[ad_1] انتقاد ‌موسیقی‌دا‌ن برجسته از ولنگاری در عرصه فرهنگ/ ‌موسیقی را هم سیاست‌زده کردند به گزارش شهرکریمه موسیقی امروزه در کنار هنری ماندگار و دلنشین بودن، به جزئی از زندگی بشر تبدیل‌شده است و موسیقی از خلوت گاه تا در تجمعات حضوری چشمگیر در بین مردم پیدا کرده است و این هنر فطری توانسته در […]

[ad_1]

انتقاد ‌موسیقی‌دا‌ن برجسته از ولنگاری در عرصه فرهنگ/ ‌موسیقی را هم سیاست‌زده کردند

انتقاد ‌موسیقی‌دا‌ن برجسته از ولنگاری در عرصه فرهنگ/ ‌موسیقی را هم سیاست‌زده کردند

به گزارش شهرکریمه موسیقی امروزه در کنار هنری ماندگار و دلنشین بودن، به جزئی از زندگی بشر تبدیل‌شده است و موسیقی از خلوت گاه تا در تجمعات حضوری چشمگیر در بین مردم پیدا کرده است و این هنر فطری توانسته در طول تاریخ هم جریان ساز باشد و هم خاطره ساز.

پیشینه موسیقی در دنیا و کشور ایران از قدمتی تاریخی برخوردار است و در دهه‌های گذشته نیز با ورود آلات و دستگاه‌های مختلف به این هنر، جذابیت و خاطره‌انگیز بودن موسیقی رشدی چشمگیر داشته است که در این زمینه نقش اساتید و هنرمندان بسیار چشمگیر بوده است.

برای بررسی وضعیت، جایگاه موسیقی و جایگاه هنر در قم و مشکلات هنرمندان با سید میثم حجار از کارشناسان و هنرمندان و صاحبان سبک در موسیقی ارزشی این هنر به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

کارشناس موسیقی کشور با اشاره به جایگاه در هنر اصیل ایرانی و اسلامی اظهار داشت: اصالت هنر ایرانی با هنر اسلامی در دوره‌های تاریخی گاه متفاوت و گاهی نیز درهم‌تنیده شده است. به این معنی که هنر اصیل ایرانی قبل از اسلام بسیار شگرف و دارای مفاهیم متعالی بوده که مصداق آن معماری تخت جمشید است و پس از اسلام نیز شاهد آثار ارزشمندی هستیم که تاریخ هنر ایران و اسلام در هم ادغام‌شده است که مصداق آن را  در معماری اصفهان می‌توان مشاهده کرد.

وی با بیان جایگاه و وضعیت موسیقی در کشور تصریح کرد: موسیقی بعد از انقلاب فراز و فرودهایی داشته است و دولت‌ها برحسب سیاست‌گذاری‌ها در این عرصه گاهی موفق و گاهی سبب آسیب به این هنر والا و تأثیرگذار در جامعه شده‌اند.

در سال‌های گذشته فقط شعار و وعده پوچ در موسیقی شنیدیم

حجار ادامه داد: موسیقی نباید دچار سیاست زدگی مدیران فرهنگی قرار گیرد و باید به هنرمندان این سرزمین اعتماد کنیم و آن‌ها را باور داشته باشیم، چراکه آن‌وقت شاهد بروز استعدادها و خلق آثار ارزشمند و تأثیرگذار در جامعه خواهیم بود.

وی با اشاره به جایگاه و ارزیابی از موسیقی پاپ در سال‌های گذشته عنوان کرد: در سال‌های گذشته با وجود شعارها و وعده‌های پوچ نه‌تنها شاهد رشد موسیقی نبودیم بلکه سبب به وجود آمدن یک ولنگاری در این عرصه نیز شدیم که حاصل بی‌تدبیری و از بین بردن امید در بین اهالی موسیقی شده که حاصل آن ترویج آثار بدون محتوا بود.

خواننده موسیقی کشور نقش هنرمندان در اعتلای فرهنگی کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: برای پی بردن به این موضوع می‌توان به یک واقعه تاریخی اشاره کرد که در انقلاب الجزایر، فرانسوی‌ها برای مقابله با این مبارزات به هنرمندان بالاترین امکانات رفاهی را در اختیار می‌دادند تا ترویج مارکسیست کنند و موفق هم شدند که این خود بهترین نمونه از نقش هنرمندان است.

مدیران فرهنگی دولت دغدغه موسیقی ارزشی ندارند

وی  با اشاره به اهمیت توجه به موسیقی ارزشی در شرایط کنونی کشور یادآور شد: هر موضوعی که سبب رشد و اعتلای کشور شود ارزش محسوب می‌شود، ولی اینکه بتوانیم بگوییم موسیقی چقدر توانسته به ارزش‌هایی مثل حفظ بنیان خانواده، جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی، تشویق به ازدواج و فرزند آوری، حفظ یاد و نام شهدا کمک کرده است باید در پاسخ بگوییم * تقریباً هیچ *

کارشناس موسیقی کشور ادامه داد: باید با این موضوع نیز اشاره کرد که به موسیقی ارزشی برای دستیابی به موارد فوق پرداخته نشده زیرا اصلاً دغدغه مدیران کلان فرهنگی دولت نیست.

وی وضعیت معیشتی هنرمندان را مورد توجه قرار داد و گفت: متأسفانه رویکرد وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل استان قم کاملاً نسبت به معیشت هنرمندان بی‌تفاوتی است، به‌عنوان‌مثال در بحران کرونا از سوی وزارتخانه اعلام شد که حق بیمه فصل بهار هنرمندان توسط این نهاد به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود ولی در واقعیت شاهد این موضوع بودیم که این خبر فقط یک شوآف رسانه‌ای و تبلیغاتی بود و در جهت آرام کردن افکار عمومی حق بیمه تعداد بسیار محدودی آن‌هم برای یک ماه پرداخت شد.

مستمری هنرمندان برجسته تنها ۱۵۰ هزار تومان است

حجار با بیان اینکه دولت توجهی به هنرمندان ندارد، با گلایه از عدم توجه به هنرمندان ارزشی اظهار داشت: بنده بیش از ۱۵ اثر در حوزه دفاع مقدس و انقلاب تولید کرده‌ام و متأسفانه فراموش‌شده و بایکوت شده‌ام و حتی برای کسب مجوز نشر آلبوم دفاع مقدس چندین ماه در طبقات دفتر موسیقی سرگردان شدم، این روزها ارزش‌ها تغییر کرده مدیرانی که زمانی رزمنده بودند عقبه خویش را فراموش نمودند.

وی با تأکید بر اینکه معیشت هنرمندان در جوامع توسعه‌یافته بر عهده سازمان‌های بیمه است، ابراز کرد: در کشور ما این مسئولیت در حوزه موسیقی بر عهده خانه موسیقی به‌عنوان نهاد صنفی و صندوق اعتباری هنر و سازمان تأمین اجتماعی بوده و جالب است مردم عزیز بدانند یک هنرمند برجسته و پیشکسوت در ماه مبلغ ۱۵۰ هزار تومان مستمری از این نهادهای حمایتی می‌گیرد که بسیار تعجب‌برانگیز است.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]