[ad_1] افزایش کتابخانه‌های تخصصی و عمومی راهکار ترویج فرهنگ مطالعه به گزارش شهرکریمه زهرا بختیاری نژاد بیان کرد : هر کتاب یک جزیره است که ناشناخته‌های بسیاری دارد و انسان باید با مطالعه به جست و جوی آن ناشناخته‌ها برود و آن‌ها را کشف کند. کتاب خواندن سفر کردن و همسفر شدن با جملات و […]

[ad_1]

افزایش کتابخانه‌های تخصصی و عمومی راهکار ترویج فرهنگ مطالعه

افزایش کتابخانه‌های تخصصی و عمومی راهکار ترویج فرهنگ مطالعه

به گزارش شهرکریمه زهرا بختیاری نژاد بیان کرد : هر کتاب یک جزیره است که ناشناخته‌های بسیاری دارد و انسان باید با مطالعه به جست و جوی آن ناشناخته‌ها برود و آن‌ها را کشف کند. کتاب خواندن سفر کردن و همسفر شدن با جملات و تجربه‌های نویسندگان است.

کتاب‌ها چراغ‌های روشنی هستند که انسان را به سمت راه درست هدایت می‌کنند و با اطلاعات ارزشمند دانش و معلومات انسان را رونق می‌بخشند.کتاب خواندن ذهن را پرورش می‌دهد و انسان را از قفس کوچک روزمرگی بیرون می‌کشد و پر پرواز ذهن و خیال می‌شود و موجب بوجود آمدن یک جامعه خلاق می‌شود.

کتاب‌ها عنصری مهم برای پویایی یک جامعه هستند، حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشند، اندیشه را بارور می‌کنند، ذهن را آرام می‌کنند و مغز را از آشفتگی دور می‌سازند و از به‌وجود آمدن آلزایمر در افراد پیشگیری می‌کنند. کتاب خواندن می‌تواند بر بهبود مهارت‌های فکری، مهارت‌های نگارشی و مهارت‌های ارتباطی اثر گذار باشد.

هر کتابخانه حکم یک دانشگاه را دارد که افراد با میل و علاقه شان از مجموعه کتاب‌هایی که در آن جمع آوری شده است، استفاده می‌کنند.

محمد شبستری مسؤول و کتابدار کتابخانه تخصصی ادبی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است که سال‌های زیادی است در این کتابخانه فعالیت می‌کند.

شبستری به امین بودن و متعهد بودن شناخته شده است، به کتاب و کتابخانه‌ اهمیت زیادی می‌دهد و کتاب‌ها را مثل فرزندان خود می‌داند. 

در گفت وگو با او که سابقه دو دهه فعالیت در عرصه کتاب و کتابداری را دارد بیشتر در جریان فعالیت‌ها و منابع کتابخانه تخصصی ادبی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم قرار گرفتیم. 

کتابخانه تخصصی ادبی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟

کتابخانه از سال ۱۳۶۲ با سه قفسه کتاب در دفتر مجله سلام بچه‌ها و پوپک توسط حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حسن زاده شروع به کار کرده است.

چه تعداد عضو و چند جلد کتاب دارد؟

کتابخانه ۱۲۵۰نفر عضو دارد . ۳۷ هزار و ۴۰۰عنوان و بالغ بر ۶۹ هزار و ۵۰۰جلد کتاب در کتابخانه موجود است. علاوه بر کتاب ۱۵۰عنوان نشریه تخصصی در زمینه ادبیات و هنر گردآوری شده است.

کتابخانه شامل چه بخش‌هایی است؟

کتابخانه شامل ۶ بخش است؛ بخش سازمان دهی منابع، بخش نشریات، بخش امانت، بخش اطلاع رسانی، بخش سفارش و تهیه منابع و بخش سالن مطالعه.

 

چه هدفی داشتید از اینکه کتابخانه مختص هنر و ادبیات باشد و دلیل بر این انتخاب چه بوده است؟

کتابخانه از ابتدا زیر مجموعه معاونت فرهنگی هنری وقف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بود که بیشتر طلاب علوم دینی از منابع کتابخانه استفاده می‌کردند. یکی از بخش‌های معاونت وقف بخش آموزش بود که اساتید و طلاب شرکت کننده در بخش آموزش کلاس‌های فرهنگی و هنری و ادبی شرکت می‌کردند که برای تامین منابع خود از کتابخانه استفاده می‌کردند.

طی سال‌های بعد کم کم با سازمان دهی، کتابخانه علاوه بر استفاده طلاب علوم دینی، مکانی برای استفاده ی پژوهشگران،محققان و دانشجویان رشته‌های ادبیات و هنر استان قم و سراسر کشور شد.

 

چه شد که به فکر افتادید یک کتابخانه تاسیس کنید؟

تاسیس کتابخانه توسط حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حسن زاده و بعد توسط آقای مظفر سالاری بود و بنده از سال ۱۳۷۷مسؤولیت کتابخانه را به عهده گرفتم.

از بدو تاسیس یعنی سال ۶۲ تا ۷۷ بیشتر کتابخانه مختص هیئت تحریریه مجلات سلام بچه‌ها و پوپک و هنرجویان طلبه بخش آموزش معاونت فرهنگی هنری وقف بود، اما از سال ۷۷ سازمان دهی و تجهیز و مکانیزه کردن کتابخانه آغاز شد و طی دو سال تمام منابع کتابخانه در نرم افزار کتابخانه قرار گرفت.

 

از آغاز فعالیت کتابخانه تا کنون چه کسانی به شما در امور کتابخانه کمک کردند؟ 

در بخش فهرست نویسی کتاب‌ها افراد زیادی کمک کردند که می‌توان از استاد مصطفی محفوظی و محمد جواد نجفی یاد کرد.

 

استقبال مردم قم از کتاب و کتابخوانی چگونه است؟

استقبال پژوهشگران، طلاب علوم دینی و دانشجویان رشته‌های ادبیات و هنر بسیار خوب است و به دلیل تخصصی بودن کتابخانه از لحاظ منابع ادبی و هنری همیشه مورد استقبال هنرجویان و دانشجویان رشته‌های ادبیات و هنر بوده و از منابع آن استفاده می‌کنند.

 

کدام گروه سنی بیشتر به کتابخانه مراجعه می‌کنند؟

اعضای کتابخانه تشکیل شده از افرادی است که در سطوح مختلف دروس حوزوی در رشته‌های هنر و ادبیات مشغول به هنرآموزی و تدریس هستند. دانشجویان رشته‌های ادبیات و هنر بخصوص دانشجویان صدا و سیما و مراکز فرهنگی و هنری، اساتید دانشگاه و دبیران ادبیات و هنر در سطح آموزشگاه‌های قم از جمله مراجعه کنندگان به این کتابخانه هستند.

 

شما قطعا اهل مطالعه هستید؛ بیشتر در چه زمینه ای مطالعه دارید؟

بله، بیشتر کتاب‌ها و مقالات رشته کتابداری که رشته تخصصی بنده است و در راستای پیشبرد فعالیت‌های کتابخانه است را مطالعه می‌کنم.

چه حمایت‌هایی از شما و کتابخانه می‌شود؟

کتابخانه زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی است و حمایت‌های مادی و معنوی همیشه شامل حالمان شده است.

با عنایت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به مدت پنج سال فضای مناسبی در مجموعه تالار مرکزی شهر به کتابخانه اختصاص داده شده که به مدت یک سال است ساختمان کتابخانه به تالارمرکزی شهر قم منتقل شده است.

برای ترویج کتاب و کتابخوانی در بین مردم قم چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

باید کتابخانه‌های تخصصی و عمومی در سطح شهر بیشتر شود تا علاقه مندان به حوزه کتاب راحت‌تر به کتابخانه‌ها مراجعه کنند. کتابخانه ما تنها کتابخانه تخصصی ادبی و هنر شهر قم است که بعضی از اعضای ما از پردیسان تا محل فعلی کتابخانه ما که بلوار امام موسی صدر است تردد می‌کنند که واقعا مسیر بسیار زیادی است. 

شرایط عضویت در کتابخانه چیست؟

تمام افرادی که فعالیت‌های فرهنگی و هنری دارند و مشغول به تحصیل یا تدریس در رشته‌های یاد شده هستند مانند طلاب علوم دینی که در وادی ادبیات و هنر مشغول به کسب علم هستند و دانشجویان رشته‌های ادبیات و هنر و هنرجویان مراکز مختلف فرهنگی و هنری و ادبی با یک معرفی نامه به راحتی می‌توانند از منابع کتابخانه استفاده کنند.

انتهای پیام/ ۱۱۳

[ad_2]