×
×

شهرکریمه – «بادام کوهی» سرمایه اقتصادی نهفته در مراتع قم

  • کد نوشته: 30852
  • [ad_1] «بادام کوهی» سرمایه اقتصادی نهفته در مراتع قم به گزارش شهرکریمه مرتضی داوودی با اشاره به اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهی خاصیت دارویی و خوراکی دارند، بیان کرد: با وجود خواص و فواید گونه‌های گیاهی می‌توان در زمینه تولید و بهره‌برداری از آنان نه در حالت‌های سنتی، بلکه در مقیاس‌های وسیع‌تر برای مصارف‌ داخلی […]

    شهرکریمه – «بادام کوهی» سرمایه اقتصادی نهفته در مراتع قم
  • [ad_1]

    «بادام کوهی» سرمایه اقتصادی نهفته در مراتع قم

    «بادام کوهی» سرمایه اقتصادی نهفته در مراتع قم

    به گزارش شهرکریمه مرتضی داوودی با اشاره به اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهی خاصیت دارویی و خوراکی دارند، بیان کرد: با وجود خواص و فواید گونه‌های گیاهی می‌توان در زمینه تولید و بهره‌برداری از آنان نه در حالت‌های سنتی، بلکه در مقیاس‌های وسیع‌تر برای مصارف‌ داخلی و صادرات استفاده از این گونه‌ها را مورد توجه قرار داد.

    وی افزود: گونه‌های گیاهی از جمله بادام کوهی، کتیرا، موسیر، کرفس کوهی، آنغوزه، باریجه، تره کوهی، کنگر، درمنه، آویشن و قارچ که خاصیت دارویی دارند، توسط مردم در استان‌های مختلف از جمله گیلان، ایلام و اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و مردم از آن کسب درآمد می‌کنند اما متاسفانه مردم و روستاییان در استان قم از این ظرفیت غافل‌ شدند.

    رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی قم تصریح کرد: آگاهی دادن به مردم برای استفاده از ظرفیت‌های بهره‌برداری و کسب درآمد از گونه‌های گیاهی بر عهده اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم است و می‌توانیم با برگزاری کلاس‌های آموزشی در نقاط مختلف روستایی و شهری مردم را از این ظرفیت آگاه کنیم.

    وی ادامه داد: روستاییان و کشاورزان بیشتر به دلیل شغل و ارتباط آن‌ها با گونه‌های گیاهی، از خواص و فواید آن آگاهی دارند اما اکثرا به شغل دامداری و کشاورزی مشغول هستند و از گونه‌های گیاهی بیشتر برای مصارف شخصی خود بهره‌برداری می‌کنند و به دنبال کسب درآمد و اشتغال‌زایی در این مسیر قرار نخواهند گرفت و این مسئولیت ما را در راستای آگاهی بخشی به آنان سنگین‌تر خواهد کرد.

    داوودی با بیان اینکه گونه بادام کوهی اصلی‌ترین گونه گیاهی استان قم از نظر درآمدزایی و خواص دارویی است، اظهار کرد: گونه بادام کوهی در مناطق علی آباد نیزار، محمودآباد، چشمه علی، دستجرد وجود دارد.

    رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی قم گفت: تا کنون بیش از ۹ هزار هکتار اراضی پوشیده از گونه گیاهی بادامک یا بادام کوهی را شناسایی کرده و در تلاش هستیم این اراضی را به عنوان ذخیره‌گاه معرفی کرده تا امکان دخل و تصرف در آن‌ها وجود نداشته باشد.

    وی عنوان کرد: کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برای توانمندسازی جوامع محلی توسط اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در مناطق روستایی برگزار می‌شود و به مردم آن مناطق آموزش می‌دهد که آنان از مراتع و پوشش‌های گیاهی فقط برای چرای دام استفاده نکنند و از مزایای دیگر آن نیز آگاه شوند زیرا بسیاری از مراتع علاوه بر تولید علوفه برای دام کاربردهای ویژه‌تری دارد.

    داوودی تصریح کرد: گون یکی از مهم‌ترین و فراوان‌ترین گونه‌های گیاهی استان قم است و از خواص دارویی آن می‌توان به استخراج صمغ کتیرا اشاره کرد اما متاسفانه تا کنون شاهد بهره‌برداری مردم قم از این گونه نبودیم.

    وی در پایان گفت: بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی یک کار تخصصی است و با برگزاری چندین کلاس توجیهی علم چندانی در این زمینه حاصل نخواهد شد.

    انتهای پیام/۱۱۱

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.