مغزی قبل از فوت می‌تواند ارگان‌های حیاتی مانند قلب، کلیه، پانکراس، ریه‌ها و روده و تا ۴۸ ساعت پس از فوت نیز می‌تواند نسوج و بافت‌ها مثل پوست، قرنیه، استخوان، پاندون و عضلات دریچه‌های قلب را اهدا نماید.

صمدی بیان کرد: هر اهداکننده می‌تواند با اهدای اعضایی ازجمله قلب، ریه، کبد، پانکراس، روده و کلیه، یک تا هشت بیمار را از مرگ نجات دهد.

وی افزود: همچنین هر اهداکننده می‌تواند با اهدای دریچه قلب، رگ، تاندون‌ها، عضلات، استخوان، نسوج و بافت، زندگی یک تا ۵۳ تن را بهبود ببخشد.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که مرگ مغزی بیماری اعلام می‌شود، می‌توان بیمار را با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۲ روز نگهداری نمود، ولی در این مدت ارگان‌های حیاتی زیست پذیری خود را از دست می‌دهند و قابلیت فعالیت و توانایی ارگان‌ها ضعیف می‌شود.

به گفته صمدی،‌ تیم تاییدکننده مرگ مغزی شامل چهار تخصص ازجمله جراح مغز و اعصاب،‌ داخلی مغز و اعصاب، داخلی، پزشک بیهوشی و پزشکی قانونی باید مرگ مغزی بیمار را تایید نمایند.

وی در ادامه گفت: دوره آموزش تخصصی مدیریت فراهم آوری اعضای پیوندی توسط وزارتخانه با هماهنگی انجمن اهدا عضو ایرانیان از ۱۱ تا ۱۴ آبان ماه برای همه سرپرستاران بخش‌های ویژه، آی سی، یو، اورژانس، ‌سوپروایزر و  مدیران خدمات پرستاری بیمارستان‌ها درقم برگزار شد.

وی افزود: در این دوره، کارگاه‌های آموزشی نیز برای پزشکان تاییدکننده بیماران مرگ مغزی، متخصصان طب اورژانس و بیهوشی ترتیب یافت.

انتهای پیام/ ۱۱۰

[ad_2]