[ad_1] بررسی علت انتقال پیکر امیرکبیر به کربلا در «نمایش امیرکبیر» به گزارش شهرکریمه محمدرضا شاهمردی از اجرای نمایش امیرکبیر در قم خبر داد و اظهار کرد: این نمایش با هفت شخصیت اصلی که راوی زمان‌های مختلفی از قبل و بعد مرگ امیرکبیر است به مدت ۶۰ دقیقه مخاطب را با خود همراه می‌کند. وی […]

[ad_1]

بررسی علت انتقال پیکر امیرکبیر به کربلا در «نمایش امیرکبیر»

بررسی علت انتقال پیکر امیرکبیر به کربلا در «نمایش امیرکبیر»

به گزارش شهرکریمه محمدرضا شاهمردی از اجرای نمایش امیرکبیر در قم خبر داد و اظهار کرد: این نمایش با هفت شخصیت اصلی که راوی زمان‌های مختلفی از قبل و بعد مرگ امیرکبیر است به مدت ۶۰ دقیقه مخاطب را با خود همراه می‌کند.

وی با اشاره به داستان نمایش امیرکبیر گفت: ماجرای این نمایش به انتقال پیکر امیرکبیر از کاشان به کربلا مربوط می‌شود. دو ماه پس از شهادت امیرکبیر وصیت‌نامه ایشان پیدا می‌شود و متوجه می‌شوند که امیر وصیت کرده که در کربلا به خاک سپرده شود.

کارگردان نمایش امیرکبیر ادامه داد: بانو عزت الدوله که همسر امیرکبیر است مجوز نبش قبر می‌گیرد و در مراسمی پیکر مطهر را به کربلا می‌رساند. داستان این نمایش به واسطه انتقال پیکر مطهر امیرکبیر شروع می‌شود اما به‌ واسطه‌ای و در قالب شکست زمان دوباره دوره صدراعظمی امیرکبیر را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: در این نمایش به واسطه دفن امیرکبیر در کربلا بررسی می‌شود که چرا خدا این عنایت را به امیرکبیر کرد که پیکرش در کنار ضریح امام حسین (ع) دفن شود و چه خدماتی انجام داد که چنین لیاقتی را خداوند به او داد و همین مسئله موجب می‌شود تلفیقی از ماجرای عاشورا را نیز در داستان مشاهده کنیم.

شاهمردی با تأکید بر اینکه نمایش امیرکبیر درگذشته نیز به اجرا رسیده است، گفت: این نمایش در سال‌های ۹۵ و ۹۲ به صورت عمومی به روی صحنه رفته بود و امسال برای سومین سال است که با استقبال مخاطبان به روی صحنه رفته است.

تنها نماینده قم در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

وی با عنوان اینکه نمایش امیرکبیر در جشنواره‌های گوناگون توانست امتیازات خوبی را به خود اختصاص دهد، تصریح کرد: این نمایش در شانزدهمین جشنواره تئاتر استانی قم با پنج جایزه به عنوان اثر برتر شناخته و در بیست و ششمین جشنواره تئاتر منطقه یک کشور نیز با کسب ۶ جایزه به عنوان بهترین اثر معرفی شد. همچنین این نمایش تنها نماینده قم و منطقه یک کشوری در سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بوده است.

کارگردان نمایش امیرکبیر با معرفی هنرمندانی که در این نمایش نقش ایفا کردند، گفت: داریوش پور آرین، مرتضی ایجادی، محمد یوسفی، مرضیه فتح خانی، فاطمه آخوندیان، باران سپهری، فاطمه خوش سخن هنرمندانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش امیرکبیر در جشنواره‌های گوناگون توانست امتیازات خوبی را به خود اختصاص دهد

وی با اشاره به عوامل پشت صحنه این نمایش بیان کرد: طراح صحنه احمد شریفی فر و سالار حسینی فر، طراح لباس مرضیه تهوری، طراح گرافیک هادی معزی، طراح گریم فاضل حائری، تبلیغات کار احسان گائینی، دستیاران کارگردان مرضیه فتح خانی و مرتضی مرتضوی راد، مدیر صحنه امیرحسین نبی گل، منشی صحنه مژگان خیرخواه، عکاس زهره خانی و اجرای گریم مرتضی بختیاری و مژگان خیرخواه، مدیر تولید کار علی فهیمی، دستیار تولید کار ابوالفضل فهیمی و مدیر فنی کار ابوالفضل حاج مهدی هستند.

شاهمردی با تأکید بر اینکه عوامل نمایش امیرکبیر در مدت زمان ۳۳ روز به صورت جدی تمرین داشتند، عنوان کرد: این نمایش مدل کار فرمالیستی و به صورت سیال است و صحنه‌ها از هم جدا نیستند و نور ثابت است و صحنه‌ها در دل یکدیگر هستند و زمان‌ها در حال تغییر هستند.

کارگردان نمایش امیرکبیر زمان اجرای این نمایش را از ۱۸ مهر تا ۱۷ آبان‌ماه در خانه نمایش میزبان علاقمندان به هنر تئاتر است.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]